اجرای طرح «داناب» در کردستان
کد خبر: 4150197
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴

اجرای طرح «داناب» در کردستان

مراسم افتتاحیه طرح «داناب» و گسترش سواد آبی با حضور جمعی از مسئولان استانی امروز، چهارم تیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار شد.

اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان،

به گزارش ایکنا از کردستان، اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان، امروز، چهارم تیرماه در مراسم افتتاحیه طرح «داناب» در استان کردستان، گفت: استفاده از نعمات خداوند که در اختیار انسان به عنوان اشرف مخلوقات قرار گرفته، به ویژه نعمت آب باید به درستی صورت گیرد

وی دانش‌آموزان را مهم‌ترین جامعه هدف فرهنگ‌سازی الگوی مصرف ذکر کرد و افزود: دانش‌آموزان آینده سازان جامعه هستند و بر همین اساس می‌طلبد که از نشاط و شادابی آنها در زمینه امید سازی برای آینده بهره گرفت.

رئیس جهاددانشگاهی استان کردستان، هوا، آب و خاک را سه عنصر اصلی زندگی خواند و بیان کرد: همه ما باید برای حفظ و نگهداری این نعمات و ماندگاری آنها برای آیندگان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری زندگی در روستاها و محیط شهری در گذشته بر اساس بهره‌گیری از نعمت آب بوده است، ادامه داد: نیاکان ما در طول تاریخ به درستی برای سکنی گزیدن تصمیم گرفته‌اند و آب را معیار اصلی انتخاب محل زندگی خود قرار داده اند، اما متأسفانه امروز این تصمیم گیری به درستی صورت نمی گیرد و مصرف آب بهینه نیست.

اسدی یادآور شد: جامعه امروزی باید با آموزش و فرهنگ سازی بیشتر، نحوه صحیح مصرف آب را سرلوحه زندگی خود قرار داده و قدر نعمت آب را بدانند.

داناب؛ پیوند بین فرهنگ و هنر

آرش آریا‌نژاد، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان در ادامه این مراسم اظهار کرد: تأمین آب با سدسازی و پروژه‌های عمرانی در مناطق سخت استان از مهم‌ترین اقدامات سخت افزاری وزارت نیرو است، اما تا زمانی که اقدامات نرم افزاری در حوزه صرفه جویی صورت نگیرد موفق نخواهیم بود.

وی، آموزش و فرهنگ سازی را مهمترین اقدامات مؤثر در راستای صرفه جویی آب ذکر کرد و افزود: فرهنگ سازی بین فرزندان، موجب رشد و بالندگی کشور می شود؛ لذا می طلبد که وزارت آب و نیرو بیشتر وارد حوزه فرهنگی شود و با اطلاع رسانی و آگاهی سنجی، پیوند بین فرهنگ ، هنر و آب را تقویت کند.

آریانژاد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شاخص وزارت نیرو در راستای فرهنگ سازی برای مصرف آب، طرح داناب است، عنوان کرد: بهره گیری از مباحث و ظرفیت‌های دینی و مذهبی برای مصرف بهینه آب تأثیر گذار است.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح داناب، استفاده بهینه از آب بین جوانان و کودکان فرهنگ سازی می‌شود، بیان کرد: همه ارگان ها باید با همدلی برای اجرای طرح داناب به عنوان ارتباط بین صنعت آب، فرهنگ و مذهب منطقه تلاش کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان، عنوان کرد: مردم و کشاورزان باید بدانند که با بهره‌گیری از کشاورزی مکانیزه می توانند از منابع آب حفاظت کرده و بیشترین بهره وری و صرفه اقتصادی را داشته باشند.

وی یادآور شد: رشد این نگرش در حوزه آموزش و پرورش، مدیران و کارشناسانی را که مصرف بهینه را در اولویت قرار می دهند، به دنبال دارد.

زنگ خطر مصرف آب به صدا در آمده است

حمیدرضا گوهری، مدیرکل کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان استان کردستان، در ادامه این مراسم با تأکید بر مصرف به اندازه آب اظهار کرد: میانگین مصرف آب در ایران بیشتر از میانگین جهانی است و زنگ خطر مصرف این منبع خدادادی به صدا در آمده است.

وی افزود: می‌طلبد که در زمینه صرفه جویی در آب فرهنگ سازی بیشتری در جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان صورت گیرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان طرح داناب را طرحی فرهنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ذکر کرد و یادآور شد: دوران کودکی و نوجوانی فرصت مناسبی برای ترویج مدیریت مصرف بهینه است.

انتهای پیام
captcha