قرآنیان با نگاه هوشمندانه مردم را با منطق کلام وحی آشنا کنند
کد خبر: 4149054
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
حجت‌الاسلام قمی:

قرآنیان با نگاه هوشمندانه مردم را با منطق کلام وحی آشنا کنند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مدیران و چهره‌های قرآنی کشور باید مردم را به اساس منطق قرآنی امیدوار کنند، گفت: چهره‌های قرآنی کشور می‌توانند با روش‌های هوشمندانه در حوزه عرضه معارف و آموزه‌های قرآنی، مردم را با قرآن مأنوس کنند و نگاه امیدوارانه را در جامعه گسترش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت مردمی‌شدن فعالیت‌های قرآنی که امروز، ۳۰ خردادماه در مجتمع یاوران مهدی قم با حضور 140 نفر از مدیران و کارشناسان قرآنی سراسر کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه نیاز و حق مردم و همچنین مطالبه مقام معظم رهبری، تدبر در قرآن کریم است، بیان کرد: مقام معظم رهبری بر این باورند که گام دوم انقلاب بدون تحول امکان‌پذیر نیست و تنها با تکیه بر تغییر و تحول اساسی به تمدن نوین اسلامی می‌رسیم.

وی اظهار کرد: همدلی و اجتماع مؤمنانه مانند گردهمایی مدیران و کارشناسان قرآنی باید منجر به اراده جمعی شود که در راستای تدبر و فهم در آیات قرآن کریم به سمت تحولی در بهره‌مندی خود و جامعه از قرآن حرکت کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره ضرورت امروز جامعه علاقه‌مند به قرآن بیان کرد: براساس آمارهای افکارسنجی، در طی سال‌های متمادی و با وجود حوادث مختلف، اکثریت مردم در ایمان و باور به قرآن کریم راسخ هستند، اگرچه در عرصه رفتاری و بروز و ظهور در جامعه چالش‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از جوانان حضور خداوند را در قلوبشان احساس می‌کنند، تصریح کرد: مسئله دیگر آن است که چگونه اشتیاق قلبی جوانان در عمل و رفتار آنان بروز و ظهور پیدا کند و باید درباره این موضوعات مباحثه و گفت‌وگو کرد.

قمی بیان کرد: در عرصه قرآن کریم باید نیاز روز جامعه را اولویت‌سنجی کنیم، به‌طور نمونه دغدغه و مسئله اصلی جامعه امروز ر‌وخوانی ساده قرآن کریم نیست، زیرا مسئله‌ای فراگیر نبوده و اکثریت جامعه توانایی انجام این کار را دارند. اگرچه به آن معنا نیست که مسئولیت‌ها و خدمات مدیران قرآنی در عرصه تلاوت و روخوانی قرآن محدود شود. به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاد تبیین ضرورت امروز جامعه ماست که اصل این جهاد باید از آیات قرآن کریم استنباط شود، بنابراین مسئله اصلی یک خادم قرآنی جهاد تبیین است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه فرزندآوری یکی از مسائل راهبردی و جدی جامعه در عرصه جهاد تبیین است، اظهار کرد: تفکر و تأمل درباره نسبت قرآن و جهاد تبیین، مسئولیت امروز کارشناسان و چهره‌های مطرح قرآنی کشور است. قرآنیان کشور محور جهاد تبیین هستند. اولویت امروز نهضت، انقلاب و جامعه جهاد تبیین است و قرآنیان کشور باید درباره چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آن نقش کلیدی داشته باشند، زیرا محور اصلی جهاد تبیین قرآن است.

قمی با بیان اینکه حق باید مثل روز برای جامعه امروز روشن شود، تصریح کرد: در ابتدای مسیر، قدم برداشتن در راستای جهاد تبیین نباید به موانع و چالش‌ها توجه داشت زیرا در این صورت انگیزه کافی برای ادامه دادن در این مسیر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر قاریان تلاوت کنند اما در قلوب حاضران جلسه قرآن تأثیرگذار نباشد، به‌معنای عدم انجام کامل مسئولیت اوست و باید در این راستا با بیان نکات تدبری قرآن رسالت خود را کامل کند.

قمی با بیان اینکه جهاد به‌ معنای زحمت فراوان نیست بلکه خنثی‌سازی یا کند کردن نقشه دشمنان است، گفت: دشمن در صدد ناامید کردن مردم کشورمان است. بنابراین، نخستین جهاد، امید است و مدیران و چهره‌های قرآنی کشور باید مردم را به اساس منطق قرآنی امیدوار کنند و نگاه آنان را تغییر بدهند، اگر این اتفاق رقم بخورد آنان جهاد کرده و نقشه دشمنان را تضعیف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ادراک منطق قرآنی امری سنگین و متفاوت است، تصریح کرد: چهره‌های قرآنی کشور می‌توانند با روش‌های هوشمندانه در حوزه عرضه معارف و آموزه‌های قرآنی، مردم را با قرآن مأنوس کنند و نگاه امیدوارانه را در جامعه گسترش بدهند.

قمی گفت: مردم همان‌گونه که از طلاب و روحانیون انتظارات بیشتری دارند، از جامعه قرآنی هم انتظار دارند که پیش از دیگران در جهاد تبیین حضور پیدا کنند. مجاهدت قرآنیان باید به‌گونه‌ای به چشم آید که دیگران نتوانند در این عرصه کوتاهی کنند.

یادآور می‌شود، نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم از ۲۹ خردادماه با بازدید و زیارت جمعی از فعالان و چهره‌های مطرح قرآنی کشور از مسجد مقدس جمکران و برنامه‌های تفریحی و ورزشی با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد و تا اول تیرماه در مجتمع یاوران مهدی قم با برگزاری نشست‌های آموزشی و راهبردی و تلاوت تدبری قرآن کریم ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha