جشنواره ملی «آواها و نواهای رضوی» در شیراز آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4138437
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۶

جشنواره ملی «آواها و نواهای رضوی» در شیراز آغاز به‌کار کرد

مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره ملی «آواها و نواهای رضوی» با اجرای گروه‌های چاووشی‌خوان و تعزیه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد.

حمیدرضا قانعی،‌مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، ششمین جشنواره ملی «آواها و نواهای رضوی» عصر روز چهارشنبه، 13 اردیبهشت‌ در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه، 15 اردیبهشت‌ ادامه خواهد داشت.

حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در حاشیه این مراسم ضمن خوشامدگویی به میهمانان این جشنواره که از نقاط مختلف کشور حضور یافتند، گفت: امسال شاهد استقبال خوبی از سوی هنرمندان عرصه موسیقی اقوام از این جشنواره بودیم.

وی برگزاری این جشنواره را وسیله‌ای برای ترویج و تقویت فرهنگ شیعی و اسلامی دانست و ابراز امیدواری کرد: بتوان با تقویت چنین برنامه‌هایی، اقدامات خوبی در عرصه هنر متعهد و اسلامی انجام داد.

احمد صدری، دبیر این دوره از جشنواره در حاشیه این مراسم گفت: فرهنگ ایرانیان با فرهنگ شیعی در هم تنیده شده است و در بستر فرهنگ ایران زمین،‌ تفکر اسلامی جریان دارد.

وی با بیان اینکه تفکر اسلامی در موسیقی هم نمود پیدا می‌کند، برگزاری این جشنواره را عاملی برای فراهم کردن شرایط بروز آنچه که در بستر فرهنگ موسیقی اقوام مختلف کشور وجود دارد، دانست و گفت: در این جشنواره هنرمندان با ژانرهایی مانند چاووشی‌خوانی و نقاره نوازی، تعزیه و آواها و نواهایی که در مناطق مختلف وجود دارد عرض ارادت خود را به امام رضا(ع) نشان می‌دهند.

صدری با تصریح اینکه در این جشنواره به دنبال معرفی این نغمه‌ها هستیم، گفت: البته این نغمه‌ها از جنبه میراثی هم می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. حتی آهنگسازها می‌توانند متناسب با شرایط روز آثار جدیدی را مبتنی با این آثار خلق کنند.

وی زمان برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره را ساعت 20 روز جمعه، 15 اردیبهشت‌ و مکان آن را تالار حافظ شیراز اعلام کرد و گفت: در این دوره از جشنواره ۲۰ گروه از اقوام مختلف در گونه‌های مختلف به صورت تک خوانی، گروه نوازی و ساز و آواز به مدت ۲ روز در تالار حافظیه به اجزا خواهند پرداخت.

یادآور می‌شود، در مراسم افتتاحیه این جشنواره چاووشی‌خوانی استان‌های بوشهر و گیلان و تعزیه حضرت شاهچراغ(ع) اجرا شد.

انتهای پیام
captcha