جلسه مدیران ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی برگزار شد
کد خبر: 4151557
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

جلسه مدیران ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی برگزار شد

جلسه کمیته عمران و زیربنایی با حضور مدیران ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی و دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دستگاه‌های مربوطه امروز، 10 تیرماه در شهرداری مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام مهدی مقامی، مشاور شهردار و رئیس شورای امور دینی شهرداری مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام مهدی مقامی، رئیس شورای امور دینی شهرداری مشهد، امروز، 10 تیرماه، در کمیته عمران و زیربنایی که با حضور مدیران ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی و دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دستگاه‌های مربوطه در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ولایت به دو قسم یک‌طرفه و دوطرفه تقسیم می‌شود، در ولایت یک‌طرفه ولایت‌الله، رسول‌الله، اولیاءالله و جمیع مؤمنان قرار دارند و به‌صورت مطلق است و به ولایت سیاسی تعبیر می‌شود. ولایت دوطرفه نیز ولایت اجتماعی است که اقشار مختلف جامعه را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به تعریف ولایت اجتماعی، افزود: در این نوع ولایت، برخی از مؤمنان نسبت به برخی دیگر ولایت داشته و حق و اجازه تصرف در فضای اجتماع را دارند. بدین معنا که اگر معروفی دیده شد در جامعه تحقیق یابد و به‌صورت گسترده ترویج پیدا کند و در مقابل چنانچه منکری مشاهده شد آن‌را نهی کرد.

مقامی اضافه کرد: مؤمنان نسبت به یکدیگر در موضوعات اجتماعی ولایت دارند و زمانی‌که شخص از چارچوب شخصی بیرون‌ آمده و در اجتماع حضور دارد، باید ولایت‌پذیر باشد.

مشاور شهردار با بیان اینکه شهرداری مشهد با حدود 50 سازمان و 13 منطقه دارای ۳۰ هزار نفر نیروی فعال است، گفت: براساس دستورالعمل‌های ابلاغی از ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان، در تمام حوزه‌های شهرداری کمیته‌های اجرایی راه‌اندازی شده است. 

وی گفت: جشنواره شیوه‌های نوین دعوت به امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این شهرداری انجام شده و از ایده‌های افراد در مجموعه شهرداری استفاده کرده‌ایم و این شیوه‌های نوین را در سطح شهر ترویج می‌دهیم. در این مجموعه برای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر، اقامه نماز و صیانت از حریم عمومی 8 نفر نیروی متخصص بکارگیری شده است که فقط به امورات حوزه‌های مربوطه می‌پردازند و در بقیه امور شهرداری فعالیتی ندارد. 

مقامی افزود: سال گذشته در شورای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مجموعه شهرداری، مصوب شده، ۱۵درصد ۳۰ هزار نفر نیرو که حدود  ۴۳۰۰ نفر می‌شوند، آموزش‌های مربوط به حوزه‌های امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را فراگرفته‌اند. برای امسال نیز پیش‌بینی‌ شده این میزان افزایش یابد و ۲۵درصد نیروها در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. منشورهایی با موضوع نحوه برخورد با منکرات طراحی شده و در اتوبوس‌ها، قطار شهری و... که افراد بیشتری تردد دارند، نصب شده است.

پاسخگویی به مطالبات مردم در اولویت برنامه‌ها

در ادامه محسن ملی، معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی نیز گفت: پاسخگویی به مطالبات مردم اولویت برنامه‌های ستادهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است و تمام دستگاه‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی موظف به پاسخ‌دادن امورات مردمی دراسرع‌وقت هستند.

وی افزود: همه برنامه‌های ستاد با رویکرد مردم‌محور در سال‌جاری به ادارات ابلاغ شده و براساس همین موضوع ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد. هدف نمره دادن ستاد به ادارات نیست، بلکه با این کار هشداری به دستگاه‌هایی داده می‌شود که نسبت به مطالبات مردم کمی بی‌تفاوت هستند.

ملی تصریح کرد: تمام سرفصل‌ها در برنامه‌ها مشخص شده و اگر اداره‌ای برنامه‌ای درون‌سازمانی برگزار می‌کند و در سامانه ثبت می‌کند مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد، زیرا هدف ستاد اجرای برنامه‌های خارج از دستورالعمل نیست، پس دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در این‌ خصوص اهتمام داشته باشند و بر کیفیت اجرای برنامه‌ها نظارت بیشتری کنند.

معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی تصریح کرد: برنامه‌ها در چهار حوزه آموزش، اجتماعی، رسانه و عفاف و حجاب به دستگاه‌ها ابلاغ شده و در تمام سطوح عملکرد دستگاه‌های اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. چنانچه مشکل یا سؤالی در اجرای برنامه‌های ابلاغی وجود دارد، مدیران ستاد در این چهار حوزه پاسخگو هستند.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه مهرانه در هفته عفاف و حجاب در تیرماه، اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف ارتقای کیفی و کمی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در سطح جامعه برگزار می‌شود و تلاش شده نیازهای بانوان در این نمایشگاه در اولویت قرار گیرد.

در ادامه این جلسه هر یک از دبیران شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر دستگاه‌های حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه کردند.

انتهای پیام
captcha