وظیفه تئاتر ارتقای اندیشه و سبک زندگی است
کد خبر: 4153791
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
در اختتامیه دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» مطرح شد؛

وظیفه تئاتر ارتقای اندیشه و سبک زندگی است

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: بدانیم وظیفه تئاتر ارتقای اندیشه و سبک زندگی است و اگر تئاتر صرف سرگرمی باشد تبدیل به ابتذال می‌شود، چراکه سرگرمی تنها یک وسیله برای دستیابی به هدفمان در اجرای آن نمایش است. 

حسین عالم‌بخش مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور

حسین عالم‌بخش، مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، 18 تیرماه در حاشیه مراسم اختتامیه اولین دوره آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه اظهار کرد: این دوره آموزشی اولین تجربه ویژه بچه‌های مسجد در مقوله بازیگری، کارگردانی و تئاتر کاغذی بود و امیدواریم که این کارگاه آموزشی دو روزه توانسته باشد تجربیات و دانش اساتید برجسته کشور را که در آن حضور داشتند به بچه‌های مسجد انتقال داده باشد تا از آن بهره کافی و مؤثر ببرند.

دبیر جشنواره ملی تئاتر شبستان در خصوص جایگاه تئاتر در مسجد گفت: جایگاه تئاتر در مسجد به دهه ۶۰ و اوایل انقلاب باز می‌گردد؛ درواقع مسجد کانون هنر تئاتر، سرود، موسیقی و بسیاری از هنر‌های دیگر بود و متأسفانه در دهه‌های اخیر به دلایل مختلف این هنر‌های استراتژیک و ارزشی از مسجد فاصله گرفتند.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور به رویکرد ارزشمند ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برای برقرار کردن آشتی دوباره مسجد و تئاتر اشاره کرد و افزود: بازگشت درخشان تئاتر در مساجد اتفاق افتاده است.

وی اظهار کرد: یکی از کار‌های ساده که از تجربیات من در عرصه کار در مسجد به‌شمار می‌رود اجرای تئاتر تعاملی با مشارکت امام جماعت مسجد در قالب داستان‌های جذاب برای بیان احکام و مباحث شرعی است که به‌طور روزمره همه ما با آن مواجهه می‌شویم.

عالم‌بخش تصریح کرد: تمام احکامی که روحانی مسجد قرار بود روی منبر برای نمازگزاران بگوید در قالب یک تئاتر تعاملی کوتاه، جذاب و کاربردی چند‌دقیقه‌ای برای نمازگزاران به اجرا در می‌آمد و مورد استقبال بسیار خوب از طرف اهالی مسجد قرار می‌گرفت، بسیار ساده می‌توان از هنر تئاتر استفاده کرد و زبان جدیدی برای انتقال مفاهیم و آموزه‌های ارزشمند دینی و اسلامی آورد، اما کار می‌خواهد، سختی فراوانی در راه است و باید بسیار صبور باشیم.

مشاور هنری رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور با بیان اینکه شبستان مسجد بزرگترین صحنه‌ای است که هر روز سه بار در سه نوبت صبح، ظهر و عصر در آن تئاتر اجرا می‌شود با متنی که خداوند متعال نوشته، پیامبراکرم(ص) کارگردانی کرده و ما آن را اجرا می‌کنیم، اظهار کرد: همه با هم در شبستان مسجد یک تئاتر جمعی اجرا می‌کنیم برای اینکه عبادت، اخلاص و بندگی خود را به تنها مخاطب این تئاتر که همان ذات اقدس الهی است نشان دهیم. مخاطبی که هوش سرشار در اختیار اوست و نمی‌توانیم او را فریب دهیم، این نمایش طراحی صحنه و لباس و موسیقی دارد، قاعده و قانون دارد و زمان در آن مهم است.

وی در پایان خطاب به بچه‌های مسجد کرمانشاه که در دوره دو روزه آموزشی «مدرسه تئاتر شبستان» شرکت داشتند، گفت: امیدوارم آثار نمایشی شما ابتدا در بین خانواده، سپس در مسجد، میان فامیل و شهرتان اثرگذار باشد و بدانیم وظیفه تئاتر ارتقای اندیشه و سبک زندگی است و اگر تئاتر صرف سرگرمی باشد تبدیل به ابتذال می‌شود، چراکه سرگرمی تنها یک وسیله برای دستیابی به هدفمان در اجرای آن نمایش است. 

انتهای پیام
captcha