عاشرآی مصداقی از ارادت قوم ترکمن به جایگاه امام حسین(ع) است
کد خبر: 4158512
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳

عاشرآی مصداقی از ارادت قوم ترکمن به جایگاه امام حسین(ع) است

امام جمعه آق‌قلا با بیان اینکه مراسم عاشرآی در قوم ترکمن نشانه ارادت آنها به جایگاه امام حسین(ع) دانست وگفت: اهل‌سنت ترکمن ارادت خاصی به خاندان اهل‌بیت دارند و قیام امام حسین(ع) و اهداف آن بارها در سخنرانی‌ها توسط وعاظ اهل‌سنت برای مردم بازگو شده است.

آخوند رهبر امام جمعه آق قلا

آخوند عبدالرزاق رهبر امام جمعه آق‌قلا درگفت وگو با ایکنا از گلستان جایگاه و شخصیت امام حسین(ع) در نزد اهل‌سنت ارزشمند دانست و گفت: محبت و عشق به پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) ریشه در دل و اعماق جان اهل تسنن دارد و همه مسلمانان جهان اسلام در سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی داغدار و ناراحت هستند.

امام جمعه آق‌قلا در مورد ارادت اهل ترکمن‌ در مراسم عاشورا و تاسوعا حسینی گفت: مراسم عاشر آی ویژه برنامه اهل‌سنت قوم ترکمن است که به نیابت از امام حسین(ع) و شهدای کربلا در روز عاشورا اعمالی مثل انجام سخنرانی، قرائت قرآن، توزیع صدقه و گرفتن روزه انجام می‌دهند.

آخوند رهبر افزود: مراسم عاشورا یا به تعبیر اهل‌سنت ترکمن، عاشر آی در سرتاسر ترکمن صحرا و حتی در روستاها مصداقی به نام امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت مانند کشتی نجات هستند و هرکس از آن دور باشد در هلاکت خواهد بود، گفت: اغلب مومنان ترکمن در روزهای عاشورا و تاسوعا روزه می‌‌گیرند و اعتقاد دارند که روزه گرفتن در این روزها ثواب بسیار دارد؛ آنان ضمن روزه‌داری در آن روز از رفتار و کردار ناشایست خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: ترکمن‌ها عادت دارند ظهر عاشورا صدقه بدهند و با تدارک دیدن ناهار ظهر از بزرگان و ریش سفیدان و به طور کلی از اهل محل دعوت می‌کنند تا در مراسم ناهار و دعای روز عاشورا شرکت کنند و در این مراسم، روحانی محل در خصوص واقعه کربلا سخنرانی می‌کند و بعد مراسم دعا و نیایش به عمل می‌آید.

آخوند رهبر گفت: بعضی از خانواده‌ها انواع نان و آش محلی را تهیه کرده و آن را در غروب روز تاسوعا به مسجد می‌برند تا نمازگزاران ضمن خوردن این نان و آش نذری برای امام حسین(ع) و شهیدان کربلا دعا کنند.

امام جمعه آق‌قلا گفت: اگر مودت اهل‌بیت(ع) نباشد ما هیچ هستیم و اصلا نمی‌توانیم سربلند شویم برای ما واجب است که به اهل بیت(ع) محبت بکنیم.

وی واقعه کربلا را تلخ‌ترین واقعه تاریخ اسلام دانست وگفت: اهل‌سنت ترکمن ارادت خاصی به خاندان اهل‌بیت دارند و قیام امام حسین(ع) و اهداف آن بارها در سخنرانی‌ها توسط وعاظ اهل‌سنت برای مردم بازگو شده است.

انتهای پیام
captcha