رقابت ناسالم و عدم تعریف درست عناوین قرآنی؛ مشکل بزرگ فعالیت‌ مؤسسات
کد خبر: 4159821
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۹

رقابت ناسالم و عدم تعریف درست عناوین قرآنی؛ مشکل بزرگ فعالیت‌ مؤسسات

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی گفت: سوء مدیریت نهادهای مربوطه باعث ایجاد رقابت‌های ناسالم بین فعالان قرآنی شده و این امر باعث تفرقه و دوری از انگیزه خواهد شد و به مرور تاثیر خود را روی فعالیت‌ها خواهد گذاشت. همچنین ما در زمینه تعریف بسیاری از عناوین قرآنی مانند استاد قرآنی، قاری قرآن و حافظ قرآن در جامعه نیز مشکل داریم.

حمیدرضا جعفری، رئیس هیات مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبیحمیدرضا جعفری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در خصوص مهم‌ترین معضلاتی که انگیزه را از فعالان قرآنی برای ادامه فعالیت گرفته است، اظهار کرد: اگر امروز داعیه فرهنگ قرآنی داریم به برکت تلاش‌‌های مؤسسات قرآنی و فعالان این عرصه است.

وی با بیان اینکه فعالان قرآنی ذخایر بزرگی هستند که باید از آنان بهره برد، افزود: عدم برخورداری از جایگاه تعریف شده از مشکلات فعالان قرآنی است و اساتید قرآنی گاه حتی از بیمه برخوردار نبوده و برای حل مشکلات موسسه خود هیچ جایگاه اجتماعی خاصی برای آنان برای دریافت تسهیلات درنظرگرفته نشده است.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند‌ با بیان اینکه برای نهادینه کردن جایگاه فعالان قرآنی به طور مثال می‌توان هر هفته در نماز جمعه از یک حافظ یا قاری و یا استاد قرآن تقدیر کرد تا برای بقیه الگوسازی شود، بیان کرد: نابودی و نادیده گرفتن توان و ظرفیت بالای نیروهای قرآنی از دیگر مشکلات است که گاهی متأسفانه توسط نهادهای قرآنی و فرهنگی ایجاد می‌شود چراکه فرهنگ رقابت سالم و اصولی به ویژه در حوزه آموزش قرآن را یاد نگرفته‌ایم.

جعفری ادامه داد: سوء‌مدیریت نهادهای مربوطه باعث ایجاد رقابت‌های ناسالم بین فعالان قرآنی شده  و این امر باعث تفرقه و دوری از انگیزه خواهد شد و به مرور تاثیر خود را روی فعالیت‌ها خواهد گذاشت. همچنین ما در زمینه تعریف بسیاری از عناوین قرآنی مانند استاد قرآنی، قاری قرآن و حافظ قرآن در جامعه نیز مشکل داریم و این امر باعث شده بین استاد متخصص و باتجربه و استاد بی‌تخصص تفاوت محسوسی در جامعه دیده نشود.

این حافظ قرآن با بیان اینکه متأسفانه جایگاه و صنفی که بدون توقع بتواند مشکلات صنفی فعالان قرآنی را به طور کامل حل کند وجود ندارد، افزود: فعالان قرآنی نیز به همین شرایط اکتفا کرده و توقعی ندارند که این امر باعث می‌شود مشکلات پابرجا بماند.

جعفری با بیان اینکه عدم اتحاد بین مؤسسات قرآنی و نداشتن برنامه مشخص برای دوری از موازی کاری و یا عدم توجه به جلسات هم اندیشی، آفت بزرگی در فعالیت‌های قرآنی است که باعث شده همه امور به صورت روتین و به دور از خلاقیت دنبال شود، یادآور شد: نهادها در مرحله اول نباید مؤسسات قرآنی را رقیب خود ببینند و برای درازمدت برای آنان پس از برگزاری جلسات هم اندیشی برنامه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha