غبارروبی حرم بانوی کرامت با حضور خادمان پویش «ستاره‌های زمین» + فیلم
کد خبر: 4135259
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۱
ایکنا گزارش می‌دهد

غبارروبی حرم بانوی کرامت با حضور خادمان پویش «ستاره‌های زمین» + فیلم

مراسم غبارروبی حرم مطهر بانوی کرامت و تجلیل از خادمان پویش «ستاره‌های زمین» در جوار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) برگزار شد.

محفل انس با قرآن در قمبه گزارش ایکنا از قم، گردهمایی یک‌روزه پویش «ستاره‌های زمین»، با محوریت غبارروبی و عطرافشانی ضریح حرم مطهر بانوی کرامت و تجلیل از خادمان این پویش، با حضور محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور، حجت‌الاسلام مشرف، مدیر مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع)، حجت‌الاسلام حجر حسنی سعدی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، حیدر کسمایی و مهدی علم‌خواه از چهره‌های قرآنی برجسته کشورمان شامگاه 29 فروردین‌ماه در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که به‌منظور آیین غبارروبی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در شبستان حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، پس از تلاوت دلنشین محمدحسین اقبالی، قاری نوجوان کشورمان، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور و دبیر پویش «ستاره‌های زمین» ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به حضار، بیان کرد: پویش «ستاره‌های زمین» در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ در راستای ترویج سنت حسنه جلسات خانگی قرآن کریم راه‌اندازی شد و امسال نیز برای دومین سال پیاپی با برنامه‌های متنوع در حال اجراست.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر کشور

وی افزود: خادمان قرآن کریم در قرارگاه‌های جلسات خانگی سراسر کشور زمینه شناسایی، توسعه و گسترش جلسات خانگی را که یکی از سنت‌های بسیار زیبای ایرانی و اسلامی است، فراهم می‌کنند.

حسینی اظهار کرد: در پویش رسانه‌ای «ستاره‌های زمین» از خانواده‌های ایرانی درخواست شده است تا سر سفره افطار، به‌صورت جمعی سوره «قدر» را بخوانند و یک جلسه خانگی قرآن را در نهایت سادگی، همدلی، شیرینی، راحتی، آسانی و با صمیمیت برگزار کنند تا زمینه‌ای برای برگزاری جلسات قرآنی در تمامی خانه‌های ایرانی فراهم باشد.

پیوستن بیش‌ از 41 هزار خانواده به پویش ستاره‌های زمین

دبیر پویش ستاره‌های زمین تصریح کرد: با توجه به زحماتی که خادمان قرآن در این قرارگاه متحمل شده‌اند تا به حال ۴۱ هزار و ۳۱۱ خانواده در این پویش شرکت کرده‌اند و از خدماتی که این قرارگاه در حوزه تولید محتوا، برگزاری دوره‌های تربیت مربی، برپایی مسابقات ویژه اعضای جلسات خانگی قرآن، اهدای پرچم متبرک رضوی و فاطمی برای جلسات و دیگر خدماتی که عزیزان می‌توانند با مراجعه به سایت و کانال جلسات خانگی قرآن از آن مطلع شوند، فراهم می‌کنند و این اقدامات را انجام می‌دهند.

حسینی با اشاره به اینکه جلسات خانگی قرآن آسان‌ترین و در دسترس‌ترین روش انس با قرآن کریم است که هیچ محدودیتی هم ندارد، بیان کرد: جلسات خانگی قرآن این‌گونه نیست که حتماً به حضور استاد و یا سبک و سیاق خاص آموزشی متوقف باشد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در رمضان سال ۹۸ در دیدار با قاریان و حافظان قرآن بر این موضوع که باید جلسات خانگی احیا شود اشاراتی داشتند و بیان فرمودند که از این موضوع غفلت شده است. پس از فرمایشات معظم له نسبت به احیای جلسات خانگی قرآن کریم حرکت و نهضتی در کشور آغاز شده است.

حسینی بیان کرد: در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب یک مجموعه مردمی وارد عرصه شده است تا از فرصت ماه مبارک رمضان که بهار قرآن است برای گسترش جلسات خانگی و ترویج این جلسات استفاده کند. بسیاری از ما خاطراتی از جلسات خانگی قرآن کریم داریم که بدون هیچ تشریفاتی جلسه قرآن برگزار می‌کردند.

حسینی در پایان با سرودن اشعاری در رثای حضرت معصومه(س)، معطرکننده فضای مراسم شد.

پویش ستاره‌های زمین محدود به ماه مبارک رمضان نشود

در حاشیه این مراسم، زینب بهجت‌پور، مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم، با اشاره به پیوستن حوزه علمیه خواهران به پویش «ستاره‌های زمین» گفت: از ابتدای ماه مبارک رمضان، مشارکت در این پویش به‌عنوان یک کارگروه ویژه به حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور ابلاغ و با استقبال بسیار خوبی مواجه شد.

زینب بهجت‌پور، مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه علمیه خواهران

وی افزود: خداوند در آیه اول سوره ابراهیم می‌فرماید: «الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ؛ الف لام راء، كتابى است كه آن‌را به‌سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكی‌ها به‌سوى روشنايى بيرون آورى به‌سوى راه آن شكست‌ناپذير ستوده»، این آیه بیانگر یکی از آثار و برکات احیای سنت جلسات خانگی قرآن کریم است.

بهجت‌پور با اشاره به اینکه جلسات خانگی قرآن کریم می‌تواند به‌عنوان سازه و ساختاری به اهداف نزول قرآن کریم جامه عمل بپوشاند، اظهار کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی از چهار برکت جلسات قرآن کریم یاد می‌کنند و فرمودند: «هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر اينكه آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در ميان كسانى كه در نزدش هستند، از آنان ياد كرد.» بنابراین، در جلسات قرآن کریم می‌توانیم شاهد این برکات باشیم.

وی با بیان اینکه مسیر هدایت از قرآن می‌گذرد، تصریح کرد: روش‌های تحول‌آفرین قرآن و سبک زندگی اسلامی را می‌توان از آیات قرآن به‌دست آورد و تلاوت، تدبر و تفسیر آیات قرآن در جلسات خانگی هدایت‌‌کننده خانواده‌های ایرانی به سمت سبک زندگی اسلامی و توسعه فرهنگ قرآنی است.

مدیرکل تهذیب و تربیت حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه سابقه جلسات قرآن به دوران پیامبر و زمان نزول آیات قرآن کریم بازمی‌گردد، ادامه داد: پیامبر(ص) با شیوه اقرا که شامل سه مرحله اسماع، استماع و اتباع بود، آیات قرآن کریم را به اصحاب خویش می‌رساند.

بهجت‌پور درباره راهکارهای جذب و انس بیشتر نسل‌ جدید با قرآن کریم و حضور در پویش «ستاره‌های زمین» گفت: یکی از بهترین‌ روش‌های تربیت فرزندان «دیدن» و «تکرار کردن» است؛ در واقع اینکه فرزندان در طول سال شاهد حضور برپایی جلسات خانگی از سوی والدین خویش باشند، در ذائقه او می‌نشیند و آرام‌آرام در این مسیر گام برمی‌دارد، در مقابل نیز، والدین باید قرائت و تلاوت قرآن کریم را برای فرزندانشان آسان‌تر و جذاب کنند و در آموزش قرآن کریم به آنان سخت‌گیری نکنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پویش «ستاره‌های زمین» محدود به ماه مبارک رمضان نشود، تأکید کرد: این پویش در بهار قرآن آغاز شده است، اما باید این برکت در طول سال ادامه داشته باشد. حرکت مستمر هر چقدر اندک تأثیر چشم‌گیری می‌گذارد، اما نباید از آن غفلت کرد، زیرا استمرار در جلسات قرآن، روح اعضای یک خانواده را با معارف و آموزه‌های قرآنی عجین می‌کند.

زدودن غبار دل با غبارروبی از بارگاه کریمه اهل بیت(ع)

در ادامه این مراسم، سیدعلی حسینی‌نژاد، از مداحان اهل بیت(ع) با اشعاری، دل‌های حاضران در جلسه را آماده اجرای مراسم معنوی غبارروبی و تنظیف ضریح حضرت کریمه اهل بیت(ع) کرد و آنان به امید زدوده شدن غبار از دل و جان خویش با غبارروبی از حرم، راهی شدند.

تجلیل از خادمان پویش «ستاره‌های زمین» بخش دیگر این مراسم بود که در صحن صاحب‌الزمان(عج) انجام شد و از فعالان قرآنی کشور که در این پویش مشارکت داشتند تقدیر به‌عمل آمد.

از مدیران شبکه‌ افق، شبکه قرآن و خبرگزاری بین‌المللی قرآن کریم نیز برای اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و تولیدمحتوای مناسب این پویش قدردانی شد. در حالی که باز هم جای خالی رسانه‌های دیگر در یک گردهمایی قرآنی که تا به‌ امروز مکرر شاهد آن بوده‌ایم، به چشم می‌خورد.

در ادامه، تلاوت زیبا و دلنشین احمدرضا بابایی، قاری نوجوان کشورمان، معطرکننده فضای مراسم شد و کامل‌کننده این لحظات معنوی اجرای گروه سرود و تواشیح سفیران کریمه اهل بیت(ع) بود که با اجرای اسماء‌الحسنی به استقبال اذان مغرب بیست‌وهفتمین روز ماه مبارک رمضان رفتند. حضار پس‌ از اقامه نماز جماعت، پای سفره پربرکت بانوی کرامت روزه خود را افطار کردند.

علاقه‌مندان به شرکت در این پویش می‌توانند عدد ۸ را به شماره ۳۰۰۰۵۷۵۸ بفرستند تا از هدایای ۱۱۴ سفر زیارتی خانوادگی بهره‌مند شوند. همچنین برای ارسال آثار شامل عکس و فیلم به این مسابقه باید وارد سایت پویش به نشانی setare۱۱۴.ir بشوند و بر روی دکمه دریافت هدیه کلیک کنند.

یادآور می‌شود، همزمان با راه‌اندازی پویش «ستاره‌های زمین»، با آغاز به کار سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، غرفه‌ای با همین عنوان راه‌اندازی و میزبان علاقه‌مندان و جلسات خانگی قرآن کریم بود.

علی حسینی

انتهای پیام
captcha