حوزه علمیه منتظر باید کانون‌ شبهه‌زدایی باشد
کد خبر: 4140294
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

حوزه علمیه منتظر باید کانون‌ شبهه‌زدایی باشد

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه منتظر امام زمان(عج) در مقابل شبهات نباید خود را ببازد و با قامتی استوار پاسخگو باشد، گفت: باید حوزه علمیه منتظر کانون‌ شبهه‌زدایی باشد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری؛ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اختتامیه سومین همایش ملی حوزه انقلابی حوزه منتظر که امروز، 21 اردیبهشت با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار شد، گفت: مرحوم آیت‌الله ایمانی امام جمعه فقید شیراز در زندگی خود همیشه در مسیر اهل بیت(ع) بود و در کنار فعالیت‌های انقلابی در محضر اساتید و علمای بزرگ قم کسب علم کرد.

وی با اشاره به فعالیت مرحوم ایمانی در شهرهای مختلف کشور، اظهار کرد: امام جمعه فقید شیراز به دنبال تحول و نوآوری بود تا حرکت جدیدی را در راستای ارتقا حوزه علمیه ایجاد کند.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: برگزاری همایش‌های حوزه انقلابی و حوزه منتظر ابتکاری بود تا وقتی نامی از مرحوم آیت‌الله ایمانی به میان می‌آید، وظایف سنگین حوزه علمیه در زمان انتظار امام عصر(عج) تداعی شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اولین بار کلمه «حوزه انقلابی» توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد، گفت: با کلام رهبر معظم انقلاب، جوششی در حوزه‌های علمیه پدید آمد که اساسا حوزه انقلاب دارای چه ویژگی‌هایی است.

وی نگاه امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و علما را درخصوص زیربنای حوزه انقلابی مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: زیربنای حوزه انقلابی را می‌توان اعتقاد به فقه سنتی، اجتهاد جواهری و پاسخگو به نیازها دانست که نبض تفکر آینده جامعه را در دست دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه حوزه انقلابی به مبانی فکری انقلاب و پاسداری از این شجره طیبه و ولایت فقیه معتقد است، افزود: طلبه انقلابی نمی‌شود به مبانی فکری انقلاب معتقد نباشد و در بحران ها به میدان ها نیاید.

این استاد حوزه علمیه، ویژگی‌های طلبه انقلابی را مورد توجه قرار داد و گفت: طلبه انقلابی خود را نسبت به نظام اسلامی مسئول می‌داند، پیچیدگی زمان را درک کرده و در برابر نفوذ دشمن و حراست از انقلاب بسیار حساس است.

وی شاخص‌های حوزه انقلابی را برشمرد و اضافه کرد: حوزه انقلابی عالمی را پرورش می‌دهد که از فضل علمی و اخلاقی بهره برده و بصیرت و روشن‌بینی است.

بنابه گفته دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، حوزه انقلابی اهل فکر و اندیشه، زمان‌شناس و برخوردار از روحیه جذب لازم برای اسلام بوده وخصوصا نسل جوان را در آغوش میگیرد و به لشکر اسلام و انقلاب اضافه می کند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در دوران شیوع بیماری کرونا طلبه‌ها چون برخاسته از حوزه انقلابی و حوزه منتظربودند، در بیمارستان‌ها جهادی به خدمت پرداخت اظهار کرد: حوزه انقلابی مردمی، دارای روحیه خدمت و کار جمعی است. حوزه انقلابی در مقابل مشکلات و ناملایمات می ایستند و امید را در دل دیگران روشن نگه می‌دارد و حوزه انقلابی اهل توکل و توسل به اهل بیت(ع) است.

آیت الله حسینی بوشهری جامعه نگری را یکی از ویژگی‌های حوزه انقلابی اعلام کرد و افزود: مقام معظم رهبری پایبندی به مبانی اساسی اسلام انقلاب، هدفگیری آرمان‌های انقلابی و همت بلند به رسیدن به ان ها، حساس بودن نسبت به حرکات دشمن را از شاخص انقلابی‌گری عنوان می‌کنند. آسیب‌ها ممکن است ماهیت فکری و عملی داشته باشند و سبب تضعیف آرمان‌ها شوند.

نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری پیدایش روحیه یاس و ناامیدی را یکی دیگر از آسیب‌های پیش روی حوزه انقلابی برشمرد و گفت: طلبه انقلابی نباید احساس بن‌بست کند چراکه مشکلات وجود دارد و دشمنان همیشه در مقابل جبهه حق کارشکنی کردند. یکی از آسیب‌های پیش روی حوزه‌های علمیه شتابزدگی است و صرف انقلابی‌گری بدون تولید علم برای جامعه حرکتی را پیش نخواهد برد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایت اهل بیت(ع) و آیات قرآن کریم، گفت: منتظر حوزه‌ای نگاه سطحی ندارد و نمی‌تواند با سستی در سنگر مورد انتظار امام زمان(عج) حضور داشته باشد.

آیت‌الله حسینی بوشهری معتقد است حوزه منتظر امام زمان(عج) در مقابل شبهات نباید خود را ببازد و با قامتی استوار پاسخگو باشد بنابراین باید حوزه علمیه منتظر کانون‌ شبهه‌زدایی باشد.

این استاد حوزه علمیه، شناخت و معرفت نسبت به امام زمان(عج) را یکی دیگر از شاخصه‌های حوزه منتظر اعلام کرد و بیان کرد: حرکت در جهت بسترسازی ظهور ولی عصر(عج) باید توسط حوزه منتظر شکل گیرد.

انتهای پیام
captcha