وقتی دل سنگ برای شهدا صیقل می‌خورد
کد خبر: 4148912
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۶

وقتی دل سنگ برای شهدا صیقل می‌خورد

در میان هیاهوی شهر به دور از روزمرگی‌های زمان، تن سنگ مرمری سفید، جان می‌گیرد تا به عشق شهدا صیقل داده شود و نقش عاشقی را برجسته کند. حجاری روی سنگ روایت شنیدنی جوان 38 ساله ملایری است که عشق به شهدا با سخنی از رهبری راه زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

آثار هنری محمد زندیوقتی عاشق می‌شوی عشق تمام وجودت را فرامی‌گیرد و میان این عشق‌بازی‌ها چه عاشقی بهتر از اینکه پیوندت با شهدا باشد.

وقتی برای شهدا قلم می‌زنی، برای  شهدا قدم برمی‌داری خود به خود راه برایت باز می‌شود بی‌آنکه خودت بخواهی شهدا تو را هدایت می‌کنند و چراغ هدایتشان تو را به اوج می‌برد، اوج عشق و دلدادگی که دیگر شب و روز نمی‌شناسی، خستگی برایت بی‌معنا می‌شود و فقط عشقت کار است و کار و آن هم کاری که مسیرت، مسیر شهداست.

در میان هیاهوی شهر به دور از روزمرگی‌های زمان، تن سنگ مرمری سفید، جان می‌گیرد تا به عشق شهدا صیقل داده شود و نقش عاشقی را برجسته کند. روایت امروز خبرنگار ایکنا حرف‌های شنیدنی جوان 38 ساله ملایری است که عشق به شهدا با سخنی از رهبری راه زندگی‌اش را تغییر می‌دهد. جوان ملایری بیش از 15 ماه کاری است که در کارگاه سنگ‌بری‌اش فقط یک صدا می‌آید، صدای عشق و تمام حرف‌هایش در یک جمله خلاصه می‌شود، من عشقم شهدا هستند و برای شهدا کار می‌کنم.

در میان صدای یکنواختی که امروز دل بسیاری از جوانان را ربوده و تمام سرگرمی خود را فضای مجازی جستجو می‌کنند جوان ملایری در راه شهدا و در مکتب حاج قاسم نقش عشق می‌زند و تمام فرصت‌های طلایی جوانی‌اش را به عشق شهدا کار می‌کند کاری که شاید ساعت‌ها و روزها برای تأمین هزینه‌هایش تلاش کرده تا بتواند اثری ماندگار خلق کند و روح معنوی آن تصویری زیبا را برایت متجلی می‌کند.

آثار هنری این جوان ملایری از جملات شهدا و رهبری و حرف‌هایی از جنس عاشقی است که بر تن بی‌روح سنگ تراش می‌خورد تا هر کدام از این آثار یک دنیا حرف ناگفته از اوج ایثار و از خودگذشتی را زنده کند، اما روح معنوی حاکم بر آنها تصویری زیبا از همدلی و تلاش را به نمایش می‌گذارد.

صدایی شبیه به بریدن فلز اما دلنواز شنیده می‌شود دستهایش روی سنگ‌های مرمری سفیدرنگ چه عاشقانه می‌تراشد دل سنگ را، با دستانی که با احتیاط با سنگ فرز و تیغه روی سنگ می‌لغزد و نقش می‌زند، نقش‌هایی که نظیرش را امروز شاید در این خطه نمی‌بینیم.

جوانی خوش‌ذوق، بی‌آلایش و متین با روحی بلند و معنوی امروز با عشق تمام وجودش را وقف کار شهدا و ترویج فرهنگ ناب ایثار و شهادت کرده و نشان از این دارد که جوان امروز همان جوان هشت سال دفاع مقدس است.

محمد زندی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان اظهار کرد: 38 سال دارم، متأهل و دارای یک فرزند پسر هستم و به‌دنبال کارهای پدرم در حوزه ایثارگری بودم که یک باره به جمله مقام معظم رهبری برخورد کردم که فرمودند: «بروید دنبال کارهای سخت و نشدنی» و همین جمله جرقه بزرگی در ذهنم ایجاد کرد.

این هنرمند ملایری با بیان اینکه تازه با کار سنگ آشنا شده بودم، گفت: با توجه به اینکه قبلا تراش و کار روی چوب را انجام می‌دادم و در صنعت چوب رتبه برتر را در بسیج کسب کردم، دوست داشتم کارم را به نوعی ارتقا دهم.

وی با بیان اینکه کار روی سنگ به‌صورت تجربی و یک حس خدادادی برایم رقم خورد و هیچ آموزشی در این زمینه نداشتم، افزود: صفر تا صد کار را خودم انجام می‌دهم و در لحظه لحظه این مسیر خدا همراهم بود و ردپای شهدا را دیدم؛ من عقیده دارم برای قدم گذاشتن در راه شهدا باید با پای دل وارد شد.

زندی با اشاره به اینکه یک خانواده مذهبی و خانواده پدری نیز ولایی و مذهبی و در مسیر یاریگر من بود، گفت: تمام مدتی که روی مجموعه کار کردم بدون وضو نبودم و من کار را به عشق شهدا و ولایت شروع کردم و می‌خواهم ادامه‌دهنده مکتب شهدا و حاج قاسم  باشم. اولین کار خود را با توکل بر خدا و یک صلوات بر روح بلند شهدا تراش زدم، در این کار کلمات را به‌صورت برجسته روی سنگ کار می‌کنم.

این جوان هنرمند ملایری ادامه داد: فرز بزرگ، سنگ‌بری، مینی‌فرز، فرز انگشتی، فرز مینیاتوری، انواع تیغ‌های سنگ‌تراشی، فرز انگشتی، الکتروپلیت، سنگ گوهره خرم‌آباد، سنگ لایمستون همدان از ابزارهای کاری مجموعه من است. کارهای بعدی من هم از جملات شهدا و مقام معظم رهبری بود و یک کارم هم جمله رهبری در پس زمینه نقشه ایران است و یک سکوی قهرمانی نیز از دیگر کارهای مجموعه درست کردم که در این طرح  شهدا نفر اول، جانبازان نفر دوم و ایثارگران نفر سوم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه 15 ماه کاری روی این مجموعه کار می‌کنم و تاکنون 12 اثر به‌دست آمده است، تصریح کرد: این مجموعه به نیت 14 معصوم دارای 14 اثر است که دو اثر آن باقی مانده و امیدوارم طی سه ماه آینده بتوانم این دو کار را نیز تمام کرده و مجموعه کامل شود. بعد از اتمام این مجموعه در نظر دارم سردیس 72 شهید را شروع کنم، صفر تا صد طرح‌ها با خودم بوده است و وقتی روی سنگ حجاری می‌کنم عاشقانه کار برای شهدا را ادامه می‌دهم.

زندی به هزینه‌های بالای آثار هنری اشاره کرد و گفت: کار هزینه‌بر است، اما وقتی عشقت شهدا باشند هزینه برایت معنایی ندارد. هنری که دارم در راستای شهدا کار کردم و به جز این مسیر هیچ اثری دیگری تاکنون در حوزه سنگ‌تراشی نداشتم. قصد دارم در نمایشگاهی که قرار است در استان برگزار شود حضور داشته و آثار را به نمایش بگذارم، در صورت حمایت و استقبال مسئولان ملایری حتما نمایشگاهی را نیز در ملایر خواهم داشت.

وی با تأکید بر اینکه امروز شهدا نیازمند معرفی بیشتر برای نسل جوان هستند، بیان کرد: حمایت از هنرمندان و آثار شهدا یک ضرورت است تا بتوان فرهنگ ایثار و شهادت را بیشتر در جامعه و بین نسل جوانی که جنگ را ندیده نهادینه کرد. تعریف و تمجید از کار هنری جالب نیست و هر هنری خودش گویای حرف است، کار من دنیای بدون خطاست و اگر در حین کار خطایی باشد کل کار خراب می‌شود و از ابتدا باید کار را شروع کرد.

این جوان هنرمند با بیان اینکه ما هیچ چیز از خود نداریم و همه چیزمان از آنِ شهداست، افزود: حال خوب بعد از کار حاصل می‌شود؛ کار برای شهدا هم همین حس و حال را به آدم می‌دهد. حس این کار فرق دارد و قابل وصف نیست. من در قبال شهدا احساس مسئولیت می‌کنم؛ این کار یک‌ قدم کوچک برای شهداست و همین قدم کوچک می‌تواند تبدیل به قدم بزرگی شود، باید گفت عاقبت به خیری ما در ادامه مسیر شهداست.

گفت‌وگو از فاطمه رحمتی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha