تعزیه را باید به لحاظ فنی و محتوایی، غنای جدیدی بخشید
کد خبر: 4156653
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۴

تعزیه را باید به لحاظ فنی و محتوایی، غنای جدیدی بخشید

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: می‌توان با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان و انجمن شاعران، تعزیه را به لحاظ فنی و محتوایی غنای جدیدی بخشید و آن را با نیازهای روز همخوانی داد تا جذابیت خود را برای نسل جوان داشته باشد.

محمد حسین‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در نشست هم‌اندیشی هنرمندان تعزیه خوان و نمایش‌های آیینی مذهبی مشهد، اظهار کرد: لازم است نسخه‌های قدیمی تعزیه را با شعرهای جدید تلفیق و به محتواهای روز نزدیک کرد تا برای نسل جوان نیز از جذابیت لازم برخوردار باشد.

وی بیان کرد: این جلسه برای قدردانی از زحمات و شنیدن دغدغه‌های تعزیه خوانان و پیرغلامان اباعبدالله(ع) است و اینکه هنر تعزیه را با حفظ و پای‌بندی به سنت‌ها و در کنار ارادت تعزیه خوانان و پیرغلامان به سید الشهدا(ع) حفظ کرده و گسترش دهیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: در گذشته تعزیه برای اعیاد قربان و غدیر، ولیعهدی امام رضا(ع) و ۱۰ها مناسبت مذهبی دیگر نیز اجرا می‌شد، اما اکنون فقط به محرم و صفر اختصاص یافته است.

حسین‌زاده گفت: می‌توان با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی استان و انجمن شاعران، تعزیه را به لحاظ فنی و محتوایی غنای جدیدی بخشید و آن را با نیازهای روز همخوانی داد تا جذابیت خود را برای نسل جوان داشته باشد.

وی ادامه داد: پیرغلامان عمری را به عشق امام حسین (ع) نوکری کرده‌اند و هنر تعزیه را با همان اصالت و قوا و پای‌بندی بر سنت‌ها نگه داشته‌اند، عشق و اراداتی که تعزیه خوان‌ها، نوکران و پیرغلامان به اباعبدالله الحسین (ع) داشته‌اند را باید حفظ کرد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در کنار آن نیز می‌توان برای نیاز امروز جوانان و نوجوانان استان، جذابیت‌های هنر تعزیه را با کمی نوآوری مبتنی بر همان سنت‌ها و آیین‌های گذشته ارتقا داد.

انحرافات در آیین‌های عزاداری محرم و صفر

حسین‌زاده به برخی انحرافات در آیین‌های عزاداری محرم و صفر اشاره و بیان کرد: تصاویری در برخی تعزیه‌ها دیده می‌شود که با تعزیه آیینی و سنتی ما متفاوت است و شأن و منزلت روضه امام حسین(ع) در آن رعایت نمی‌شود، دشمن هم به دنبال همین انحرافات است تا صدها آیین زیبای تعزیه را نادیده گرفته و همان انحراف را به عنوان تعزیه در ایران نشان دهد.

وی افزود: این اشکال از یک سو متوجه متولیان فرهنگی و از سوی دیگر نیز متوجه فعالان رسانه‌ای است که هنر تعزیه مبتنی بر آیین‌ها و سنت‌ها و اشعار متناسب با شأن اهل‌بیت(ع) را نشر و گسترش داده و بیشتر به مردم نشان دهند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: از نکات مهم در هنر تعزیه این است که ایرانیان خصوصا از دوره صفویه به این طرف از تعزیه برای نشر معارف اهل بیت(ع) استفاده می‌کردند، تعزیه امروز ما نیز مبتنی بر محرم و صفر ماندگار شده است.

حسین زاده اظهار کرد: افرادی مانند رضاخان همواره از گسترش تعزیه خوانی در کشور واهمه داشتند و تعزیه خوانی و روضه خوانی را در این کشور محدود کردند، زیرا این هنر آنچنان تاثیرگذار بوده که موجب گسترش دین می‌شده است، خیلی از خلفای اموی و عباسی نیز تلاش کردند که شور و حرارت عشق مردم به اباعبدالله را خاموش کنند.

وی گفت: هنر تعزیه عشق و حرارتی است که با ارقام مادی قابل اندازه گیری نیست، هر سال داغ‌تر می شود و پای‌بندی به این سنت‌ها و رسوم توسط محبان اهل بیت(ع) این هنر را سینه به سینه منتقل کرده است، لذا این مسیر باید مبتنی بر تمام شئوناتی باشد که از اساتید گذشته رسیده و قرار است به آیندگان منتقل شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از پیرغلامان و مداحان و تعزیه خوانان آیین عزاداری محرم و صفر خواست که نسبت به شاگردپروری اهتمام بیشتری داشته باشند.

حسین‌زاده بیان کرد: تعزیه جای شهرت و کسب مقام نیست بلکه شرط ورود به آن دلدادگی و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) است که از دل این ارادت، مسیر رشد اتفاق می‌افتد.

حامی تعزیه خوانان هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پس از شنیدن دغدغه‌های هنرمندان تعزیه، با تاکید بر اینکه در کنار تعزیه خوانان بوده و مدافع و حامی آن‌ها هستیم، اظهار کرد: برای این منظور پیشنهاد می‌شود شورایی متشکل از جمعی منتخب از تعزیه خوانان شکل بگیرد تا در آن، به دغدغه‌های مختلف این قشر پرداخته شود.

حسین‌زاده با بیان اینکه رسیدگی به مسائل تعزیه خوانان از شهرستان‌های استان آغاز شده است، تصریح کرد: تعزیه‌خوانان نیز باید در این زمینه پیگیر باشند تا کار به یک مقطع خاص زمان محدود نشود و در طول سال ادامه داشته باشد.

وی همچنین معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان را مکلف کرد هماهنگی لازم را برای تسهیل در صدور مجوز‌ها برای برگزاری مراسم تعزیه در دهه اول محرم داشته باشند.

انتهای پیام
captcha