نگاه دولتی پاسخگوی تقویت مجموعه‌های قرآنی نیست
کد خبر: 4134779
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
اسلامی:

نگاه دولتی پاسخگوی تقویت مجموعه‌های قرآنی نیست

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارس با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم برای مجموعه‌های قرآنی فراهم شود، گفت: نگاه مردمی به این نوع فعالیت‌ها داشته باشیم چراکه نگاه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی جواب نمی‌دهد.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارس امروز، 28 فروردین‌ در گردهمایی مسئولان مردمی فعالیت‌های قرآنی شیراز با فرماندار این کلان‌شهر گفت: هم‌اکنون 93 مؤسسه قرآنی در سطح استان فعالیت می‌کنند.

وی افزود: پیش از این‌ها دو تشکل قرآنی در سطح استان فعالیت می‌کرد؛ یکی ویژه مؤسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد و دیگری مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی بود اما طی چند سال اخیر این دو اتحادیه با یکدیگر مدغم شدند و اکنون تنها یک اتحادیه تشکل‌های قرآنی در سطح استان مشغول به فعالیت است.

اسلامی با بیان اینکه شاید تعداد کمی از 93 مؤسسه قرآن استان فارس فعال باشند، افزود: هم‌اکنون 375 خانه قرآن در کل استان وجود دارد اما مسئله مهم اینجاست که بعد از کرونا بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآن استان زمین‌گیر شدند و بعد از آن نتوانستند احیا شوند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارس، عامل اصلی این قضیه را افزایش قیمت اجاره‌بها و همچنین قیمت مسکن و املاک عنوان کرد و افزود: اکنون بسیاری از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی دیگر قادر نیستند مکانی را اجاره کرده و فعالیت خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه قریب 60 درصد مؤسسات و خانه‌های قرآن استان فارس در این وضعیت گرفتار شده‌اند، گفت: از سوی اتحادیه مرکزی در ایام کرونا مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان برای پرداخت اجاره‌بها به مؤسسات پرداخت شد اما این قضیه مستمر نبود لذا سعی کردیم در استان از تعطیلی برخی از مؤسسات جلوگیری کنیم.

عدم همکاری شهرداری شیراز با مؤسسات قرآنی

اسلامی بیان کرد: تاکنون چندین مرتبه با شهرداری مکاتبه کردیم تا ساعاتی از اوقات آزاد فرهنگسراها و خانه محلات را در اختیار مؤسسات قرآنی قرار دهند که مؤسسات بتوانند کلاس‌های آموزشی خود را برگزار کرده و از تعطیلی این مراکز جلوگیری به عمل آید اما هیچ اراده‌ای در شهرداری برای این مسئله وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارس بیان کرد: همچنین بعد از اینکه سامانه منازل خالی راه‌اندازی شد برخی از مؤسسات و حتی هیئت‌های مذهبی دچار مشکل شدند، به عنوان مثال پیش از این فردی طبقه دوم منزلش را تنها برای مؤسسه قرآنی و یا هیئت مذهبی خالی کرده بود اما با این سامانه دیگر امکان فعالیت ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات مؤسسات قرآنی را عدم اجرای قانون معافیت پرداخت هزینه آب، برق و گاز عنوان کرد و گفت: علی‌رغم اینکه بر طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی تعرفه‌های این انشعابات برای مؤسسات قرآنی رایگان است، اما چنین چیزی برای مؤسسات اجرا نمی‌شود و به‌ویژه اداره برق این قضیه را نمی‌پذیرد و حتی تعرفه مؤسسات قرآنی را با عنوان اینکه شما مؤسسه آموزشی هستید، اندازه مؤسسات آموزشی حساب می‌کند.

سند قرآنی شیراز تدوین شود

اسلامی در ادامه با بیان اینکه در برخی از نقاط شیراز اصلاً مجموعه قرآنی وجود ندارد، خواستار تدوین سند قرآنی این کلان‌شهر شد و گفت: باید سند جامع قرآنی شیراز را تدوین کنیم تا بتوانیم بر اساس جغرافیا و تعداد خانوار حداقل یک مؤسسه قرآنی در هر منطقه داشته باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت فارس با بیان اینکه به‌طور کلی بر طبق استاندارد کشوری در استان کمبود 196 مؤسسه قرآنی داریم، گفت: در برخی از شهرستان‌های استان اصلاً مؤسسه قرآنی وجود ندارد و نیاز است که توجه ویژه‌ای به این قضیه شود.

وی در پایان گفت: اگر نتوانیم زیرساخت‌های شیراز را برای مجموعه‌های قرآنی فراهم نکنیم، قطعاً وضعیت فرهنگی جامعه بدتر می‌شود لذا باید نگاه مردمی به این نوع فعالیت‌ها داشته باشیم چراکه نگاه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی جواب نمی‌دهد.

انتهای پیام
captcha