امام حسین(ع) چگونه مسئولیت‌پذیری را به ما آموخت
کد خبر: 4156154
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
محرم؛ ماه قیام و پیام/ 1

امام حسین(ع) چگونه مسئولیت‌پذیری را به ما آموخت

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه امام حسین(ع) با عمل به گفته‌هایشان مسئولیت‌پذیری نسبت به گفتار و عمل را نشان دادند، گفت: آن حضرت ضمن بیان شخصیت یزید به جامعه اعلام می‌کند با وی بیعت نخواهد کرد و پای این سخن خود ایستاد حتی با تمام اهل بیتش.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجندحجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، امام جمعه موقت بیرجند در خصوص اهمیت توجه به فلسفه قیام امام حسین(ع) در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حضرت امام حسین(ع) در خطبه‌های خود دلیل قیام‌شان را عمل نشدن به حق و کم‌رنگ شدن آن در جامعه، بیان کرد‌ه‌اند. ایشان معتقد بودند مؤمن در این وضعیت باید قیام کند، در این راستا مؤمن در این شرایط شوق شهادت پیدا کرده تا بتواند با مقابله و حتی نثار جان خود این وضعیت را تغییر دهد، چراکه خود را مسئول جامعه‌ای که در آن روزگار می‌گذراند، می‌داند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه احیای معروف‌ها، توجه جامعه به حق و زیبایی‌ها و فرهنگ ناب اسلامی نیز  از دیگر فلسفه‌هاست، افزود: پررنگ‌ترین مسئله مورد توجه در این قیام امر به معروف و نهی از منکر است، چنانکه معروف‌ها طبق نظام اسلامی و با استقرار این نظام برپا می‌شود تا حق جریان یابد.

نوفرستی با تأکید بر توجه به توسعه اسلام و حکومت اسلامی در قیام امام حسین(ع) تصریح کرد: بالاترین معروف از دیدگاه مقام معظم رهبری تشکیل و حفظ نظام اسلامی و مقابله با ظالمان و انسان‌های شرور و در کنار جبهه مقامت قرار گرفتن است و این یکی از راهبردهای بزرگ اسلام است که در زمان فعلی نیز در راستای قیام سیدالشهدا(ع) باید به آن جامه عمل پوشاند.

وی یادآور شد: نکته دیگر در قیام امام حسین(ع)، یاران آن حضرت بودند که با قامت استوار و بدون هیچ‌گونه ترسی ایستادند و مبارزه کردند. می‌دانستند که کشته می‌شوند، اما در کنار ولی زمان خود بودند؛ حتی حضرت زینب(س) که یک بانو بود با نثار کردن خانواده و فرزندان خود و سپس خطبه‌خوانی در مقابل یزیدیان به احیای امر به معروف پرداخت.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تمام یاران امام حسین(ع) در صحرای کربلا ایستادند و مقاومت کردند، افزود: هر کدام از این یاران، پرچمدار جهاد تبیین در عصر خود بودند؛ همان‌گونه که خطبه‌های حضرت زینب(س) باعث شد تا عاشورا به نفع دشمن مصادره نشود.

نوفرستی در پاسخ به این سؤال که امام حسین(ع) چگونه جهاد تبیین و مسئولیت‌پذیری را به ما آموخت، تصریح کرد: آنچه برای ائمه و اولیای الهی مهم بوده؛ نجات بشر است. رهبران الهی همیشه در طول تاریخ معارف عظیم و عمیق و اندیشه بلند دین را برای نجات بشر از ورطه روزمرگی و عادت‌زدگی بیان کردند.

وی بیان کرد: امام حسین(ع) ضمن بیان شخصیت یزید به جامعه اعلام می‌کند با وی بیعت نخواهد کرد و پای این سخن خود ایستاد حتی با تمام اهل بیتش. آن حضرت با عمل به گفته‌هایش مسئولیت‌پذیری نسبت به گفتار و عمل را نشان داد. شهدای کربلا می‌دانستند که به شهادت می‌رسند، اما این راه را انتخاب کردند و این همان امری است که مسئولیت‌پذیری و جهاد تبیین را نه تنها در گفتار و شعار بلکه در عمل به جامعه فهماندند.

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه راز ماندگاری قیام امام حسین(ع) و یارانشان پس از قرن‌ها همین عمل درست به گفته‌های درست است، یادآور شد: همین امر باعث شده اذهان مردم از این عمل به گفتار درک دستی پیدا کرده و شیفته راه و قیام عاشورا شوند. در واقع در یک کلام در عاشورا شعار دیده نمی‌شود هرچه هست عمل نیکو در راستای گفتار درست است.

انتهای پیام
captcha