به گزارش ایکنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 15 اردیبهشتماه در سلسله سخنرانیهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: سبک زندگی در جوامع مختلف براساس مبانی فکری و نوع اندیشه غالب بر آن جامعه تعریف میشود.
وی با بیان اینکه مبانی فکری میتواند ریشه دینی و الهی داشته باشد و یا از اندیشههای مختلف بشری نشئت گرفته باشد، افزود: از سوی دیگر نوع نگرش حاکمان هر جامعه به مردم و انگیزه آنها از تشکیل حکومت هم در ترویج سبک زندگی اهمیت بسیاری دارد.
حدائق بیان کرد: حاکمانی که به دنبال تأمین سعادت ابدی مردم خویش هستند و آن را در اتصال به عالم بالا و پیروی از دین الهی جستوجو میکنند، سعی در ترویج عقاید دینی و ایجاد سبک زندگی مذهبی دارند که این خود البته مقولهای بسیار گسترده است که باید جداگانه به آن پرداخت زیرا بیتردید، نوع دریافت همه حاکمان از دین و جامعه دینی، یکسان نیست و چه بسا بسیاری از آنها، تنها پوستهای از آن را شناخته باشند که به تبع، بیش از آن هم نمیتوانند به جامعه تحت امر خود القا کنند.
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: گروهی دیگر از حاکمان هم تنها سودای حکومت بر مردم را در سر دارند و اهتمام واقعی به تأمین سعادت ابدی بشر ندارند. آنها هرچند برای رسیدن به اهداف خود ناچار هستند که شعار تأمین سعادت ابدی انسان را سر بدهند، اما مسیری را که در راستای نمایش این ادعا برای جامعه خود ترسیم میکنند، در نهایت مقصود و مراد خودشان ـ که حکومت بر مردم است ـ را تأمین میکند و نه بیشتر.
به گفته وی ترویج لذتگرایی، غوطهور شدن در انواع وسایل و امکانات آسایشی و محور قرار دادن آن و تأمین و تضمین آتیهای که توان اندیشیدن برای هر نوع تغییری را از جامعه بگیرد و هزاران شگرد شیطانی دیگر از آن جمله است.
حدائق گفت: حاکمانی که نیل به سعادت ابدی بشر بر پایه دین را سرلوحه خود قرار دادهاند نیز در سطوح مختلف قابل بررسی هستند و بیتردید برترین آنها کسی است که در عین تأمین آسایش دنیوی، مسیر سلوک الهی و سعادت اخروی جامعه تحت امر خود را نیز هموار کند.
وی با بیان اینکه نظام اجتماعی شیعی هم همچون سایر نظامات فکری، تأمین سعادت بشر را سرلوحه شعارها و آرمانهای خود قرار داده است و حتی برای کوچکترین واحد اجتماعی یعنی خانواده، نظامی سعادتبخش تدوین کرده است، افزود: در واقع مکتب تشیع، نظام اجتماعی خود را از کوچکترین واحد آن یعنی خانواده، آغاز کرده است. این همان چیزی است که در ادبیات امروز بزرگان از آن به سبک زندگی تعبیر میشود.
عضو جامعه روحانیت شیراز با یادآوری اینکه سالها قبل رهبر معظم انقلاب، به ضرورت تبیین منشور سبک زندگی اسلامی اشاره کرده و از اندیشمندان برای ترسیم آن دعوت کردند، افزود: ترسیم سبک زندگی اسلامی از ابعاد مختلف قابل بررسی است هرچند همه آنها در نهایت به یک جا ختم میشود.
حدائق ادامه داد: در واقع ما برای ترسیم سبک زندگی اسلامی راههای مختلفی را پیشرو داریم که یا مکمل و یا مبین یکدیگر هستند؛ بهطور اجمال میتوان ادعا کرد که سبک زندگی اسلامی از قرآن، روایات و سیره اهل بیت(ع) قابل استخراج است.
وی با بیان اینکه «مهدویت» نیز میتواند یکی از محورهای تبیین سبک زندگی اسلامی باشد، گفت: ضرورت تبیین سبک زندگی اسلامی با محوریت حضرت بقیةالله(عج) از آن جهت که ایشان امام عصر(عج) هستند، دو چندان است.
مسئول حوزه علمیه خاتمالانبیا(ص) شیراز بیان کرد: ویژگی مهم سبک زندگی اسلامی مبتنی بر مهدویت آن است که امام با عنایت به مشیت خداوند، مبنی بر غیبت ایشان، براساس ضرورتهای عصر غیبت ترسیم شده و قطعاً میتواند نمونه باورپذیرتری از سبک زندگی اسلامی را به جامعه ارائه دهد، چراکه سلوک مسلمین در زمانی که دسترسی به امام معصوم(ع) میسر نیست، تفاوتهای بسیاری با زمان حضور و دسترسی به امام معصوم دارد، از اینرو ترسیم سبک زندگی اسلامی براساس آموزههای مهدویت از اهمیت خاصی برخوردار است.
حدائق با اشاره به دعای امام زمان(عج) در پایان اظهار کرد: هر یک از فرازهای دعای امام زمان(عج)، بخشی از منشوری است که ترسیمکننده ابعاد مختلف سبک زندگی اسلامی است. این منشور توسط امام معصوم(ع) ترسیم شده است و با دقت در متن همین دعا میتوانیم ترسیم منشور سعادت بشر در ابعاد مختلف را داشته باشیم.
انتهای پیام