خلیج فارس تأمین‌کننده منافع راهبردی کشور است
کد خبر: 4137513
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
سیاری:

خلیج فارس تأمین‌کننده منافع راهبردی کشور است

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص خلیج فارس و دریای عمان، گفت: دریا تأمین‌کننده منافع راهبردی کشور است.

امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی

به گزارش ایکنا از فارس، امیر دریادار حبیب‌‎الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز، 10 اردیبهشت در نشست تخصصی «تاب‌آوری خلیج فارس در پرتو تحولات جهان جدید» که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت روز کارگر و روز معلم، گفت: آنچه که باعث شد استعمار 120 ساله پرتغالی‌ها بر خلیج فارس خاتمه پیدا کند، لشکریانی از فارس به فرماندهی امام قلی خان بود که آن‌ها را از جزیره هرمز بیرون کردند و این پیروزی بزرگ به لشکریان استان فارس تعلق دارد بنابراین باتوجه به اسناد تاریخی در طول تاریخ نام خلیج فارس در همه جا مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه ایران از شمال و جنوب دارای دریا است، گفت: خلیج فارس نصف دریای خزر مساحت دارد و عمق حداکثر 100 متر دارد اما به خاطر موقعیت ژئوپلوتیکی و استراتژیکی بسیار حائز اهمیت است بنابراین خلیج فارس مهم‌ترین دریای ما است و ما از این ساحل به 4 گوشه جهان ارتباط داریم.

سیاری با اشاره به استفاده ایرانیان از دریا به خصوص خلیج فارس، افزود: استفاده از دریا یکی از امتیازات بزرگ کشور ما بوده که باید جدی گرفته شود چراکه دریا منبع قدرت و ثروت است و هر کشوری این را در اختیار دارد اما استعمارگران به مرور زمان ما را از دریا دور کرده‌اند تا با مرکز‌گرایی در کشور از این نعمت الهی غافل شویم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه 90 درصد تجارت‌های جهانی کالا از طریق دریا انجام می‌شود، اظهار کرد: صادرات نفت و انرژی مهم‌ترین کاربرد ایران از دریا بوده و همانطور که فرصت در استفاده از این نعمت خدادادی است اگر توانایی بهره‌برداری از دریا را نداشته باشیم ساحل و دریا برای ما تهدید خواهد بود بنابراین توانمندی یک ملت باید پای کار باشد.

ذخایر سوخت‌های فسیلی، تأمین صنایع غذایی، مراکز تولید زنجیره‌های تأمین، اهداف و محل گردشگری از جمله ویژگی‌های اهمیت دریا برای کشور ایران بود که سیاری به آن اشاره کرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به دیدگاه قرآن کریم در خصوص دریا، تصریح کرد: آیه 14 سوره مبارک نحل قرآن کریم می‌فرماید که «اوست كسى كه دريا را مسخر گردانيد تا از آن گوشت تازه بخوريد و پيرايه‏ اى كه آن را مى‌‏پوشيد از آن بيرون آوريد و كشتي‌ها را در آن شكافنده [آب] مى ‏بينى و تا از فضل او بجوييد و باشد كه شما شكر گزاريد» بنابراین اهمیت دریا را متوجه خواهیم شد. 13 واژه بر (خشکی) و 32 واژه بحر (دریا) در قرآن ذکر شده به همان نسبت که 29 درصد خشکی و 71 درصد آب مساحت کره زمین را فرار گرفته است.

سیاری دریا را فرصتی برای پیشرفت دانست و افزود: خلیج فارس و دریای عمان بسیار برای ما حائز اهمیت است چراکه حمل و نقل، صنایع غذایی، تحقیقات و تجارت از طریق خلیج فارس و دریای عمان با سراسر دنیا قابل انجام خواهد بود و در استفاده از توسعه صنایع دریایی عقب رفت داریم و باید انرژی‌های تجدیدپذیر همانند جزر و مد، موج و... مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود فرمودند که خط مقدم دفاع، خلیج فارس و دریای عمان است، گفت: در مباحث امنیتی و سیاسی دریا تأمین منافع راهبردی کشور، مدیریت تصمیمات در ابعاد منطقه‌ای و جهانی، اعمال قدرت و اراده ملی، پشتیبانی از سیاست‌های کلان ملی را به دنبال دارد.

وی خط مشی دولت مردان ایران را تا قبل از انقلاب دوری از دریا عنوان کرد و گفت: تنها اندکی حضور نظامی در دوران قبل از انقلاب وجود داشت اما به برکت انقلاب اسلامی و تدابیر رهبر معظم انقلاب در تمامی زمینه‌ها اکنون جزو تفکرات دولت مردان است.

سیاری تأکید کرد: کشور ما مرز های دریایی مناسبی دارد و سواحل مکران ما بسیار موقعیت خوبی برای تجارت است اما موقعیت جغرافیایی، طول سواحل و وسعت قلمرو، ویژگی‌های طبیعی، جمعیت، خصوصیات ملی و فرهنگی و خط مشی حکومت و رهبران سیاسی از جمله عوامل موثر در تبدیل شدن یک کشور به قدرت دریایی و بهره‌مندی از دریا بود که معاون هماهنگ‌کننده ارتش به آن اشاره کرد.

وی افزود: با وجود موقعیت ممتاز ژئوپلیتیکی ایران و ظرفیت بی‌شمار دریایی غفلت و بی‌توجهی‌های گذشته منتج به عدم حضور ایران در زمره کشورهای سازنده کشتی، برترین کشور جهان در حوزه اشتغال در بخش تولید محصولات دریایی، دانشگاه برتر دنیا در حوزه مهندسی دریایی و کشتی‌سازی، دانشگاه برتر در حوزه اقیانوس شناسی، عدم حضور در 10 کشور برتر جهان در صیادی، صادرات محصولات دریایی شده است.

انتهای پیام
captcha