فرصت جبران کوتاهی‌ها را در عید فطر از دست ندهیم
کد خبر: 4135724
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۵
لیلی رشیدی:

فرصت جبران کوتاهی‌ها را در عید فطر از دست ندهیم

یک مدرس دانشگاه و پیشکسوت قرآنی با بیان اینکه یکی از برکات مهم عید سعید فطر پاک شدن روح از گناهان است، گفت: کسانی که توفیق مهمانی خدا و رهایی وجود را از گناه نداشته و در آب زلال دریای معرفت رمضان خود را تطهیر نکرده‌اند در عید فطر فرصت جبران دارند.

لیلی رشیدی، پیشکسوت قرآنی فارسلیلی رشیدی، مدرس دانشگاه فرهنگیان فارس و پیشکسوت قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، گفت: عید سعید فطر بر اساس روایات، روزی است که تمام روزه‌داران اجر و مزد خود را از خدای مهربان و بخشنده می‌گیرند. این روز را خداوند سبحان عید رسمی مؤمنین قرار داد. چنین که در دعاهای قنوت نماز عید فطر هم می‌خوانیم که «جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عِیداً، لِلمُؤمِنینَ عِیداً».

رشیدی ادامه داد: یک ماه بندگی خدا را کردن، یک ماه سر به طاعت وجود مهربانش فرود آوردن و با او راز و نیاز کردن و برای او گرسنگی و تشنگی را تحمل کردن، یک ماه میهمان خدایی بودن که در مهمان‌نوازی سرآمد تمامی میزبانان است، آیا این طاعت‌ها پاداشی ندارد؟

این مدرس دانشگاه یادآور شد: جابربن عبدالله انصاری از امام باقر(ع) روایت کرده‏ است که آن حضرت فرمود: رسول خدا(ص) فرمود چون روز اول شوّال فرا مى‌‏رسد منادى ندا مى‏‌کند: اى مؤمنان در این صبحگاه بشتابید براى جوایزتان؛ إِذَا کَانَ أَوَّلُ یوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ: یا أَیهَا الْمومِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِکُمْ.

رشیدی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از برکات عید سعید فطر بهره‌مند شد، گفت: یکی از برکات مهم عید سعید فطر پاک شدن روح از گناهان است. پس از یک ماه بندگی و مهمانی سفره پر برکت خداوند کریم الصفح تزکیه روح بالاترین لطف و رحمت اوست. تزکیه‌ای که زمینه کمال ما را فراهم می‌سازد.

ثمرات و برکات عید فطر

وی بیان کرد: خداوند در بخشی از آیه21 سوره مبارکه نور می‌فرماید «عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَکَىٰ مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و اگر فضل و رحمت خدا شامل شما نبود احدی از شما (از گناه و زشتی) پاک و پاکیزه نشدی، لیکن خدا هر کس را می‌خواهد منزه و پاک می‌گرداند و خدا شنوا و داناست». اما کسانی که توفیق مهمانی خدا و رهایی وجود را از گناه نداشته و در آب زلال دریای معرفت رمضان خود را تطهیر نکرده‌اند در عید فطر فرصت جبران دارند.

این پیشکسوت قرآنی فارس اضافه کرد: حال با توجه به این مسئله خداوند یکی از ثمرات و جوایز مهم روز عید فطر را تزکیه قرار داده است؛ یعنی کسانی که توفیق نیافتند طی یک ماه آنچنان که شایسته است روح خود را از آلودگی‌های خطاها و اشتباهات تطهیر کنند، فرصت دارند در این عید مبارک به تزکیه بپردازند؛ چرا که در روایات ائمه(ع) می‌خوانیم خداوند شب عید فطر را همسنگ شب قدر در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از احکام واجب روزه‌داران زکات فطریه است که خود باعث پاکی روح و سلامتی جسم عزیزان روزه‌دار می‌شود، گفت: با پرداخت زکات فطریه می‌توانیم از برکات این روز بهره‌مند شویم.

رشیدی، یکی دیگر از دستاوردهای ماه مبارک در عید فطر را غفران الهی عنوان کرد و گفت: همان که غافرالذنب و قابل‌التوب است، در این روز قلم عفو بر جرائم اعمال بندگانی می‌کشد که یک ماه او را عبادت کردند و خواندند که این باعث تشویق مؤمنان به عبادت و قرب به خداوند می‌شود.

فرصتی برای کسب رضایت الهی

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه یکی دیگر از راه‌های کسب فیض عید فطر کسب رضایت الهی است که مسیرش در ماه مبارک هموار می‌شود، گفت: مطلب دیگر اینکه از وحدت روز عید فطر می‌توانیم کمال استفاده را ببریم. این وحدت جمعی‌ دل‌های مؤمنین را به‌هم پیوند زده و باعث نزدیکی مؤمنان و رفع مشکلات آن‌ها توسط برادران دینی خود خواهد شد.

وی عنصر توجه و معرفت را مهم‌ترین و مؤثرترین عنصر در حفظ و بقای روحیه رمضان در انسان دانست و افزود: حال باید چه کنیم تا این توشه رمضان را در یک سال حفظ کنیم. وقتی یک ماه تقوا پیشه کرده و از گناه دوری کنیم و یک روزه‌دار واقعی باشیم طوری که نه فقط تشنه و گرسنه باشیم بلکه تمام وجودمان روزه باشد و این روزه ما را به معرفت الهی رهنمون سازد و خدا را با تک تک سلول‌های وجودمان باور کنیم و خود را همیشه در محضر الهی ببینیم قطعاً در طول سال بعد از ماه مبارک این پیوند حفظ خواهد شد. درک ماه روزه و اینکه بدانیم و ایمان داشته باشیم بخشیده شده‌ایم، انگیزه‌ای است تا این رهاورد را حفظ و تقوا پیشه کنیم.

رشیدی راهکار بعد را حفظ دوستی به‌وجود آمده در این ماه با معبود برشمرد و افزود: همان‌که در دعای جوشن کبیر شب‌های قدر می‌خوانیمش یا رفیق من لارفیق له و یا حبیب من لا حبیب له ... کسی که دوست خوبی پیدا می‌کند که صاحب تمام خوبی‌هاست، هیچ‌وقت رهایش نمی‌کند و هر کاری می‌کند تا رضایت اورا فراهم سازد تا دوستیش حفظ شود، پس ماهم با ورع و تقوا و تزکیه حاصل از عبادت این ماه کاری کنیم این دوستی از بین نرود.

این قاری قرآن کریم با بیان اینکه یکی از راه‌های حفظ این دوستی مداومت به یاد و ذکر و دوری از گناه و عبادت است، افزود: ماندگارى يادگيرى و نهادينه شدن صفات اخلاقى و معنوى، يك فرآيند دو مرحله‌ای است؛ شکل‌گیری و ثبات؛ حال که این معرفت و تزکیه در ماه مبارک شکل گرفته باید با تلاش و تکرار و اهمیت آن را تثبیت کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: اگر این هنر را در خود تقویت کنیم و بتوانیم عنان خودمان را دست بگیریم و از خطوط قرمز الهی رد نشویم و تقوا پیشه کنیم و برای ماندن در راه راست و علم و معرفت و بصیرت خود را زیاد کنیم، قطعاً می‌توانیم در یکسال بعد از این رمضان توشه خود را حفظ کنیم. نگذاریم گناه حلاوت یک ماه ارتباط با خدا را کم رنگ کند .توجه به خدا، ذکر خدا، خواندن قرآن، راز و نیاز را مداومت کنیم.

انتهای پیام
captcha