سه کتابخانه پستی در همدان فعال است
کد خبر: 4140745
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۴

سه کتابخانه پستی در همدان فعال است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان از استقرار سه کتابخانه پستی در شهرستان‌های همدان، ملایر و تویسرکان خبر داد.

معصومه ابراهیمی هژیر مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان،معصومه ابراهیمی هژیر، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به فعالیت سه کتابخانه پستی در سطح استان گفت: این کتابخانه‌ها با هدف تحقق اولویت اصلی کانون که همان ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی است برای خدمت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته فرهنگی که به کتابخانه دسترسی ندارند ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه محدوده فعالیت کتابخانه‌های پستی در ابتدا به‌صورت استانی بود، اظهار کرد: با افتتاح کتابخانه‌های سیار روستایی دایره فعالیت آنها به شهرستان تقلیل پیدا کرد و هر شهرستان روستاهای خود را تحت پوشش قرار داد.

ابراهیمی به نحوه عضویت در کتابخانه‌های پستی اشاره کرد و گفت: مربی با حضور در مدارس علاوه بر معرفی خدمات و اهداف کتابخانه پستی با دادن فرم مخصوص عضویت، علاقه‌مندان را تشویق به عضویت در کتابخانه می‌کند. همچنین به کمک مدیران مدارس مشخصات دانش‌آموزان اخذ و عضو این کتابخانه می‌شوند.

وی تصریح کرد: مربی پس از عضویت طبق فرمی که دانش‌آموز از قبل پُر کرده است، براساس علایقش اقدام به ارسال کتاب برای عضو می‌کند، هر ۱۵ روز یکبار برای دانش‌آموز علاوه بر ارسال کتاب، مطالب خواندنی از قبیل احادیث، مطالب مناسبتی و... نیز ارسال می‌شود.

ابراهیمی گفت: همچنین علاوه بر شناخت مربی از علایق و خواسته‌های اعضا، طی مناسبت‌های مختلف با حضور در مدرسه به کشف استعدادهای فرهنگی، هنری و ادبی ایشان می‌پردازد. به‌عنوان نمونه با کمک واحد کارشناسی آفرینش‌های ادبی اعضای مستعد ادبی شناسایی و آثار آنها به‌صورت مکاتبه‌ای توسط مربی ادبی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان با بیان اینکه کتابخانه پستی این استان در سال ۱۳۷۱ تأسیس و به ارسال و امانت کتاب در روستاهای محروم و کم‌برخوردار شهرهای همدان رزن، بهار و کبودرآهنگ و صالح‌آباد می‌پرداخت، افزود: با تأسیس کتابخانه سیار روستایی در شهرستان‌های مزبور این کتابخانه به خدمت‌رسانی به مناطق محروم شهر همدان بسنده کرد و هم‌اکنون با تعداد قریب بر هشت هزار جلد کتاب و ۷۹۸ عضو مشغول به خدمات‌رسانی به بیش از 10 منطقه روستایی شهرستان همدان است.

وی با بیان اینکه کتابخانه پستی ملایر نیز در سال ۱۳۷۰ تأسیس شده است و بالغ بر هفت هزار و 500 جلد کتاب با بیش از ۳۰۰ عضو، ۱۵ روستای این شهرستان را تحت پوشش خود دارد، ادامه داد: ‏کتابخانه پستی تویسرکان در سال ۱۳۷۲ تأسیس و با تعداد هفت هزار جلد کتاب به ۶۰۰ دانش‌آموز در بیش از ۱۸ روستا خدمات‌رسانی می‌کند.

ابراهیمی درباره شیوه ارسال کتاب‌ها به شهرستان‌ها گفت: قبلا از طریق اداره پست کتاب‌ها به دست بچه‌ها می‌رسید ولی با توجه به بالا رفتن هزینه‌های پست و پیمانکاری شدن دفاتر خدماتی در روستاها کتاب‌ها اغلب گم و به دست اعضا نمی‌رسید. با پیشنهاد استان همدان در سال‌های اخیر، ارسال کتاب از کتابخانه‌های پستی، از طریق آژانس صورت می‌گیرد و محاسن این کار هم این است که ارسال و مراسلات در کمترین زمان صورت می‌گیرد و کتاب‌ها به‌طور مستمر در زمان مشخص به دست اعضا می‌رسد.

وی در پایان گفت: از دیگر محاسن کتابخانه‌های پستی این است که تمامی این خدمات به‌صورت رایگان است و حتی پاکت رفت و برگشت کتب را هم کانون پرورش تهیه و در اختیار عضو قرار می‌دهد.

انتهای پیام
captcha