مرمت بنای دو امامزاده در لرستان
کد خبر: 4147646
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸

مرمت بنای دو امامزاده در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی لرستان از مرمت بنای امامزاده زیبامحمد و امامزاده قاسم شهرستان ازنا خبر داد.

مرمت بنای دو امامزاده در لرستانبه گزارش ایکنا لرستان، عطا حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، امروز، سه‌شنبه، ۲۳ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در قالب طرح سه‌شنبه‌های خبری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای مرمت اشیا و دیگر مرمت‌ها قلعه فلک‌الافلاک با دانشگاه هنر اصفهان تفاهم‌نامه امضا شده است و در آینده نزدیک اقدامات لازم اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه برای حفاظت، استحکام‌بخشی و مرمت پل‌های تاریخی این استان به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: اثر تاریخی سنگ نوشته نیازمند سایبان و حفاظ در مقابل باد و باران است و وقتی روی این اثر تاریخی پوشیده شد شهرداری می‌تواند از ظرفیت فضای محوطه آن برای کاربری‌های مجاز آن استفاده کند.

حسن‌پور با بیان اینکه در سیل ۹۸ برخی از پل‌های تاریخی دچار آسیب شده که اعتباری برای آن نگرفتیم، گفت: در این مورد فقط ۲ میلیارد تومان اعتبار برای ثابت نگه داشتن پایه پل کشکان نیاز داریم.

وی به اعتبارات آزادسازی حریم ابنیه تاریخی اشاره کرد و با بیان اینکه اعتبارات تملک حریم تپه ماسور و بخشی تپه تیربازار از اعتبارات ملی تامین می‌شود، گفت: بخشی اعتبارات تملک حریم قلعه فلک‌الافلاک از اعتبارات سفر رئیس جمهور به لرستان اختصاص یافته است و در حال حاضر آزادسازی مغازه‌های ضلع جنوبی قلعه فلک‌الافلاک در اولویت قرار دارد.

حسن‌پور با بیان اینکه استحکام بخشی قلعه فلک‌الافلاک چند سال رها شد و در حال حاضر اقداماتی در ضلع مشرف به سپاه لرستان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در خصوص اجرایی شدن یا نشدن طرح استحکام بخشی قلعه که در سال ۸۳ انجام شده است مباحثی وجود دارد این در حالی است که تپه باستانی که قلعه بر آن قرار دارد در سیل رانش کرده و در حال حاضر اولین اقدام تثبیت تپه و بعد از آن نماکاری و حصارکشی تپه در اولویت است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از خرید ژنراتور برقی برای قلعه فلک‌الافلاک برای اولین بار خبر داد و گفت: از محل اعتبارات تبصره ۱۸، مبلغ۷۰ میلیارد برای حوزه گردشگری و ۲۰ میلیارد تومان برای صنایع دستی اختصاص و جذب شد.

وی ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و گردشگری در لرستان را ضروری دانست و با بیان اینکه در خرم‌آباد بازارچه صنایع دستی در درون محوطه قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد، گفت: فضایی در محل ورودی قلعه وجود دارد که پیگیری‌ها برای مجوز ایجاد بازارچه در این مکان در حال انجام است.

حسن‌پور با بیان اینکه ساختمان ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌های چگنی، پلدختر و دورود استیجاری است، خاطرنشان کرد: سال‌ها است که برای غار کوگان هزینه می‌شود و اعتباراتی برای پلکان دسترسی، پل، آلاچیق فلزی برای این منطقه تاریخی در نظر گرفته شده اما متاسفانه این تجهیزات به سرقت رفت و نگهداری از آن مشکل است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه ۱۵ هکتار زمین پادگان ۰۷ روزهای اخیر تعیین حریم و عرصه شده و بناهای تاریخی آن در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری استان است، در خصوص توجه به توسعه گردشگری منطقه کهمان الشتر گفت: برای ساماندهی کهمان آمادگی است اما با توجه به اینکه فضای گردشگری این منطقه در حریم بستر رودخانه است باید مجوزهای آب منطقه‌ای آن اخذ شود.

وی از تامین اعتبار کاوش سازه زیرزمینی الیگودرز خبر داد و گفت: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به لرستان ۵۰۰ میلیون تومان برای مطالعه سد رودبار اختصاص یافته است.

حسن‌پور در خصوص واگذاری برخی بناهای تاریخی لرستان گفت: مخالف واگذاری کاروانسرای چشمک هستیم اما کاروانسرای روستای گوشه شهنشاه، خانه ایران‌پور، بنای مستجاب الدعوه و چندین بنای تاریخی دیگر به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی لرستان از مرمت بنای امامزاده زیبامحمد و امامزاده قاسم ازنا خبر داد و در خصوص متن اثر تاریخی سنگ نوشته خرم‌آباد گفت: «سنگ نوشته» خرم‌آباد به عنوان معتبرترین سند منابع ملی و کهن‌ترین کتیبه و منشور عفاف و حجاب ایران است کمااینکه بخش دیگری از متن این کتیبه تعیین حریم قانونی و مسیر چراگاه‌ها و کوچ‌روها در دشت کرگاه جنوب خرم‌آباد است.

انتهای پیام
captcha