تامین انرژی و پروتئین؛ دو مسئله مهم کشور
کد خبر: 4159480
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ باایمان، امید و اعتماد به جوانان

تامین انرژی و پروتئین؛ دو مسئله مهم کشور

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری از توانمندهای جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی و بیوتکنولوژی بازدید کرد.

سیدکاظم خاوازی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدکاظم خاوازی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، از آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی خراسان رضوی در حوزه کشاورزی در قالب دو پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی و علوم و فناوری موادغذایی بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید و در نشست با رئیس و پژوهشگران حوزه کشاورزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی تامین انرژی و پروتئین دو مساله مهم کشور دانست.

خاوازی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم انرژی و پروتئین موردنیاز کشور را به طور 100درصد تامین کنیم، یادآور شد: گندم بین 35 تا 40 درصد انرژی و پروتئین کشور را تامین می‌کند و هر تکنیک و فناوری که به تولید گندم کمک نماید، برای ما حائز اهمیت است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری یکی از چالش‌ها در حوزه موادغذایی و کشاورزی، را بحث ضایعات دانست و بیان کرد: هر تکنیکی که کمک نماید تا ضایعات در گندم یا نان به حداقل برسد، برای ما اهمیت دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور متوسط سالانه در حدود 3 میلیون تن گندم وارد می‌کنیم، ابراز کرد: 50درصد جو نیز از خارج وارد می‌شود و هر تکنینی که نیز در افزایش تولید جو کمک کند، برای کشور مورد توجه و حمایت ماست.

خاوازی اظهار کرد: در گیاهان قندی گاها نیز سالانه بین 500 هزار تا یک میلیون تن شکر وارد کشور می کنیم  و هر فناوری که بتواند در بحث ضایعات، فراوری و تولید به ما کمک کند، حمایت خواهیم کرد.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه وضعمان در زمینه تولید ذرت در کشور بسیار فاجعه‌بار است، تصریح کرد: در بخش غذا به 10 میلیون تن ذرت نیاز داریم و در بخش صنعت نیز به دلیل ترکیبات مشتق از ذرت مانند اتانول به یک و نیم میلیون تن ذرت نیاز داریم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین ضایعات را در صیفی‌جات داریم، بیان کرد: در بحث  کاهش ضایعات از توانمندی‌ و ابتکارات مراکز پژوهشی همچون جهاددانشگاهی استقبال می‌کنیم.

خاوازی گفت: تا کنون نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ستادهای فناوری، توسعه فناوری بوده است، در ستاد توسعه اقصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی به دنبال جریان سازی و ایجاد یک اقتصاد است.

به گفته دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان غذا و کشاورزی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بخش غذا به نسبت بخش کشاورزی عقب مانده‌ایم و خواهان دریافت ایده از جهاددانشگاهی خراسان رضوی در این زمینه هستیم.

وی از راه‌اندازی شهر بذر و نهال، با نقش‌آفرینی بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: امیدوار هستیم با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی بخش غذا این شهر را نیز طراحی کنیم تا محل رجوع بزرگان صنعت باشد.

تامین انرژی و پروتئین دو مساله مهم کشور

همچنین در این نشست حسین امینی مشهدی رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی به معرفی فعالیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی جهاد خراسان رضوی پرداخت و افزود: تمرکز بر چالش‌های اصلی استان در حوزه صنعت، غذا و بیوتکنولوژی از جمله رویکردهای ماست که خوشبخانه تاکنون در این حوزه دستاوردهای ارزشمندی که قابل ارائه برای گره‌گشایی برخی از مسائل است، وجود دارد.

خاوازی اظهار کرد: رویکرد جدید ما تمرکز بر سطوح فناوری بالاتر، اتصال تولیدات به بازار است و با توجه به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان امیدوار هستیم با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری بتوانیم دستاوردها و محصولات خود را به چرخه مصرف متصل کنیم.

در این نشست فرشته حسینی، سرپرست پژوهشکده علوم و فناوری موادغذایی و حمیدرضا پوریان‌فر، معاون آموزشی و پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی جهاددانشگاهی آخرین دستاوردهایشان را ارائه دادند.

انتهای پیام
captcha