استقلال کشور در گرو تولیدکننده و مولد بودن است
کد خبر: 4149421
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
قالیباف:

استقلال کشور در گرو تولیدکننده و مولد بودن است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین موضوعی که در نظام حکمرانی داریم، این است که اگر می‌خواهیم کشور استقلال داشته باشد، باید تولیدکننده و مولد باشیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی بسیج اساتید که با حضور 30 هزار استاد بسیجی به صورت همزمان در سراسر کشور به مناسبت 31 خرداد، بزرگداشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص رسیدن به فهم مشترک و حرکت منسجم، اظهار کرد: اولین نکته اهمیت بسیج است. بسیج در حقیقت تبلور عینی حضور سازماندهی شده مردم در همه امور جامعه است. 

چمران، الگوی تعهد، تخصص و اخلاص

وی بیان کرد: بخشی از این تشکل‌های مردمی را اساتید شکل می‌دهند، جمعی که امروز در کنار هم قرار گرفتیم، شهید چمران را به عنوان الگوی خودمان قرار دادیم، چمرانی که در اوج تعهد، تخصص، اخلاص بود و  با گفتار، کردار، رفتار و در نهایت با تقدیم جان و خون خود، درستی کار خود را به اثبات رسانده است. ما او را الگو قرار دادیم، لذا تا در این مسیر هستیم پیشرو و در صراط مستقیم حرکت می‌کنیم.

قالیباف با اشاره به شرایط محیطی داخلی و خارجی امروز کشور و طرح این پرسش که مهمترین هدف ما چیست؟ افزود: از مجموعه برداشت‌هایی که از وضعیت کشور دارم و در رأس آن فرمایشات مقام معظم رهبری است، تغییر و تحول اساسی در حوزه حکمرانی جامعه است و مقام معظم رهبری مبنای این تحول را امام خمینی(ره) معرفی کردند و فرمودند که امام ما، امام تحول بود و همان نگاه تحولی بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و توانست دوران دفاع مقدس را پشت سر گذارند و این همه توطئه را از بین ببریم.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد این موضوع را باید مد نظر داشته باشیم که هدف ما تحول امروز در عرصه‌های مختلف بود. باید بپذیریم که در نظام حکمرانی‌مان مسئله مهمی داریم، مهم‌ترین موضوعی که در نظام حکمرانی داریم، این است که اگر می‌خواهیم کشور استقلال داشته باشد، باید تولیدکننده و مولد باشیم، در غیر این‌صورت نمی‌توانیم استقلال را حفظ کنیم، به تبع آن نمی‌توانیم آزادی، هویت و دین خود را حفظ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امام خمینی(ره) خطاب به آمریکا و جهانخواران عنوان کردند که اگر شما در مقابل دین ما بایستید، دین ما در مقابل همه دنیای شما می‌ایستد. بنابراین وقتی اتفاق می‌افتد که استقلال‌مان را حفظ کنیم که مولد باشیم.

وی گفت: مولد بودن به معنای تولید علم و معرفت، قدرت، تولید منزلت و ثروت است، بدون شک اساتید بسیجی که رهرو راه شهید چمران هستند، باید زمان‌شناس باشند، اساتید، نخبگان و بسیجیان ما زمان‌شناس، اهل فهم عمیق و عمل به‌موقع هستند. امروز آن‌جایی است که نیازمند آن حرکت تغییر و تحول هستیم و باید بدان توجه کنیم، بحث حوزه حکمرانی است و بحثی که بعضاً در حوزه حکمرانی نو مطرح می‌شود، مبتنی بر حقانیت انقلاب و اصالت جمهوری اسلامی و توجه به این‌که با ایمان و باور به نظریه مبانی ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

قالیباف ادامه داد: باید بپذیریم که امروز در حوزه قلمرو حکمرانی دچار چالش‌هایی هستیم و اگر این چالش‌ها را حل نکنیم، روز‌به‌روز این چالش‌ها بیشتر می‌شود. در عرصه دفاع و امنیت به نقطه بازدارندگی در مقابل دشمنان رسیده‌ایم، اما در عرصه‌‎های دیگر نتوانسته‌ایم به این قدرت بازدارندگی برسیم و از همان موارد، دشمن در حال به چالش کشیدن ماست و چالش‌های جدی نیز ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی سخن از حکمرانی است، یعنی باید در زمینه ایده، رویکرد و حتی در زمینه‌های روش و ابزار نیازمند به ایجاد تحول هستیم تا حکمرانی‌ها متحول شوند. پیشقراول تحول، نخبگان جامعه و پیش‌آهنگان این حرکت بدون شک بسیج اساتید هستند که این رسالت را به عهده دارند.

قالیباف اظهار کرد: در حقیقت نوسازی نظام حکمرانی، نیازمند یک کار عالمانه، فکورانه و جمعی است. تک تک نمی‌‌توانیم این کار انجام دهیم. اگر بخواهیم در جهاد تبیین هم موفق باشیم، باید از جهاد تولید آغاز کنیم، در غیر این صورت جهاد تبیین ما هم در گذر زمان تبدیل به جهاد توجیه می‌شود و ثمر خود را از دست می‌دهد و اولین خسارتی که برای ما ایجاد می‌کند، به جای جذب حداکثری به سمت جذب حداقلی می‌‌رویم و این مسیر ما نیست. 

ذهن‌های تصرف شده توسط دشمن را پاکسازی کنیم

قالیباف خطاب به اساتید بسیجی افزود: ما امروز وارثان شهیدچمران‌ها و شهدایی هستیم که در دوران دفاع مقدس با جهاد خودشان خرمشهر را فتح کردند. امروز فتح خرمشهر برای ما آزادسازی ذهن‌هایی است که توسط دشمن تصرف و اشغال ‌شده‌ است. ما باید آنها را پاک‌سازی کنیم و مجدداً به دست بیاوریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: امروز دیگر تهدیدات از جنس تهدیدات ابتدای جنگ نیست، زیرا در آن حوزه به مرحله بازدارندگی رسیده‌‎‌ایم، اما اگر به حوزه ذهن‌ها توجه نکنیم، دچار مشکل می‌شویم. شما اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها اگر می‌خواهید ذهن دانشجویان را از آسیب‌های دشمن نجات دهید، نسبت به همه دانشجوها و نه قشر خاصی، حق پدری، استادی و معلمی را ادا کنید.

وی بیان کرد: در جهاد تبیین، شیوه و روشی که مقام معظم رهبری در این مسیر حرکت‌ می‌کنند،  بهترین الگو برای توجه ماست. ایشان در جلسات گوناگون هیچ‌گاه منکر نارسایی‌ها و کمبودها ننشدند و با صراحت بیان کردند، اما به‌گونه‌ای بیان کردند که هیچ‌وقت کسی را ناامید نکردند و اعتماد به نفس را خدشه‌دار نکردند. در هر شرایطی ابتکار عمل را به دست گرفتند و این مهم است که ما در بیان موضوعات جهاد تبیین این‌گونه عمل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید بپذیریم در جهاد تبیین، اولویت اول مربوط به تحول است و ما به عنوان کسانی که در این راه باید پیشقراول باشیم، چه اندازه آمادگی برای تحول داریم؟ چقدر حاضریم در میدان باشیم و از همه مهم‌تر اولویت تحول و شیوه ما در تبیین چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات اخیر مقام رهبری در اجلاسیه چهارم مجلس درباره  عملکرد این نهاد، اظهار کرد: در برخی افراد متدین انقلابی و... گره‌ای ذهنی ایجاد شد که آیا مجلس چنین عملکردی داشته که رهبری چنین بیاناتی فرمودند. باید دید مقام معظم رهبری با چه شاخص‌هایی عملکرد مجلس را تبیین کردند، بنابراین مقام معظم رهبری نه نگاه مصداقی، بلکه نگاه برآیندی به مجلس داشتند.

وی افزود: نکته دوم این است که رهبری بر اساس شرح وظایف مجلس به مجلس پرداختند و مهم‌ترین وظیفه مجلس را قانون‌گذاری دانستند و نظارت را اولویت دوم برشمردند. بدین ترتیب با نگاه برآیندی و اینکه وظایف مجلس را قانو‌ن‌گذاری بیان فرمودند.

قالیباف بیان کرد: با توجه به اینکه امروز چالش کشور، چالش اقتصادی است، اولویت مجلس نیز طی چند سال گذشته اقتصاد موضوع اولش بوده است و نشان می‌دهد مجلس نقشه راه داشته است. در حوزه اقتصادی،  یک جهت خنثی‌سازی تحریم و در یک جهت رفع تحریم داشته‌ایم.  برای رفع تحریم، اقدام قانون‌راهبردی را در حوزه بحث هسته‌ای در ۹ ماده گذاشتیم که در 20 سال گذشته جای چنین قانونی خالی بود. ما هیچ موقع در عرصه بین‌المللی با زبان قوانین بین‌المللی با دنیا سخن نگفتیم، زیرا دنیا پارلمان‌ها را به رسمیت می‌شناسد، اما ما نمی‌گفتیم این موضوع مصوب پارلمان ماست که همه ادبیات بین الملل این را بدانند و بپذیرند، چه بخواهند، چه نخواهند.  

وی با اشاره به اقداماتی که در سه سطح در حوزه مسکن انجام شده، آن‌ها را در حوزه خنثی‌سازی معرفی کرد و گفت: در حوزه مسکن، موضوع تولید، اجاره و جلوگیری از داشتن خانه‌های خالی و عدم واگذاری در دوره‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در قانون‌گذاری خلائی وجود ندارد. همچنین در حوزه اشتغال که بحران داریم، مجوز کسب‌و‌کار، موضوع اولی است که حتی سرمایه‌داران نمی‌توانند کار را آغاز کنند. برای حل این موضوع بعضی از اشتغال‌ها را ثبت محور انجام می‌دهیم و تا سه روز اگر پاسخ نه نشنید، می‌توان کار را آغاز کند و دیگر سیستم بروکراسی لازم نیست. در حوزه‌های همچون سلامت، امنیت و محیط زیست که نیاز به زمان دارد، سه ماه مدت مشخص کردیم که پس از آن در صورت عدم پاسخ می‌توانند سرمایه‌گذار و کارآفرین کار را آغاز کند و این موضوع را در حوزه نظارتی نیز پیگیری می‌کنیم.

قالیباف افزود: در حوزه بانکی و پولی قوانین را تسهیل کردیم، قانون بانک‌های عامل در دسترس ماست. قانون قاچاق کالا و ارز را تغییر دادیم، در حوزه تولید دانش‌بنیان، قانون جامع دانش بنیان را ابلاغ کردیم، زیرا با نقشه راه حرکت کردیم و می‌دانستیم دانش‌بنیان‌ها جایی است که باید متحول شود و مهم‌ترین مرکز تولید ثروت ماست.

اصلاح ساختار بودجه کشور؛ در کارنامه مجلس

وی با بیان اولویت‌ها به عنوان شاخص دوم در بیانات رهبری در خصوص کارنامه مجلس، گفت: یکی از اولویت‌های ایشان، اصلاح ساختار بودجه کشور بود و ما این کار را در آیین نامه داخلی که دو سوم رای آورد، انجام دادیم. در سال 1400 و 1401 ما تراز عملیاتی منفی در بودجه نداشتیم، زیرا به اصلاح  ماده 81 و 82 آیین‌نامه پرداختیم تا سقف بودجه بی‌دلیل اضافه نگردد. در ۱۴۰۱ تحقق بودجه بالای 98 درصد بوده است.  

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح شفافیت، بیان کرد: مطالبه جدی رهبری از مجلس، بحث اصلاح ساختار بودجه و مباحث اقتصادی است. بنابراین هنگامی که سخن از جهاد تبیین می‌زنیم، باید روش و چگونگی آن را از رهبری بیاموزیم.  

وی اظهار کرد: پس از جهاد تبیین، جهاد تولید و برای ما مسئولان جهاد تصمیم قرار دارد. تغییر و تحول و بازسازی نظام حکمرانی در کشور نیازمند تصمیماتی است و افرادی که این تصمیمات را می‌گیرند، بدانند تصمیمات سخت و تلخ باید بگیرند و با همه آبرو و اعتبارشان وارد این میدان شوند، و باید بدانند در جهاد تصمیم شجاعت انجام کار داشته باشند، باید با خردجمعی و جمع‌سپاری در حوزه مدیریت حرکت کنند تا بتوانند از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند.

قالیباف گفت: جهاد تصمیم، حتماً باید با تشخیص علمی باشد. در واقع حکم از دو عنصر تشخیص علمی و تصمیم سیاسی شکل می‌گیرد. اگر بتوانیم سه جهاد تولید، تبیین و تصمیم را دنبال کنیم، می‌توانیم هدف و وظیفه‌ای که به عنوان تحول در نظام حکمرانی بر عهده ماست، به خوبی انجام دهیم. 

انتهای پیام
captcha