ترویج فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانش‌بنیان از اهداف اصلی جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4158285
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان، امید و اعتماد به جوانان/7

ترویج فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانش‌بنیان از اهداف اصلی جهاددانشگاهی است

مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: توسعه فرهنگی، زیرساخت اصلی پیشرفت هر کشور است و جهاددانشگاهی با قاطعیت باید به الگوسازی‌های موفق خود در حوزه‌های مختلف ادامه داده تا فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانش‌بنیان به عنوان راهبرد‌های اصلی در توسعه کشور و معطوف کردن نگاه مدیران و مردم به این موضوع تبدیل شود.

حمیده شهبازی، مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیلبه گزارش ایکنا، به نقل از جهاددانشگاهی اردبیل، حمیده شهبازی، مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل چهارم مرداد ماه با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات جهاددانشگاهی در کشور گفت: براساس اساسنامه جهاددانشگاهی یکی از اهداف و ماموریت‌های این نهاد انقلابی ارتباط مناسب بین صنعت و موسسات خدماتی با دانشگاه است که در این زمینه ظرفیت‌های خوبی در جهاددانشگاهی فراهم شده است. وی افزود: توانمندسازی دانشجویان برای ورود به بازار کار و آمادگی آن‌ها برای اشتغال از جمله فعالیت‌هایی است که توسط جهاددانشگاهی دنبال می‌شود.

شهبازی در خصوص اردو‌های ایران مرزپرگهر اظهار کرد: این اردو‌ها چندین سال است که توسط جهاددانشگاهی در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و دانشجویان در اردو‌های راهیان پیشرفت با دستاورد‌های محققان کشورمان آشنا می‌شوند. مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: معاونت فرهنگی با برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان سعی کرده است در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری زمینه‌ای را برای گفت‌وگوی دانشجویان عملیاتی کند.

شهبازی با اشاره به اینکه یکی از انگیزه‌های تشکیل سازمان دانشجویان برقراری ارتباط دانشجو و دانشگاه است گفت: برنامه‌های فرهنگی اجرا شده توسط سازمان دانشجویان برای دانشگاه‌ها و فعالیت دانشجویان در قالب کانون‌ها و انجمن‌های علمی، نیروی جوان، با استعداد و با تجربه تحویل جامعه می‌دهد و جهاددانشگاهی باید به فکر تقویت ارتباط خود با دانشجویان باشد و ما با همین پشتوانه بود که توانستیم به موفقیت‌های امروز دست یابیم و در حقیقت جوانان دیروز بودند که جهاددانشگاهی امروز را بنا کردند.

وی تصریح کرد: مهم‌ترین ویژگی جهاددانشگاهی برخورداری از نیروی جوان و در عین حال متخصص و دارای تفکر جهادی است و جهاددانشگاهی، هم با دانشگاه به عنوان سنگر علم و مرکز پیشرفت علمی کشور مرتبط است و هم دارای تلاش جهادی است و در مقابل موانع و چالش‌ها از حرکت نمی‌ایستد.

مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل لازمه ادامه صحیح و پرشتاب حرکت علمی کشور را «کار و مدیریت جهادی» و تقویت روحیه «ما می‌توانیم» با حفظ جهت‌گیری‌های انقلابی و اسلامی و ترسیم دقیق جایگاه و وظایف دانست و گفت: هدف‌گذاری حرکت علمی کشور باید افزایش دانش جهانی از طریق تولید فرآورده‌های جدید و ناشناخته دانش بشری در چارچوب ارزش‌های انسانی باشد.

شهبازی ادامه داد: توسعه فرهنگی، زیرساخت اصلی پیشرفت هر کشور است و توسعه آموزش‌های علمی و کاربردی و توسعه علم و فناوری بنای پیشرفت کشور را در زیرساخت حاصل از توسعه فرهنگی، بنیان می‌کنند، لذا جهاددانشگاهی با قاطعیت باید به الگوسازی‌های موفق خود ادامه داده تا فرهنگ خودباوری و پیشرفت دانش‌بنیان به مساله اول برای مردم و مدیران کشور تبدیل شود.

وی مهم‌ترین نیاز استراتژیک کشور به‌ویژه در ابتدای انقلاب اسلامی ایران خودباوری مردم و به‌ویژه نسل جوان دانشگاهی عنوان کرد و گفت: جهاددانشگاهی با انجام فعالیت‌های شاخص علمی، فناورانه و فرهنگی بیشترین سهم را در خودباوری مردم ایران و هم چنین ترویج فرهنگ دانش‌بنیانی در کشور دارد و فناوری‌هایی که تابه‌حال کسب و تجاری‌سازی شده همه جزو نیاز‌های استراتژیک کشور می‌باشد.

مسئول معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل بیان کرد: الگوی موثر برای تقویت این نهاد مولود انقلاب اسلامی بر مبنای شناخت مشکلات واقعی و نیاز‌های تخصصی جامعه به دنبال ارائه دانش، فناوری و تجاری‌سازی و ایجاد زیرساخت فرهنگی مورد نیاز آن در راستای تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دانش‌بنیان است و تولید و تدوین فناوری؛ تجاری‌سازی نتایج تحقیقات؛ انتشار دانش از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های تخصصی؛ توسعه فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری و ترویج کارآفرینی ازجمله مهم‌ترین اموری است که جهاددانشگاهی به عنوان جزئی از فعالیت‌های امید آفرین این نهاد برخاسته از انقلاب باید در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام
captcha