نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برگزار شد
کد خبر: 4140977
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵

نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان برگزار شد

یکصدمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنان عصر روز گذشته، 24 اردیبهشت برگزار شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان سمنانبه گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان، عصر روز گذشته، 24 اردیبهشت در یکصدمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به ۲۵ اردیبهشت سالروز نکوداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان و ادب پارسی، شعر را یکی از راه‌های حفظ زبان فارسی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه حکیم ابوالقاسم فردوسی، ۳۰ سال تلاش کرد تا با سرودن اشعار فراوان، زبان پارسی را حفظ نماید اظهار کرد: اشعار ضعیف و بدون قافیه و مضمون در برخی از کنسرت‌ها و برنامه‌ها در برخی شهرستان‌ها منجر به تغییر مذاق جوانان شده است.

حجت‌الاسلام مطیعی ادامه داد: برای رعایت فرهنگ، نیازمند رعایت قوانین و مقررات در نامگذاری هستیم که بر این اساس در اعلام اسامی شهرها در ورودی هر شهر از زبان فارسی استفاده شود و زبان لاتین به صورت کوچک برای گردشگران در پایین اسامی درشت فارسی نوشته شود.

امام جمعه سمنان با تأکید بر اینکه در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب اقدامات خوبی شد اما متأسفانه کمرنگ شده که در این راستا با ارائه بیانیه گام دوم انقلاب در دانشگاه‌ها مجدداً مورد توجه قرار گیرد و الزامی است تا امسال در دهه کرامت با توجه به فروکش کردن ویروس کرونا در استان نشاط معنوی خوبی در استان حاکم شود.

سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان، نیز اظهار کرد: زبان فارسی صرفاً یک‌ زبان نیست، ریشه در فرهنگ اصیل و هویت ایرانی دارد که باید قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سند توسعه‌ای ایران در حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی، اقتصادی، عمرانی و مدیریتی تبیین شده و سرلوحه کار مدیران قرار گیرد متذکر شد: به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت در استان برنامه‌های بسیار خوبی در راستای اهمیت به جوانان به ویژه دختران پیش‌بینی شده که باید به عنوان یک مقوله فرهنگی در خانواده، دانش‌آموزان و دانشجویان نهادینه شود.

هاشمی از برپایی موکب و برنامه‌های فرهنگی در استان خبر داد و افزود: شهرداری‌ها، مدیران دستگاه‌های اجرایی و تشکلهای مردم نهاد با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی در راستای پر رنگ کردن برنامه‌های ایام دهه کرامت و استقبال از زائران حرم معصومه (س)، موکب‌های پذیرایی از زائران را برپا کنند.

وی خواستار فعال شدن شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های هشت گانه استان مانند شورای مرکز استان شد.

همچنین در این نشست قطعه سفالی مزین به شعار سال‌ به رئیس شورای فرهنگ عمومی این استان اهدا شد. این اثر سفالی توسط هنرمند سفالگر بانو شعبانی تولید و به حجت‌الاسلام مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان اهدا شد.

این سفالگر چندی پیش در یکی از نمایشگاه‌ها، آثار خود را به رهبر معظم انقلاب معرفی کرده بود و معظم‌له از وی خواستند به منظور پاسداشت زبان فارسی، در کارهای هنری خود بجای کلمات لاتین از کلمات فارسی استفاده کند.

 

انتهای پیام
captcha