مهندسی فرهنگی در لایحه عفاف و حجاب تبیین نشده است
کد خبر: 4154596
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
محمدبیگی:

مهندسی فرهنگی در لایحه عفاف و حجاب تبیین نشده است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس گفت: نقدی که بر لایحه عفاف و حجاب وارد است درباره این موضوع است که از یک بُعد به موضوع عفاف و حجاب نگاه کرده است در صورتی که در حکمرانی زنان و جوانان موضوع زیست عفیفانه باید مهندسی فرهنگی شود.

محمدبیگی نماینده مجلس

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، درباره لایحه‌ جدید عفاف و حجاب، گفت: عفاف و حجاب موضوع  مهمی است چراکه هویت یک زن مسلمان را به تصویر می‌کشد و موضوع حجاب نه تنها در دین اسلام بلکه در ادیان و کتب الهی وجود دارد.

وی افزود: در ایران قبل از اسلام هم هیچ بنای تاریخی و سنگ نگاره‌ای وجود ندارد که زن ایرانی را بدون پوشش مناسب به نمایش گذاشته باشد؛ حجاب موضوعی فرهنگی و اجتماعی است و وقتی دلیل وجود حجاب را در قرآن بررسی می‌کنیم و این دلایل را در نظام سازی قرآن در کنار هم قرار می‌دهیم می‌بینیم اجتماعی‌ترین قوانین قرآن قوانین عفاف و حجاب است.

محمدبیگی اظهار کرد: نیاز امروز ما وحدت و انسجام در حوزه ترویج و تشویق به زیست عفیفانه بوده ضمن اینکه مطالبه مردمی عفاف و حجاب در سطح کلان جامعه نیز مطرح است.

وی ادامه داد: لایحه عفاف و حجاب مردادماه سال گذشته در کمیسیون فرهنگی ارائه شد و این لایحه قبل از اینکه به مجلس برسد مورد انتقاد قرار گرفت و ما لایحه را در حد بررسی در مجلس ندیدیم اما در مدت کوتاهی با اصلاحات اندکی مجدد این لایحه به مجلس بازگشت.

این مسئول تصریح کرد: این لایحه از سوی قوه قضائیه به دولت داده شده است، من رأی دو فوریتی به این لایحه دادم اما در نهایت در مجلس یک فوریتی تصویب شد.

وی ادامه داد: متن این لایحه مورد انتقاد است چراکه حداقل ۹ اشکال در آن وجود دارد که از اشکالات مهم آن جرم‌انگاری ناقص و عدم تفکیک صحیح متخلفین است که همین مورد ممکن است به موضوع کشف حجاب دامن بزند و قابلیت بازدارندگی نداشته باشد.

نقد بخش حقوقی و سلبی لایحه عفاف و حجاب

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: نقد کلی‌ام بخش حقوقی و سلبی این لایحه است چون به خوبی نتوانسته است جرم‌انگاری کند؛ نکته دیگر این است که این لایحه از یک بُعد به موضوع عفاف و حجاب نگاه کرده است در صورتی که در حکمرانی زنان و جوانان موضوع زیست عفیفانه باید مهندسی فرهنگی شود.

این مسئول بیان کرد: نوع نگاه قانون در این لایحه به مورد انتقاد ما است و یکی از ایرادات این لایحه کلی‌گویی است زیرا بندهای لایحه ابهام دارد؛ از دیگر موضوعات عدم دسته‌بندی مخاطبان در قانون است، ۱۶ قانون در مجلس محصول چهار دهه قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است به اضافه ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگ که ۳۲ دستگاه مسئول در فرهنگ ترویج عفاف و حجاب هستند و به نظرم اگر دولت در طول این ۴ دهه به این قوانین عمل کرده بود بیش از ۹۰ درصد معضلات کنونی که در جامعه امروز دیده می‌شود، وجود نداشت.

وی گفت: امر حجاب میوه دین و نتیجه ایمان است، تبلور حجاب در آقایان غیرت و در زنان پوشش است و متأسفانه در رسیدن به معنای درست حجاب و عفاف نسل امروز را به درستی پشتیبانی، هدایت و حمایت نکرده‌ایم و ابزار رسانه را برای انعکاس فواید حجاب و عفاف به کار نگرفته‌ایم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: چند دسته در گروه مخالفین عفاف و حجاب وجود دارد شبکه‌های معاند با طراحی برنامه‌هایی در جهت فروپاشی خانواده از درون و صرف پول‌های هنگفت که در این زمینه قانون باید با قاطعیت افرادی که برهنگی فرهنگی را مجری‌گری می‌کنند محکوم کند، نکته دوم سیاستمداران غرب‌گرا هستند که جامعه را به سمت تهاجم فرهنگی غرب سوق می‌دهند که مدارا کردن با آنان کشور را به سمت منجلاب فساد می‌کشاند، نکته بعدی مدیران اجرایی فرهنگ برهنگی از جمله بلاگرها و افرادی که در حوزه بدحجابی تبلیغ می‌کنند هستند که لازم است در قانون برای این افراد هم بندهایی تعریف شود.

وی با بیان اینکه حوزه برخود با مخالفین و معاندین جای مصلحت‌اندیشی نیست، عنوان کرد: متأسفانه در موضوع حجاب و عفاف تولید فاخری که در ذهن منجر به نماد عفاف و حجاب شود وجود ندارد و از ایده‌هایی هم که وجود دارد حمایت نمی‌شود در صورتی که مردم ما بعد از ماجراهای سال گذشته نشان دادند جامعه ایرانی همواره فرهنگ عفیفانه را دوست دارد.

کم‌کاری دولت و قوه قضائیه

محمدبیگی بیان کرد: وقتی دولت و قوه قضائیه کم کاری می‌کنند بار سنگین بر دوش نمایندگان مجلس می‌افتد که در موضوع لایحه عفاف و حجاب هم چنین موضوعی پیش آمد و ما از این باب گله‌مند هستیم.

وی درباره قانون ارتقای امنیت زنان گفت: این لایحه در پرونده ظلم به زن نمی‌تواند کمک کننده باشد و باید به صورت دقیق قانون‌گذاری شود چرا که این لایحه حتی تشدید جرم‌انگاری علیه مردان است؛ قانون‌گذار باید حکیمانه و مبتنی بر اسلام قانون‌گذاری کند.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: تذکر در حوزه حجاب می‌تواند اثرگذار باشد و با تذکرهایی که در حوزه عفاف و حجاب تاکنون انجام شده خوشبختانه درصد قابل توجهی اصلاح صورت گرفته که این امر نشان می‌دهد وقتی خداوند به امر به معروف تأکید می‌کند تأثیر آن هم به طور قطع وجود خواهد داشت.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس با اشاره به اینکه برای حمایت از حقوق زنان و عفاف و حجاب باید قانون‌گذاری دقیق انجام شود، گفت: از عقاید محکم دینی خود نباید بگذریم، به فاخرترین حقوق زن در قرآن هم اشاره شده است و آموزه‌های قرآنی به من یاد داده که در قوانین عفاف و حجاب مخالفت‌های جدی داشته باشم زیرا دین اجازه بی‌تفاوتی در این حوزه را نمی‌دهد و هر تهدیدی را هم که شاهد باشم دست از عمل به آموزه‌های قرآنی در این حوزه برنخواهم داشت.

انتهای پیام
captcha