انس با قرآن، عامل موفقیت فردی و اجتماعی است
کد خبر: 4140351
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۰
حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم:

انس با قرآن، عامل موفقیت فردی و اجتماعی است

رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در اختتامیه بیستمین دوره مسابقات قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن در بخش آوایی گفت: اگر کسی با قرآن مأنوس باشد، اقدامات او به ثمر می‌رسد، در واقع پیروزی ازآن فردی است که در ساحت فردی و اجتماعی با قرآن باشد.

بیستمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه معارف قرآنبه گزارش ایکنا از قم، بیستمین دوره از مسابقات نهایی قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن در بخش آوایی با حضور برگزیدگان، داوران، برخی از چهره‌های قرآنی سراسر کشور و جمعی از مسئولان استان قم، شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه در شبستان حضرت زهرا(س) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد و 33 برگزیده این دوره از مسابقات معرفی شدند و از آنان تقدیر ویژه به‌عمل آمد.

در ابتدای این مراسم، تلاوت مهدی فروغی، قاری بین‌المللی قرآن کریم و محمدامیر کسمایی، رتبه اول قرائت ترتیل این دوره از مسابقات در شبستان حضرت زهرا(س) طنین‌انداز شد.

علی‌اصغر شعاعی، دبیر ستاد برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن خوشامدگویی به دانشجویان و اساتید برگزیده این دوره از مسابقات و میهمانان حاضر در مراسم، بیان کرد: مسابقات امسال از سطح کیفی مناسبی برخوردار بود اگرچه با توجه به آنچه گفته شد تعداد متسابقان نسبت به دوره‌های قبل کمتر شده است و شاهد رقابت افراد قوی‌تری هستیم.

علی‌اصغر شعاعی، قاری قرآن

وی افزود: جشنواره‌های قرآنی با اهداف خاصی از جمله انتخاب برترین‌ها برگزار می‌شود اما مهم‌ترین نقش این مسابقات گسترش فرهنگ انس با قرآن در بین دانشجویان است و امیدواریم مسابقات دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نقش خود را برای رسیدن به این هدف ایفا کرده باشد.

شعاعی افزودن بخش زیباخوانی قرآن کریم به جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف را یکی از راهکارهای افزایش شرکت‌کنندگان در این جشنواره دانست و تصریح کرد: ما در جشنواره‌های قرآن شاهد هستیم بیشتر شرکت‌کنندگان، افراد حرفه‌ای هستند که در مسابقات مختلف شرکت می‌کنند، اما شایسته است کاری کنیم تا عموم دانشجویان در مسابقات شرکت کنند.

دوری از قرآن؛ عامل زیان‌های کشور است

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت، با اشاره به آیات 7 و 8 سوره محمد، بیان کرد: خداوند در این آیات می‌فرماید:« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ»،براساس این آیه شریفه قرآن بزرگ‌ترین نعمت خداوند است و کسانی که به نصرت و یاری خداوند ممارست بورزند، خداوند آنان را یاری‌ می‌دهد و آنان را پیروز می‌کند و به آنان ثبات قدم می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، مشاور رئیس جمهور

وی افزود: همچنین خداوند می‌فرماید:« وَالَّذِينَ كَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ»، براساس این آیه شریفه، کفار هلاک می‌شوند و زیان می‌کنند و اقدامات و تلاش آنان به ثمر نمی‌نشیند؛ همچنین خداوند در ادامه فرمود:« ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ»، به‌این معناست که کفار قرآن را دوست ندارند و کافران از تعالیم الهی فاصله دارند و درنتیجه اعمال آنان بی‌ثمر می‌شود.

حاج‌ابوالقاسم تصریح کرد: از این آیه شریفه به خوبی می‌توان درک کرد که اگر کسی با قرآن مأنوس باشد، اقدامات او به ثمر می‌رسد، درواقع پیروزی ازآن فردی است که در ساحت فردی و اجتماعی با قرآن باشد و کشورمان پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی قرآن را حاکم قرار داده است و ملت، قرآن را انتخاب کردند بنابراین پیروزی از آن ماست؛ تعداد قاریان و حافظان پیش‌از انقلاب اسلامی انگشت‌شمار بود اما امروز به لطف خداوند، هزاران‌نفر در سراسر کشور اهل قرآن هستند.

وی با بیان اینکه ملت ما قرآن را انتخاب کرد و به همان میزان در انقلاب پیروز شد، بیان کرد: خسارت و زیان‌های کشور به علت دوری از قرآن کریم است، زیرا همان‌گونه که در قرآن آمده‌است، تلاش‌های کفار به‌علت دوری از قرآن به ثمر نمی‌نشیند، بنابراین مسلمانان نیز اگر از قرآن دور باشند، اقدامات آنان فایده‌ای ندارد.

حاج‌ابوالقاسم اظهار کرد: زندگی‌هایی که با قرآن عجین شده، زیباست و مصداق بارز آن، سبک زندگی خانواده‌های شهداست اما برخی کسانی که اسم خود را هنرمند می‌گذارند، زندگی‌های آنان سرشار از مشکل و گرفتاری است و ازدواج‌های ناموفق دارند و زندگی مجردی در پیش گرفته‌اند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم شهیدی‌پور، تصریح کرد: یکی از کسانی که زندگی پاک و زیبایی داشت، استاد شهیدی پور بود. به‌جز خوبی و زیبایی از زندگی او ندیدیم و تمام عمر خود را وقف قرآن کرد و زندگی بابرکت و زیبایی داشتند و آخرت خود را با تلاش مستمر در مسیر قرآن کریم آباد کردند.

در ادامه این مراسم با اهدای جوایز به نفرات برتر، از تلاش آن‌ها در رشته‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان

در بخش خواهران، مائده کارگران امیری در رشته حفظ یک جزء از سازمان مرکزی موفق به کسب رتبه اول شد. در بخش دانشجویان و در رشته حفظ سه جزء، نجمه نسی از شیراز، مطهره میری از زابل، کلثوم وزیری از بندرعباس به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند. در رشته حفظ پنج جزء، معصومه رئیسی از شیراز، فاطمه حسنی از ملایر، و سیده فاطمه بیگناه از شیراز حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. در رشته حفظ 10 جزء، نرگس زارع از شیراز، سمانه داوری از اصفهان، محدثه کاظمی از قم، رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در رشته حفظ 20 جزء، سمیه مرادی از اصفهان، فاطمه میرابراهیمی از مشهد، مریم علیمردانی از شیراز موفق به کسب رتبه‌های اول تا سوم شدند. در رشته حفظ کل خورشید دریایی از قم و ریحانه سقایی از مشهدمقدس حائز رتبه‌های اول و دوم شدند. در رشته قرائت ترتیل، فرزانه صادقی‌ناو از تهران رتبه اول، فاطمه نجفی از خوی رتبه دوم و سعاد سواعدی از اصفهان را کسب کردند.همچنین در رشته قرائت تحقیق زینب مقدم از قم رتبه اول را کسب کردند.

در بخش اساتید و در رشته حفظ سه جزء فاطمه نیری از مشهد مقدس موفق به کسب رتبه اول شد. در رشته حفظ 10 جزء، عارفه‌زهرا اکبری از آمل، حکیمه حسینی از مشهدمقدس و فاطمه ندیمی از مشهدمقدس به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند. راضیه‌‌سادات علوی از سبزوار، زینب نصیری از شیراز و سعیده‌سادات اسعدی از میبد به‌ترتیب، رتبه‌های اول تا سوم رشته قرائت ترتیل هستند. همچنین فاطمه خدابخشیان از شاهرود موفق به کسب مقام اول رشته قرائت تحقیق شد.

در بخش برادران، مصطفی فطن و رضا خفاجه رتبه‌های اول و دوم در رشته حفظ 5 جزء هستند. دررشته حفظ 20 جزء جلیل رحیمی موفق به کسب رتبه اول شد. در رشته حفظ کل، ابراهیم ربی‌هاوی و مهدی قاسمی به‌ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. در رشته‌های قرائت تحقیق، علیرضا مکاری، محسن رشیدی و سیدمحسن موسوی‌یکتا رتبه‌های اول تا سوم را ازآن خود کردند. محمدامیر کسمایی رتبه اول، مهدی معطوفی رتبه دوم و یاسر صحرایی رتبه سوم رشته قرائت را کسب کردند.

یادآور می‌شود، بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، پس‌ از وقفه‌ای دو ساله به‌علت شیوع ویروس کرونا در کشور، امسال با محوریت یادبود مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور با حضور 30 شرکت‌کننده خانم و 20 شرکت‌کنند آقا، از شامگاه 19 اردیبشهت‌ماه در مراسم افتتاحیه‌ای در دانشکده علوم قرآنی آغاز شد و در روزهای 20 و 21 از 8صبح تا 14 به‌ترتیب شاهد رقابت بخش آقایان و بانوان بود.سرانجام این دوره از جشنواره با معرفی 33 برگزیده در شامگاه 21 اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان داد.

انتهای پیام
captcha