رقابت نابرابر دانش‌آموزان در کنکور ظلم آموزشی است
کد خبر: 4137894
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶

رقابت نابرابر دانش‌آموزان در کنکور ظلم آموزشی است

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت با بیان اینکه متأسفانه در منطقه‌بندی کنکور دانش‌آموزان این شهرستان با مناطق برخوردار سنجیده می‌شوند، آن را ظلم آموزشی خواند.

نشست خبری مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفتبه گزارش ایکنا از یزد، میثم فلاح، مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت، عصر روز دوشنبه، 11 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت دانش‌آموزان در حوزه خبر گفت: 80 نفر از دانش‌آموزان در حوزه خبرنگاری در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و هم اکنون در مدارس شهرستان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: بعد از دوران کرونا و فعالیت حضوری مدارس، 580 نفر از فرهنگیان شهرستان آموزش 6 هزار و 180 دانش‌آموز در 75 مدرسه را آغاز کردند. 

فلاح با اشاره به استقبال دانش‌آموزان این شهرستان از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی اظهار کرد: قریب دو هزار نفر از دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگی و هنری و قرآن کریم شرکت کردند. برگزاری جشن تکلیف دانش‌آموزی، برگزاری 10 جلسه در حوزه توانمندسازی مربیان، افتتاح مرکز مشاوره تخصصی در مدرسه امام تفت، حضور شهدای گمنام و تشییع شهید در بیش از 80 درصد مدارس و برگزاری اردوی راهیان نور از دیگر برنامه‌ها در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح مدارس امین از میزبانی بیش از 20 مدرسه خبر داد و گفت: در قالب این طرح طلاب حوزه علمیه با حضور در مدارس به تبلیغ پرداخته و پاسخگوی شبهات دانش‌آموزان هستند. پایش سنجش سلامت روان دانش‌آموزان و حضور کادر متخصص روانشناس در مدارس و همچنین تجهیز کتابخانه مدارس از دیگر برنامه‌ها بوده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت، هدایت تحصیلی بیش از 52 درصد دانش‌آموزان و گرایش به هنرستان‌ها و تقویت مدارس نمونه دولتی  را از جمله برنامه‌ها در حوزه معاونت آموزشی برشمرد و گفت: هم‌اکنون دو مدرسه نمونه دولتی پسرانه و دخترانه در این شهرستان وجود دارد که متأسفانه به دلیل مهاجرت به مرکز استان با توجه به نزدیکی این شهرستان به یزد، جمعیت دانش‌آموزان کاهش داشت و لذا از کیفیت این مدارس نیز کاسته شد. البته قرار است رشته انسانی بعد از 10 الی 15 سال در این مدارس برقرار شود.

ظلم آموزشی به دانش‌آموزان تفتی

وی با اشاره به منطقه‌بندی در کنکور سراسری گفت: با توجه به اینکه شهرستان تفت در منطقه دو قرار داشت و با توجه به اینکه بیشترین معلم چندپایه را داریم و دانش‌آموزان این شهرستان و روستایی که بعضاً در شرایطی با امکانات کم حتی نداشتن معلم در هر پایه و یا فضای نامناسب تحصیل می‌کنند، با برخی شهرهای برخوردار سنجیده می‌شوند که ظلم آموزشی است و لذا تلاش کردیم شهرستان تفت در ردیف منطقه سه قرار گیرد و در این زمینه پیگیری‌های لازم صورت گرفت و قول مساعد در این زمینه گرفته شد، البته به حمایت رسانه‌ها نیاز داریم تا این رقابت نابرابر دانش‌آموزان تفتی با برخی نواحی برخوردار مرکز استان را انعکاس دهند. مستندی نیز با عنوان «منطقه 3» در این زمینه تهیه و پخش شد.

فلاح با اشاره به اینکه مهاجرت معکوس همکاران فرهنگی از یزد به تفت در اولویت کاری این نهاد قرار دارد افزود: این نهاد آزمون هماهنگ و هدفمند سنجش علمی پایه‌های هفتم الی یازدهم را برگزار کرد تا زمینه علمی و آموزشی دانش‌آموزان سنجیده شود. زمینه ایجاد رشته بهیاری در هنرستان که نیاز امروز کشور است و دانش‌آموزان به صورت مسقیم وارد بازارکار می‌شوند، در این شهرستان آماده شده و امیدواریم این مهم هر چه زودتر محقق شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان تفت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت پشتیبانی گفت: تکمیل پروژه مدرسه گلشن با اعتباری بالغ بر 14 میلیارد تومان، کلنگ‌زنی مدرسه 27 کلاسه شهید باهنر در سه فاز که فاز اول در این ایام کلنگ‌زنی می‌شود، شروع طرح اضافه کردن کلاس در مدرسه علمدار حسینی و ... از اقدامات انجام شده در این بخش است.

نامهربانی‌ اقلیم با دانش‌آموزان  

وی با اشاره به اینکه متأسفانه شهرستان تفت به دلیل نوع بافت جمعیتی و نامهربانی‌های اقلیمی و سختی‌های طبیعت و مهاجرت مردم در راستای خیران مدرسه‌ساز فعال نبوده است بیان کرد: از خیران مدرسه‌ساز و تفتی تباران سراسر کشور درخواست می‌شود در این زمینه یاری‌رسان ما باشند چرا که مدارس فرسوده زیادی داریم و البته مدرسه سنگی در دهشیر وجود دارد که اکنون دانش‌آموزان در این مدرسه مشغول تحصیل هستند.

فلاح با اشاره به اینکه آنچه اکنون نیاز است، حمایت مردم از امر مدرسه‌سازی است البته صرفاً کلاس درس نمی‌خواهیم بلکه به دنبال ایجاد کلاسی هستیم که بتوانیم فعالیت‌هایی در راستای 6 ساحت تحول سند بنیادین صورت گیرد افزود: به دنبال ایجاد نرم‌افزار «مدرسه یار» هستیم تا فعالیت‌های خیری به صورت شفاف باشد و خیران در جریان اقدامات انجام شده باشند.

وی با بیان اینکه شهرستان تفت دارای 52 معدن فعال است اما متأسفانه آموزش و پرورش در این زمینه بی‌بهره است بیان کرد: انتظار می‌رود حداقل نسبت به فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی و مسئولیت اجتماعی در این حوزه فعال باشند. هر چند سرانه آموزشی شهرستان به نظر مطلوب می‌رسد اما 30 الی 40 درصد مدارس شهرستان فرسوده و به شدت نیازمند مرمت و بهسازی هستند. 

فلاح با اشاره به وجود 115 مدرسه متروکه و بلااستفاده در شهرستان گفت: تلاش داریم مدارس متروکه در قالب اردوگاه‌های کوچک و مراکز فرهنگی و تربیتی احیا و در اختیار آموزشگاه‌های استان قرار گیرد. هم اکنون 4473 دانش‌آموز شهری و 1707 دانش‌آموز روستایی در شهرستان مشغول تحصیل هستند و 696 نفر در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه 471 نفر از فرهنگیان مشمول طرح رتبه‌بندی شدند، از کمبود حدود 35 معلم در مدارس شهرستان خبر داد و گفت: اکنون از ظرفیت بازنشستگان برای رفع این کمبود استفاده می‌کنیم.

فلاح با اشاره به وضعیت مدارس قرآنی در شهرستان و در پاسخ به ایکنا گفت: اکنون یک مدرسه دخترانه با نام سردار سلیمانی در حال فعالیت است که مدرسه توانمند و فعال محسوب می‌شود. همچنین دارالقرآن مرکزی در این زمینه فعال است اما با توجه به جمعیت کم دانش‌آموزان و عدم ظرفیت مناسب برای تکمیل مدرسه، مدرسه قرآنی پسرانه نداریم.   

انتهای پیام
captcha