لزوم همگرایی کسب‌وکارهای فرهنگی با مجموعه‌های دانش‌بنیان
کد خبر: 4149270
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲

لزوم همگرایی کسب‌وکارهای فرهنگی با مجموعه‌های دانش‌بنیان

وی یکی از نیازمندی‌های ضروری حوزه کسب‌وکارهای فرهنگی را همگراشدن محصولات با حوزه‌های دانش بنیان دانست و گفت: گره خوردن این کسب و کارها و نیازمندی‌های مختلف و شبکه‌سازی در بستر فضای مجازی، کمک به همدیگر را به دنبال دارد تا رشد و توسعه و معرفی قم به عنوان منشأ و خاستگاه صنایع فرهنگی در کشور، رقم بخورد.

به گزارش ایکنا از قم، ابوالقاسم مقیمی، در آیین اختتامیه رویداد تانا در استان قم که روز گذشته 30 خردادماه برگزار شد، اظهار کرد: تعاملات مردمی رکن اصلی کسب و کارهای حوزه فرهنگی و صنایع گردشگری بوده و یکی از نقاط کلیدی توجه به سبک زندگی در این حوزه است.

وی بیان کرد: در کسب و کارهای جوامع غربی، جهت گیری فرهنگی و سبک زندگی وجود دارد اما متاسفانه این خلاء در حوزه صنایع فرهنگی کشور ما دیده می‌شود.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم گفت: توجه به کسب و کارهای فرهنگی می‌تواند موتور پیشران خوبی در حوزه مباحث اقتصادی برای استان باشد؛ هر کجا در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شد، خروجی خوب و اثرگذاری دریافت کردیم.

وی یکی از نیازمندی‌های ضروری این حوزه را همگراشدن محصولات با حوزه‌های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: گره خوردن این کسب و کارها و نیازمندی‌های مختلف و شبکه سازی در بستر فضای مجازی، کمک به همدیگر را به دنبال دارد تا رشد و توسعه و معرفی قم به عنوان منشأ و خاستگاه صنایع فرهنگی در کشور، رقم بخورد.

معاون استاندار قم با اشاره به ثبت سالیانه میلیون‌ها تردد در محورهای مواصلاتی استان ادامه داد: از این میزان با توجه اینکه در مسیر تردد هموطنان هستیم و نه مقصد، باید با جذابیت‌هایی که در صنایع مختلف فرهنگی و اجتماعی داریم هدف گذاری شایسته‌ای را داشته باشیم.

مقیمی با اشاره به حضور ۲۰ میلیون زائر در شهر مقدس قم در طول سال، گفت: برای تک تک این زوار باید برنامه زیارت و خرید محصولات از بازار و تأمین نیازمندی‌های ایشان در نظر گرفته شود.

وی علت بی‌تفاوتی فعالین حوزه صنایع فرهنگی به بازار را اکتفا کردن به حداقل‌ها دانست و مطرح کرد: برآورده کردن نیاز حداقلی از بازار بزرگی که پیش روی قمی‌ها است، باعث شده رشد خوبی در این حوزه اتفاق نیفتد.

معاون استاندار قم تصریح کرد: قم ظرفیت گردشگری‌های مختلفی همچون گردشگری مذهبی، سلامت، گردشگری علوم دانشگاهی و حوزوی و گردشگری حوزه انقلاب اسلامی را دارد که بایستی در این موارد برای ارائه خدمات به گردشگران برنامه‌ریزی عملیاتی انجام شود.

وی ابراز کرد: بعد از تهران بزرگترین سهم بازار گردشگری سلامت را استان قم دارد که این حوزه می‌تواند دنیای بزرگی از امکانات، اعتبارات و تسهیل‌گری و صنایع مختلف گردشگری را از آن خود کند.

مقیمی همچنین در حوزه گردشگری دانشگاهی و علمی گفت: ما می‌توانیم مثل شهرهای بزرگ دنیا که دانشگاه‌های بزرگ در آن واقع شده تورهای گردشگری یا برگزاری نشست‌های علمی با حضور چهره‌ها و مفاخر حوزه‌های علمیه و دانشگاهی فراهم کنیم.

وی در خصوص گردشگری حوزه انقلاب اسلامی ابراز کرد: بعد از ۴۳ سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی ما به ندرت می‌توانیم نشانه‌های این حوزه را در شهر قم دنبال کنیم؛ در سطح شهر تنها به چند سردیس و یکی دو خانه موزه و تابلو اکتفا شده است.

معاون استاندار قم اضافه کرد: رفع این مسئله به فعال شدن حوزه‌های دانش بنیان با علوم اسلامی و انسانی برمیگردد که این مجموعه‌ها می‌توانند بازارهای خوبی را مهیا کنند.

وی یادآور شد: تلفیق مجموعه صنایع فرهنگی و حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی با استفاده از محصولات سنتی و رسانه‌ای موثر برای معرفی شهر قم و ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف گردشگری قم می‌تواند منشأ اتفاقات خوبی در این زمینه شود.

انتهای پیام
captcha