مناطق محروم؛ تمرکز اصلی شرکت ملی گاز ایران
کد خبر: 4149626
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴

مناطق محروم؛ تمرکز اصلی شرکت ملی گاز ایران

معاون وزیر نفت اظهار کرد: تمرکز شرکت ملی گاز ایران برای گاز رسانی به مناطق محروم کشور است و این توانمندی و افتخاری برای ماست که به برکت انقلاب محقق شده است. 

مجید چگینی، معاون وزیر نفتبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مجید چگینی، معاون وزیر نفت عصر امروز پنجشنبه یکم تیرماه در نشست با استاندار خراسان جنوبی گفت: درصدد ثبات و پایداری انتقال گاز در شرق کشور و قدرت مانور برای صادرات گاز به کشورهای همسایه از جمله عمان و پاکستان هستیم. 

وی افزود: خطوط انتقال فشار بالا گاز در کشور  ۳۹ هزار کیلومتر و شبکه انتقال گاز روستایی و شهری بیش از ۴۲۶ هزار کیلومتر است. 

معاون وزیر نفت تصریح کرد: در راستای تقویت شبکه گاز شمال شرق، خط انتقال گاز از عسلویه به سرخس و همچنین تربت حیدریه به طول ۶۵ کیلومتر در حال انجام است. 

چگینی گفت: عمده میادین گازی کشور در جنوب بوده و استخراج و پالایش آن به طول ۲ هزار کیلومتر و انتقال آن به شمال کشور کار سنگینی است که تنها گفتن آن آسان است. 

وی ادامه داد: بیش از ۹۸ درصد شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردارند و تا پایان امسال نیز  ۸۸ درصد روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار خواهند شد. 

معاون وزیر نفت بیان کرد: تمرکز شرکت ملی گاز ایران برای گاز رسانی به مناطق محروم کشور است و این توانمندی و افتخاری برای ماست که به برکت انقلاب محقق شده است. 

چگینی بیان کرد: ماهانه هزار متر مکعب گاز مصرف می‌کنیم که این نشانه مسرف بودن ماست؛ در صورتی که می‌توانیم با این میزان ارزش افزوده خوبی را در صنایع و صادرات ایجاد کنیم لذا  باید در مصرف این نعمت خدادادی صرفه جویی بیشتری داشته باشیم. 

وی یادآور شد: بهینه سازی در دستور کار ماست؛ لذا تعویض بخاری‌های کم بازده با پر بازده را با جایگزینی ۴ میلیون و ۱۰۰ عدد  بخاری پر بازده در دستور کار داریم. 

علیرضا عباس‌زاده، معاون استاندار خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: گاز یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌ها در توسعه همه مناطق کشور است.

وی با بیان اینکه در طول خدمت دولت سیزدهم تحویل ویژه‌ای در زمینه گازرسانی در سطح استان رخ داده است، بیان کرد: تأمین گاز برای خراسان جنوبی با توجه به قرار گرفتن در کریدور شرق کشور بسیار مهم و حیاتی و اقدامی بی نظیر برای توسعه است.

معاون استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: در پایان یک سالگی فعالیت دولت براساس مصوبه سفر نخست رئیس جمهور به خراسان جنوبی جشن گازرسانی به تمام شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان را گرفتیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم گازرسانی به ۴۹۳ روستای خراسان جنوبی و همچنین گاز رسانی به هزار روستاهای بالای ۲۰ خانوار هم تاکنون انجام شده است، ادامه داد: شرکت گاز خراسان جنوبی یکی از موفق‌ترین شرکت‌های گاز کشور است‌.

وی خاطرنشان کرد: امروز شرکت گاز خراسان جنوبی با پایان مأموریت گازرسانی در استان، مأموریت گاز رسانی به هفت شهرستان استان سیستان و بلوچستان را برعهده گرفته که اقدامی بسیار ارزشمند است.

عباس زاده بیان کرد: اجرای خط انتقال گاز از دوراهی دشتک زابل به نهبندان، خراسان جنوبی از حالت تک شاخه‌ای تغذیه گاز خارج می‌شود که هدیه بی‌نظر دولت مردمی به مردم این خطه است.

رحمان محمودی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی نیز گفت: ۹۱۶ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان داریم که اگر گازرسانی  می‌شدند تعهد خود را انجام داده بودیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر این تعداد روستا، یک هزار و ۱۳ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار گازرسانی کرده‌ایم که در مجموع می توان گفت یک هزار و ۲۹ روستا از نعمت گاز بهره مند هستند، بیان کرد: در دولت سیزدهم یک هزار و ۳۵۷ پروژه با هزینه یک هزار و ۷۶۴ میلیارد تومان انجام شده که رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور با ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و دارای ۳۲ شهر است که همه این شهرها از نعمت گاز بهره مند هستند، افزود: درصد بهره مندی خانوارهای شهری از گاز ۱۰۰ درصد بوده و در بخش روستایی ۹۹.۹ درصد است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه گازرسانی به دو هزار و ۱۲۰ واحد صنعتی انجام شده و ۳۳۱ هزار و ۴۵۷ مشترک خانگی از نعمت گاز بهره مند شده‌اند، بیان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی انجام شد که گازرسانی به ۴۹۲ روستا و ۲۶۴ واحد صنعتی و مناطق محروم، گازرسانی به ۹ هزار و ۷۰۲ واحد مسکونی در طرح جهش مسکن و شهرک های صنعتی نهبندان، درمیان و زیرکوه و منطقه ویژه اقتصادی، پاسگاه های مرزی و مرز ماهیرود، بهینه سازی ۸۸۲ مورد موتورخانه از جمله این اقدامات است.

محمودی با بیان اینکه ۲۰۰ هزار انشعاب گاز برای مردم اجرا شده که پوشش نزدیک به ۱۰۰ درصدی استان از نعمت گاز طبیعی را شاهدیم، افزود: در هفته دولت روستایی نخواهیم داشت که سکنه دائم داشته باشد ولی از نعمت گاز محروم باشد.

وی با بیان اینکه در شرایط بحرانی گاز، ما بدون قطع گسترده چالش گاز را پشت سر گذاشتیم و از آن عبور کردیم، تصریح کرد: با عملیاتی سازی پروژه خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان، پایداری گاز استان را تضمین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تمام روستاهایی که سکنه دائم دارند از جمله روستاهای بالای ۲۰ و زیر ۲۰ خانوار از نعمت گاز به صورت ۱۰۰ درصدی بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام
captcha