فضائل حضرت علی(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص)
کد خبر: 4133455
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۵
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

فضائل حضرت علی(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص)

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بلاترین فضیلت نورانی حضرت امیرالمومنین(ع) وصایت، خلافت و جانشینی ایشان و مقام امامت و خلیفه الهی است،گفت: ملازمت علی(ع) با پیامبر(ص)، اخوت و برادری علی(ع) با پیامبر اکرم(ص)، بیان منزلت و جایگاه علی(ع) نسبت به پیامبر(ص) که همانند هارون(ع) نسبت به موسی(ع) می‌باشد و اعطای انگشتری به سائل توسط علی(ع) و نزول آیه ولایت در مورد ایشان، فضائل حضرت علی از نگاه پیامبر است.

زهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهرانزهرا کاظمی، استاد حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: حضرت علی(ع) با علم لدنی و آنچه پیامبر به ایشان آموخته بود تلاش در هدایت و جلوگیری جامعه اسلامی از افتادن در پرتگاه‌ها داشتند و هر زمان خلفای سه گانه به بن بست می‌رسیدند از حضرت مشورت خواهی می‌کردند و حضرت نیز با رحمت نبوی در زمینه فهم آیات پیچیده، قضاوت‌های خاص و ایستادگی در برابر دشمنان پاسخگو بودند.

وی با اشاره به اینکه تربیت شاگردان مخلص و عالم از جمله ابن عباس که امروزه نیز نظریات تفسیری ایشان راهگشای فهم قرآن است، ادامه داد: تربیت شاگرد با واسطه‌ای چون حفص بن عاصم از موارد دیگر است که در خصوص قرائت صحیح قرآن که امروزه مورد توجه مسلمین جهان است. عملکرد اخلاقی ایشان و یارانش در سطح جامعه نمونه عملی آیات قرآن است و ایشان یک تفسیر عملی در جهت چگونگی حکومت‌داری اسلامی را ارائه دادند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه علمی بالای حضرت علی(ع) در جامعه و پاسخگویی ایشان به سوالات مردم، افزود: حضرت علی(ع) جایگاه علمی بسیار بالایی حتی نزد خلفا داشتند و همین جایگاه ایشان را نزد امت اسلام گرامی داشته است.

وی بیان کرد: پیامبر اعظم(ص) خطاب به على(ع) فرمود: «یا على ما عرف اللّه حق معرفته غیرى و غیرک و ما عرفک حق معرفتک غیر اللّه و غیرى، اى على! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.»

کاظمی گفت: بالاترین فضیلت نورانی حضرت امیرالمومنین(ع) وصایت، خلافت و جانشینی ایشان و مقام امامت و خلیفه الهی است که در روز غدیر به صورت علنی اعلان شد و خطیب اعظم در طول خطبه بر روی منبر غدیر، فضائلی از آن حضرت بیان کردند که به عنوان حکمت‌های انتخاب علی(ع) توسط خداوند بیان شده است.

وی عنوان کرد: فضائل بیان شده در طول خطبه غدیر توسط پیامبر اکرم(ص) برای حضرت امیرالمومنین(ع) عبارت از ملازمت علی(ع) با پیامبر(ص)، اخوت و برادری علی(ع) با پیامبر اکرم(ص)، بیان منزلت و جایگاه علی(ع) نسبت به پیامبر(ص) که همانند هارون(ع) نسبت به موسی(ع) می‌باشد و اعطای انگشتری به سائل توسط علی(ع) و نزول آیه ولایت در مورد ایشان می‌شود. 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: فضیلت دارا بودن علم الهی و تعبیر و تفسیر آیات قرآن و بیان حلال و حرام، نخستین ایمان آورنده به رسول خدا(ص) و دارا بودن بالاترین رتبه ایمان، حفظ جان پیامبر اکرم(ص) در جنگ ها و جانفشانی برای ایشان، نخستین نمازگزار و عبادت کننده با رسول خدا(ص) از مردان، خوابیدن در بستر رسول خدا(ص) در لیله المبیت و حفظ جان ایشان در زمان هجرت از مکه به مدینه و بیان ثقلین و اینکه علی(ع) عِدلِ قرآن می‌باشند، از دیگر فضائل بیان شده می‌باشد.

وی ادامه داد: اعطای لقب امیرالمومنین(ع) تنها برای آن حضرت و دستور سلام با این لقب به ایشان، قرابت علی(ع) با رسول خدا(ص)، نزول سوره «هل اتی - انسان» در مورد علی(ع)، وجود جانشینان علی(ع) از نسل پیامبر(ص) و نسل علی(ع)، «سورة العصر» و فضیلت ایمان علی(ع)، صراط مستقیم و نزول سوره حمد در مورد علی(ع) و بیان آیات قرآن در مورد فضائل علی(ع) و جایگاه دوستان آن حضرت در بهشت، بیان آیات قرآن در مورد دشمنان علی(ع) و جایگاه آنها در دوزخ و بیعت با علی(ع) بیعت با خداوند است، از دیگر فضائلی است که پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر بیان کرده است.

کاظمی بیان کرد: مطالعه نهج‌البلاغه و عمل به آنچه امام فرمودند یکی از راه‌هایی است که حضرت علی(ع) را می‌توانیم الگو قرار دهیم چرا که عملکرد و شیوه تفکر و رفتاری امام در نهج‌البلاغه جمع آوری شده است.

وی با اشاره به ضرورت ترویج اخلاق علوی شامل غیرت، صداقت، تلاش و اخلاص، افزود: مطالعه نهج‌البلاغه و شناخت آن قلب را آرام و چشمه‌های حکمت را بر قلب جاری و مسیر حرکت به سوی خدا را باز می‌کند.

الهام حلاجیان

انتهای پیام
captcha