زمینه نقش‌آفرینی آمران به معروف در جامعه فراهم شود
کد خبر: 4148618
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

زمینه نقش‌آفرینی آمران به معروف در جامعه فراهم شود

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌وبختیاری گفت: ضرورت دارد زمینه نقش‌آفرینی آمران به معروف در سطح جامعه فراهم شود و مورد حمایت واقع شوند تا این فرائض دینی حیات مردمی و نه حیات سازمانی و تشکیلاتی بیابند.

محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اولین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهارمحال‌وبختیاری در سال ۱۴۰۲ امروز ۲۸ خردادماه با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و اعضای این ستاد در دفتر امام‌جمعه شهرکرد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در استان در این جلسه با تأکید بر ضرورت فعال شدن شورای امر به معروف و نهی از منکر ادارات استان، اظهار کرد: ادارات باید نقش‌آفرین باشند و نظارت و سلامت‌بخشی در حوزه معروفات و منکرات در این مجموعه‌ها ضرورت دارد. همچنین آموزش کارکنان باید در دستور کار قرار گیرد و جلسات مستمر و مصوبه‌هایی در شورای ادارات و کارخانجات فراگیر شود تا با این فرائض الهی در جامعه تقسیم شود. 

وی شکل‌گیری شوراهای امر به معروف و نهی از منکر اصناف، ادارات و مجموعه‌های دیگر را از ملزومات مردمی‌سازی این فریضه الهی دانست و توضیح داد: اگر این اتفاق بیفتد، همه به نوعی درگیر کار می‌شوند و این مهم در لایه‌های مختلف جامعه فراگير خواهد شد. 

ملزومات مردمی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر 

نکونام با تأکيد بر ضرورت مردمی‌سازی فعالیت‌های ستاد احیای امر به معروف، بیان کرد: امامین انقلاب نیز این فریضه را رسالت آحاد جامعه دانسته‌اند؛ بسیاری از مردم هم تمایل دارند که در این زمینه نقش‌آفرینی کنند اما از تبعات آن می‌ترسند و لذا فعالیتی نمی‌کنند، لذا ضرورت دارد زمینه نقش‌آفرینی آمران به معروف در سطح جامعه فراهم شود و مورد حمایت واقع شوند تا این فرائض دینی حیات مردمی و نه حیات سازمانی و تشکیلاتی بیابند.

امام‌جمعه شهرکرد تصریح کرد: اگر برای افراد کارت صادر می‌شود، نباید بلااستفاده بماند و افرادی که کارت دریافت می‌کنند باید در سطح جامعه و دیگر مجموعه‌ها اقداماتی داشته باشند و لذا صرف صدور کارت امر به معروف و نهی از منکر را شاهد نباشیم و این کارت‌ها به کسانی تخصیص یابد که واقعاً آمادگی کار دارند. 

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با ابراز تأسف از وضعیت حجاب و عفاف در برخی مناطق گردشگری، تصریح کرد: متولیان امر باید در خصوص این وضعیت اقدام داشته باشند و اقدامات مقطعی نباشد؛ این ناهنجاری‌ها شاید امروز هم کم‌اهمیت جلوه کند اما در بلندمدت تأثیرات منفی و تبعات سوء بر جامعه و فرهنگ و خانواده‌ها خواهد داشت. 

وی با اشاره به اینکه لایحه حجاب و عفاف همچنان در مجلس در دست کار است تا شاهد تصویب یک قانون شسته رفته و بدون حرف و حدیث باشیم، توضیح داد: همه منتظر این قانون هستیم زیرا هر اقدامی برای مقابله با بی‌حجابی در سطح جامعه داشته باشیم تبعات دارد، بنابراین باید الزام قانونی و ملی برای هر اقدامی در کف جامعه وجود داشته باشد؛ با اینحال، ادارات و دستگاه‌ها این امکان را دارند که از ظرفیت خود برای مقابله با ناهنجاری در مجموعه خود استفاده کنند. 

نکونام در خصوص عملکرد ادارات در اجرای مصوبات شورای امر به معروف استان و با تأکيد بر اینکه مصوبات ستاد باید برای نهادها الزام‌آور باشد، بیان کرد: از استاندار می‌خواهیم بخشنامه‌ای به ادارات ابلاغ و ضرورت اجرایی شدن مصوبات این شورا را اعلام کند تا این مصوبات پیوست اجرايی و عملیاتی داشته باشند. انجام نشدن این مصوبات و همچنین مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید به منزله ترک فعل قلمداد شود و مدیرانی که کوتاهی کنند باید پاسخگو باشند.

وی در پایان گفت: همه دستگاه‌ها به‌ویژه اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان باید یاری‌گر ستاد در مردمی‌سازی این فرایض دینی باشند.

تربیت مربیان و ضابطان امر به معروف 

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل احمدی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان با ارائه گزارشی از عملکرد سه‌ماهه ابتدای سال و با اشاره به اینکه تنها چهار دستگاه عضو این ستاد عملکرد خود را به دبیرخانه ارسال کردند، اظهار کرد: از بین اعضای ستاد، تنها آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، دانشگاه شهرکرد و صنعت و معدن گزارش خود را ارسال کردند.

وی ادامه داد: در طی سه ماهه اخیر ۲۶ نفر به عنوان مربی امر به معروف و نهی از منکر در شهرستان‌های مختلف در آزمون‌های مربوط پذیرفته شدند که برای ۱۰ مربی گواهی‌نامه‌های استانی و ملی صادر شده و مابقی نیز در دست انجام است.

احمدی بیان کرد: برگزاری دوره‌های جهاد تبیین، کارگاه‌ها، فراخوان صدور ۳۰۰ کارت تذکر لسانی و ثبت‌نام در کارگاه مشترک آموزش صحیح امر به معروف با همکاری دادستانی و ثبت‌نام تا کنون ۶۰۰ نفر، پیگیری و برکناری دو مدیر متخلف، یک مورد جلوگیری از صدور حکم انتصاب، یک مورد پلمپ باشگاه ورزشی در پی بروز تخلف، پیگیری حواشی مواردی از واگذاری‌ و مزایده‌ در دو اداره و ارسال نامه به ادارات مبنی بر ورود دستگاه‌ها به انتصاب بلاوجه و غیر قانونی و همکاری با سپاه جهت آموزش ضابطان امر به معروف و نهی از منکر، بخشی از اقدامات ستاد امر به معروف در سه ماهه اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۰ تابلو درون‌‌شهری با همکاری شهرداری شهرکرد در معابر و اماکن عمومی نصب شده است، گفت: این تابلوها حاوی پیام‌های مناسبتی و نیز محتوای ناظر بر ترویج و اشاعه فریضتین امر به معروف و نهی از منکر می‌باشد. تولید محتوای رسانه‌ای در مرکز استان و شهرستان‌ها نیز بالغ بر ۱۰۰ محتوا بوده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تأکید کرد: ارسال شاخص‌های حجاب و عفاف به ۸۳۷ اداره سراسر استان، بازرسی محسوس و نامحسوس شاخص‌های عفاف و حجاب از ۳۰ شعبه بانک و ۱۰ اداره، برگزاری دوره تربيت مربی حجاب و عفاف از دیگر اقدامات شاخص ستاد در این مدت است که ادامه دارد.

پاسخگو ساختن مسئولان با قرارگاه گام 

وی با انتقاد از عملکرد مسئولان استان در زمینه حمایت از ستاد در راستای تجهیز ستادهای شهرستانی که یکی از مصوبات ستاد در دی‌ماه سال گذشته بوده است، بیان کرد: در این راستا، یک کمک ۳۰۰ میلیون تومانی از استانداری تخصیص و تجهیزات خریداری شده است اما اعلام کرده‌اند که این تجهیزات تا زمان دریافت برچسب باید در انباری استانداری بماند.

احمدی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پاسخگویی مسئولان با عنوان «قرارگاه گام»، توضیح داد: در راستای تسهیل‌گری ارتباطات مردمی با مدیران، یک قرارگاه مجازی در سطح استان شکل گرفته که هر فرد می‌تواند به صورت ناشناس یا با ارائه مشخصات خود گزارش یا مطالبه و حرف خود را به مسئولان ارسال کند؛ ستاد به‌عنوان رابط مردم و مسئولان بر این فرایند و به‌ویژه پاسخگو بودن مسئولان نظارت دارد و این سامانه برای تمامی مديران استان تعریف خواهد شد.

یادآور می‌شود، ارسال گزارش اقدامات و عملکرد دستگاه‌ها پس از دهه محرم و نیز ارسال گزارش و مستندات پنج روز قبل از برگزاری نشست ستاد در فصل بعدی، اجرای برنامه‌های پیشنهادی ستاد به دستگاه‌ها ناظر بر فعالیت ضابطان امر به معروف در طی دهه محرم، ساخت و نصب تابلوهای تبلیغاتی و تبلیغ محیطی امر به معروف و نهی از منکر در شهرهای استان با کمک شهرداری‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی توسط استانداری و ادارات کل از جمله مصوبات این نشست بود.

انتهای پیام
captcha