انس با آیات الهی نگاه انسان به مرگ را اصلاح می‌کند
کد خبر: 4157867
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶
حجت‌الاسلام میرباقری:

انس با آیات الهی نگاه انسان به مرگ را اصلاح می‌کند

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه انس با آیات الهی نگاه انسان به مرگ را اصلاح می‌کند، گفت: اگر انسان نقاط ضعف خود را اصلاح نکند، این ضعف‌ها در سخت‌ترین شرایط همچون زخمی عمیق انسان را از طی مسیر الی‌الله باز خواهد داشت و او را به فرار از میدان جنگ و پشت کردن به ولی خدا وادار می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مهدی میرباقری، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، استاد حوزه علمیه شب گذشته، دوم مردادماه مصادف با ششم ماه محرم در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین تأثیرات صحنه سخت آزمون‌های الهی اظهار کرد: این صحنه‌ها تدبیری الهی برای جدا شدن صف مؤمنان و منافقان از یکدیگر است؛ صحنه‌های سخت، میدان جداشدن جریان‌های مختلف و روشن‌شدن مرزبندی‌هاست.

وی با بیان اینکه از منظر الهی تمام این صحنه‌ها خیری است که در آن مؤمنان نقطه‌ضعف‌های خود را کشف و به خلوص دست می‌یابند، ادامه داد: اگر انسان نقطه‌ضعف‌هایی که در درونش جا خشک کرده را اصلاح نکند، این ضعف‌ها در سخت‌ترین شرایط همچون زخمی عمیق انسان را از طی مسیر الی‌الله باز خواهد داشت و او را به فرار از میدان جنگ و پشت کردن به ولی خدا وادار می‌کند.

میرباقری تصریح کرد: همان‌طور که میدان کارزار جنگ نقطه‌ضعف‌ها را آشکار می‌کند؛ انس و تلاوت قرآن کریم نیز موجب می‌شود تا انسان در اثر انس با آیات الهی، نقطه ضعف‌هایش را ولو در آیینه دیگران بشناسد. انس با قرآن هم نقطه‌ضعف‌ها را نشان می‌دهد و هم با تمسک و تلاوت آن، بیماری‌های دل مرتفع و ضعف‌ها برطرف می‌شود که شرط آن تواضع و خشوع مقابل آیات الهی است.

وی آداب قرائت قرآن و آثار تلاوت در شب را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: عبادتی که در شب انجام می‌شود در ثبات قدم انسان تأثیرات بسیار زیادی دارد و در سیره قرآنی ذکر شده است که اگر می‌خواهی در روز موفق باشی، بیداری در شب داشته باش، چراکه شب‌زنده‌داری در عین کسب توفیق و ایجاد انگیزه، مسیر انسان را برای موفقیت در روز هموار و کوتاه می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت انس با قرآن و تلاوت آیات الهی همراه با تواضع و خشوع تأکید کرد و گفت: تلاوت قرآن کریم همچون نماز چشمه جوشانی است که آلودگی‌های روح را برطرف می‌کند و تحلیل‌های عمیقی برای برطرف‌سازی خطا‌ها و اصلاح ضعف‌ها به انسان می‌دهد.

میرباقری با تأکید بر اینکه انس با آیات الهی نگاه انسان به مرگ را اصلاح می‌کند، بیان کرد: کسانی که در مأموریت الهی به مرگ و یا شهادت می‌رسند، نباید افسوس فرصت‌های از دست رفته دنیا را بخورند، چراکه خداوند متعال آنچه برایشان ذخیره کرده، بسیار بیشتر از آن چیزی است که انسان می‌توانست در دنیا کسب کند.

وی در تبیین معنای مرگ با بیان اینکه مرگ حتی برای کسانی که در این دنیا، عالم ذکر الله را درک کرده‌اند مرحله جدیدی از ملاقات با خداوند متعال است، ادامه داد: لقاء و سعادتی که در مرگ به انسان دست می‌دهد، بسیار متفاوت از تجربیات دنیایی است و در این وادی هر اندازه انسان جلوتر می‌رود، صحنه‌ها زلال‌تر و نورانی‌تر می‌شوند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه مواجهه با ابتلائات، سختی و تلخی‌های دنیا، انسان را سبک‌بال می‌کند، اضافه کرد: قرآن کریم در بیان‌های مختلف متذکر می‌شود که اگر انسان بخواهد در صحنه‌های سخت در کنار ولی خدا بایستد، باید نگاهش به مرگ را اصلاح و آغوش خود را برای صحنه مرگ در راه خدا بگشاید.

وی در ادامه با اشاره به گستره رحمت للعالمین پیامبر اعظم(ص) اظهار کرد: مربی که از طرف خدا مأمور رشد و تربیت است، انسان را در دل صحنه‌های سخت می‌برد و در این میان خودش جلوتر از بقیه قرار می‌گیرد؛ ولی خدا با پیشگامی در ورود به سختی‌ها، کانون امنیت برای آرام شدن گرداب‌های طوفان صحنه‌های سخت است.

میرباقری با بیان اینکه کسی که می‌خواهد به امام برسد، باید از تعلقاتش در راه اهل بیت(ع) عبور کند، یادآور شد: کسی که می‌خواهد به امام زمان(عج) برسد، باید از دوست‌داشتنی‌هایش در راه ولی خدا بگذرد.

انتهای پیام
captcha