مرزهای نخبگانی ایران متشکل از کسانی است که کشور را دوست دارند
کد خبر: 4136883
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
معاون علمی رئیس جمهور:

مرزهای نخبگانی ایران متشکل از کسانی است که کشور را دوست دارند

معاون علمی رئیس جمهور گفت: مرزهای نخبگانی ایران در تمام‌ جهان گسترده است و متشکل از قلوب تمام کسانی است که کشور را دوست دارند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی رئیس جمهور، امروز هفتم اردیبهشت‌ماه، در سی‌وپنجمین نشست رؤسای بنیادهای استانی که در هتل فدک‌الزهرا مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امسال تلاش می‌کنیم انرژی مضاعفی در بنیاد نخبگان بگذاریم و ارتقای ساختاری در این نهاد داشته باشیم. نخبه دارای سه ویژگی است، ذاتاً نسبت به سایرین مساعدتر است، این استعداد در بستر تلاش شکوفا شده و دیگر اینکه استعدادش در پناه مدد الهی قرار می‌‌گیرد که نتیجه آن خدمت به بشریت می‌شود.

وی با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور که دارای این سه ویژگی‌اند و در تمام مجامع علمی جهانی با نام ایران ظاهر می‌شوند نیز نخبه‌اند، افزود: بنابراین نخبه ایرانی الزاماً داخل کشور نیست و همان‌طور که رد پای مرزهای سیاسی جمهوری اسلامی در آمریکا و اروپا دیده می‌شود، مرزهای نخبگانی ایران هم در تمام‌جهان گسترده است و متشکل از قلوب تمام کسانی است که ایران را دوست دارند. 

معاون علمی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید فضایی را ایجاد کنیم که نخبگان بتوانند به حکمرانی و دولت کمک کنند، تصریح کرد: بسترسازی تحقق این امر وظیفه بنیاد نخبگان است و در حقیقت ما در بنیاد دست کمک به سمت نخبگان دراز می‌کنیم.

دهقانی با تأکید بر لزوم گسترش جامعه نخبگانی، افزود: باید بر روی استعدادها سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را به نخبگان تبدیل کنیم‌، یعنی ابتدا باید بستری را برای تلاشگری آنان فراهم و سپس این استعدادها را به سمت خدمت به بشریت و کشور هدایت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه کشف استعداد تنها در مدارس و دانشگاه‌ها نیست، گفت: همچنین باید توجه کرد مسائلی نظیر نمره، معدل و تعداد مقاله ملاک مستعد بودن نیست و اگر بخواهیم این‌گونه فکر کنیم، هیچ تحولی رخ نخواهد داد. ما باید در نگرش به نخبگان تغییرات اساسی شکل دهیم‌. دنیا برای کشف استعداد هزاران روش دارد و کشورهایی که پیش از ما دانشگاه، دموکراسی و جمهوری داشتند، تجربیاتی دارند که باید مورد استفاده ما قرار گیرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه مهمترین کار برای ایحاد تحول در بنیاد نخبگان این است که روش‌های شناسایی نخبگان تغییر یابد، ادامه داد: در دنیا از نخبگان انتظار نمی‌رود با پر کردن فرم‌هایی، کارهای علمی‌شان را اعلام و در سامانه‌هایی به‌عنوان نخبه ثبت نام کنند، بلکه توسط خود دولت و نهادهای مربوطه شناسایی می‌شوند، بنابراین ما هم باید با تدوین فرایندهایی، استعدادهای موجود در کشور را شناسایی کنیم. به علاوه روش دیگر برای شناسایی استعداد، اعتماد به تشخیص اساتید و معلمان است، زیرا این افراد می‌توانند به خوبی استعدادهای موجود در بین دانش‌آموزان و دانشجویان را کشف کنند.

دهقانی اظهار کرد: نباید این طرز فکر ایجاد شود که ما به نخبگان بدهکاریم، بلکه از آنان مطالبه داریم و وقتی هم می‌توانیم از نخبگان مطالبه کنیم که زمینه تلاش و خدمت به مردم را برای آنها فراهم سازیم که طرح‌هایی نظیر احمدی روشن، این زمینه است، همچنین این طرح‌ها باید کیفی باشد نه کمی، یعنی به جای برگزاری تعداد زیاد طرح، باید تعداد محدود، اما با کیفیت و اثرگذاری بالا برگزار کنیم.

وی با تأکید بر  اهمیت تمرکززدایی در بنیاد ملی نخبگان، گفت: بنیاد نخبگان مرکزی باید به ستاد تبدیل شود و به بنیادهای استانی اختیار و فضا دهیم تا کار اصلی را آن‌ها انجام دهند و بنیاد ملی نخبگان باید سیاست‌گذاری کلان کند و کار بنیادهای استانی را راه بیاندازد.

انتهای پیام
captcha