حمایت از راهکارهای دانشگاه برای کشف صنعت
کد خبر: 4165594
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲

حمایت از راهکارهای دانشگاه برای کشف صنعت

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری گفت: اگر دانشگاه راهکاری برای کشف مسائل صنعت داشته باشد حمایت‌های لازم را صورت می‌دهیم، راهکار حل این مسئله وجود یک نهاد واسط و آشنا به زبان هر دو طرف است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوریبه گزارش ایکنا از همدان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری امروز هفتم شهریورماه، در نشست با نمایندگان جامعه علمی، دانشگاهی و نخبگان شهرستان ملایر در دانشگاه ملایر، با اشاره به اینکه استان همدان از ظرفیت غنی نیروی انسانی دانش‌آموخته و ظرفیت‌های سرزمینی بسیار خوبی برای توسعه برخوردار است، اظهار کرد: ملایر سرزمین علم و دانش است و از فرصت‌های ناب و ارزشمندی برای خلق ارزش افزوده و برخورداری سهم قابل توجه از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است.

وی با اشاره به تعریف یک مدل همکاری متناسب با ظرفیت‌های شهرستان ملایر بیان کرد: تا پایان شهریور ماه، یک بسته همکاری مبتنی بر ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی ملایر تعریف خواهد شد و در قالب موافقت‌نامه‌هایی در محورهای مختلف، حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در ملایر صورت می‌گیرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری افزود: از موضوعات این حمایت و همکاری می‌توان به برگزاری  یک رویداد جدید، و نوآورانه اشاره کرد، توانمندی استادان دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی و فناورانه یکی دیگر از محورها خواهد بود. به هر میزان که اساتید بتوانند طرح پژوهشی نیازمحور و فناورانه جذب کنند تا سه برابر آن در قالب گرنت توسط معاونت علمی حمایت خواهد شد‌.

دهقانی تصریح کرد: همچنین در محورهای اقتصادی و بازار محور از توسعه آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پژوهش حمایت خواهد شد، حمایت از سرمایه گذاری روی تحقیق و توسعه شرکت‌ها در قالب اعتبار مالیاتی یکی دیگر از محورهای حمایتی معاونت علمی از توسعه اقتصاد دانش بنیان استان است.

وی با اشاره به دغدغه تعامل صنعت و دانشگاه راهکار حل این مسئله را وجود یک نهاد واسط و آشنا به زبان هر دو طرف دانست  و افزود: بارها به ضرورت حل این چالش تأکید داشته‌ام و حتی سخنرانی که سال ۹۷ خدمت رهبری داشتم به دغدغه ارتباط با صنعت اشاره کردم. علت اصلی این چالش عدم فهم متقابل صنعت و دانشگاه است و حرکت دانشگاه، برای کشف و شناسایی مسایل صنعت از یک سو و ارائه این نیازها از سوی صنعت یک ضرورت به شمار می‌رود.

 وی افزود: اگر دانشگاه راهکاری برای کشف مسایل صنعت داشته باشد حمایت‌های لازم را صورت می دهیم.

دهقانی، با اشاره به طراحی سامانه جامع و تعاملی ارائه خدمات معاونت علمی بیان کرد: یکی از نیازهای جدی معاونت علمی، بستری تعاملی و جامع، برای اطلاع رسانی خدمات و حمایت‌ها است. بر اساس یک بررسی ۹۰ درصد منابع اعطایی معاونت علمی توسط ۱۰ درصد از شرکت ها استفاده شده است که عمدی در ان نبوده و عمدتا به دلیل آشنا نبودن شرکت‌ها با تنوع این حمایت‌ها بوده است. در همین راستا، سامانه جامع خدمت معاونت علمی،  در حال توسعه است تا خدمات حمایت‌ها و زیرساخت‌های معاونت علمی به شکلی هوشمند، تعاملی و متناسب با جامعه، معرفی شود. معاونت علمی بیش از ۴۰۰ خدمت عرضه می کند اما عمده شناخت جامعه مخاطب از خدمات معاونت علمی، محدود به ارزیابی شرکت‌ها و معرفی به صندوق‌ها برای اخذ تسهیلات است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به ایجاد بستدها و فرصت‌سازی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی گفت: یکی از گفتمان‌های جدی رئیس‌جمهوری در سفرهای خارجی، دیپلماسی علم و فناوری است. معاونت علمی و فناوری در طی این سفرها و پس از آن، به ایجاد زمینه برای حضور توانمندی‌های دانش بنیان‌ها در عرصه بین‌المللی توجهی جدی دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه بر اساس یک مدل اقتصادی حفظ شود و ارتقا یابد، افزود: در حوزه کشاورزی و باغداری باید یک مدل صحیح اقتصادی و کارآمد پیاده سازی شود که در آن تحقیقات، بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.

دهقانی، با بیان اینکه مدل‌های کارآمد و اشتعال زا و اقتصادی در حل مسایل کشاورزی حمایت می کنیم، تصریح کرد: مسایل استان از جمله چالش‌های حوزه کشاورزی، صرفا با مدل‌ها و روش‌های دولتی حل نمی‌شود و دولت صرفا نقش تسهیلگر را ایفا می کند اما اگر یک مدل مناسب اقتصادی و متناسب با نیاز قشر کشاورز تعریف شود، قطعا کارآمد خواهد بود و کشاورز و باغدار نیز از آن استقبال خواهد کرد ضمن آن‌که جلوی خسارات گرفته خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، با تاکید بر این که ارتباط صنعت و دانشگاه، مبتنی بر سازوکارهای مشخص و راهکارهای واسطه‌ای امکان پذیر است ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه در دنیا با استفاده از راهکار استفاده از نقاط و حلقه‌های رابط و واسط امکان مذیر است. شرکت های دانش بنیان یکی از همین حلقه های میانی به شمار می‌روند. چراکه از یک سو زبان صنعت، تضامین و تولید و از سوی دیگر آشنا هستند و از سوی دیگر، با زبان علم و دانش آشنا است. ما به ارتباط صنعت و دانشگاه علاقمندیم و از آن حمایت می‌کنیم مشروط بر این که به کمک حلقه های واسط و کارآمد و مبتنی بر الگوهای صحیح اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: اولویت معاونت علمی حمایت و سرمایه گذاری روی محتوا است، چراکه برای راه اندازی یک کسب و کار نوآور و اثربخش در گام نخست محتوا و کاری که قرار است انجام شود اهمیت دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری گفت: حوزه صنایع خلاق همچون دانش‌بنیان‌ها از نوآوری و فناوری بهره می‌برد از عنصر خلاقیت بهره بیش تری می برد و باید به عنوان یک حوزه عموم‌پسندتر که به مردمی شدن اقتصاد دانش‌بنیان کمک می‌کند مورد حمایت استان قرار بگیرد.

وی  با اشاره به ایجاد بسترها و فرصت‌سازی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای بین المللی گفت: یکی از گفتمان‌های جدی رئیس‌جمهوری در سفرهای خارجی، دیپلماسی علم و فناوری است. معاونت علمی و فناوری در طی این سفرها و پس از آن، به ایجاد زمینه برای حضور توانمندی‌های دانش بنیان ها در عرصه بین المللی توجهی جدی دارد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ظرفیت بالقوه ملایر و استان همدان در حوزه کشاورزی باید به کمک فناوری و کار پژوهشی دانشگاه بر اساس یک مدل اقتصادی حفظ شود و ارتقا یابد، افزود: در حوزه کشاورزی و باغداری باید یک مدل صحیح اقتصادی و کارآمد پیاده سازی شود که در آن تحقیقات، بازار و توسعه فناوری دیده شده باشد.

دهقانی، با بیان این‌که مدل‌های کارآمد و اشتعال زا و اقتصادی در حل مسایل کشاورزی حمایت می کنیم، عنوان کرد: مسایل استان از جمله چالش های حوزه کشاورزی، صرفا با مدل‌ها و روش‌های دولتی حل نمی‌شود و دولت صرفا نقش تسهیلگر را ایفا می کند اما اگر یک مدل مناسب اقتصادی و متناسب با نیاز قشر کشاورز تعریف شود، قطعا کارآمد خواهد بود و کشاورز و باغدار نیز از آن استقبال خواهد کرد ضمن آن‌که جلوی خسارات گرفته خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha