دفاتر تعزیه در حوزه هنری استان‌ها تأسیس می‌شود
کد خبر: 4147493
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴

دفاتر تعزیه در حوزه هنری استان‌ها تأسیس می‌شود

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه تلاش‌هایی برای حمایت از هنر آیینی تعزیه در حال انجام است، گفت: تصمیم داریم در استان‌های مختلف که حوزه هنری وجود دارد دفاتر تعزیه را راه‌اندازی کرده و از هنرمندان استانی در این زمینه حمایت کنیم.

کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاببه گزارش ایکنا از کرمان، کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی شامگاه، ۲۲ خردادماه در آیین اختتامیه سوگواره ملی «تعزیه ده‌زیار» با اشاره به تلاش مردم ده‌زیار برای حفظ هنر آیینی تعزیه، گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی امسال یک گروه تعزیه‌‌خوان با حضور تعدادی از هنرمندان برجسته شبیه‌خوانی ایران همچون سید محسن‌هاشمی، ابوالفضل صابری و سیدمحمدرضا امینی را به فستیوال تئاتر صحرایی تونس اعزام کرد.
 
وی افزود: این فستیوال با حضور گروه‌های نمایشی از ۳۰ کشور دنیا از جمله ایتالیا، آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، لبنان، سوئد، سوریه، عراق و... برگزار شد و گروه تعزیه و شبیه‌خوانی ایران توانست رتبه نخست را کسب کند.
 
زارعی با بیان اینکه در حوزه هنری انقلاب اسلامی تعزیه را که هنر سنتی آیینی و اصیل ایرانی است را به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: امسال بنا داریم که گروه‌های تعزیه‌خوانی را به کشورهای عراق و سوریه اعزام کنیم.
 
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب تعزیه را اُپرای ایرانی نامید و ادامه داد: زمانی که در غرب اپرایی وجود نداشت ما تعزیه داشتیم. تعزیه از زمان صفویه برگزار می‌شد و تلاش می‌کنیم که به اروپایی‌های نشان دهیم که ما ایرانی‌ها اپراهایی داریم که از زندگی اهل‌بیت(ع) و رشادت‌های آنها روایت می‌کند.
 
زارعی در پایان گفت: تلاش‌هایی برای حمایت از این هنر آیینی در حال انجام است و تصمیم داریم در استان‌های مختلف که حوزه هنری وجود دارد دفاتر تعزیه را راه‌اندازی کرده و از هنرمندان استانی در این زمینه حمایت کنیم.
انتهای پیام
captcha