اقتدار سیاسی در اجرای قانون حجاب را بازمی‌گردانیم
کد خبر: 4132380
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی قم:

اقتدار سیاسی در اجرای قانون حجاب را بازمی‌گردانیم

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌‌زاده گفت: حوادث اخیر کشورمان و تصمیم‌های دیرهنگام مسئولان در مواجهه با آن، سبب شد تا اقتدار سیاسی در اعمال قانون در برابر کسانی که کشف حجاب کردند، تضعیف شود که در این راستا گفتمان بازگشت اقتدار سیاسی از منظر افکار عمومی برای مقابله با بی‌حجابی در دستور کار سازمان تبلیغات قرار دارد.

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌‌زاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی قم، امروز، ۱۹ فروردین‌ماه در نشست تبیینی با موضوع «حجاب» که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، بیان کرد: مسئله حجاب از احیای زیست عفیفانه آغاز می‌شود و تا زمانی که شل‌حجاب‌ها را باحجاب کنیم و کشف حجاب‌ها را روسری بر سر بگذاریم، ادامه می‌دهیم زیرا برنامه و هدف غایی دشمنان، عبور از کشف حجاب و رسیدن به مرحله برهنگی است، بنابراین مرزهای مسئله حجاب را باید به‌طور کامل رصد کنیم.

وی با اشاره به راهبردهای اساسی برای مقابله با کشف حجاب افزود: راهبرد اول احیای قانون حجاب در جامعه است، به این‌ معنا که ما باید قانون حجاب را به‌عنوان یک هنجار پایه و فراگیر که همه جامعه باید از آن تبعیت کنند، به یک فرهنگ تبدیل کنیم؛ در واقع از درگاه قانونی باید به‌ مقابله با بدحجابی، بی‌حجابی، تن‌نمایی و برهنگی برویم.

شعبان‌زاده احیای گفتمان ترویج و تبیین را دومین راهبرد مقابله با بدحجابی دانست و اظهار کرد: صرفاً با ابزار قانونی نمی‌توان فرهنگ‌سازی کرد و باید به سمت گفتمان تبیین و اغنا حرکت کنیم؛ در واقع تلقی عمومی مردم نسبت به حجاب را باید اصلاح کنیم.

ضرورت اقدام امنیتی برای مقابله با هنجارشکنان حجاب

وی با اشاره به اینکه گفتمان تربیت پایه، راهبرد سوم است و ما با اصلاح سبک زندگی به سمت اصلاح رفتار و پوشش زنان می‌رسیم، ادامه داد: اقدام انتظامی و امنیتی راهبرد چهارم مقابله با بدحجابی است، ما در مقوله بدحجاب‌ها و بی‌‎حجاب‌ها، اراده و سازماندهی دشمنان را مشاهده می‌کنیم و برای مقابله با سرویس جاسوسی و دشمنان دیگر گفتمان کارساز نیست و باید اقدام امنیتی انجام داد. اقدام انتظامی برای افرادی باید به‌کار گرفته شود که عادت به هنجارشکنی دارند و تن‌نمایی می‌کنند.

شعبان‌زاده راهبرد پنجم مقابله با بدحجابی را رسانه پایه دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها باید با مدیریت حکمرانی فضای مجازی که مهم‌ترین متغیر در بی‌عفت‌سازی یا عفیف‌سازی زنان و مردان کشور است، در این موضوع ایفای نقش کنند.

وی گفتمان اقدام ترکیبی را راهبرد نهایی دانست و بیان کرد: گفتمان اقدام ترکیبی یعنی باید با ترکیبی از اقدامات قانونی، گفتمانی، تربیتی، رسانه‌ای و امنیتی به مقابله با کشف حجاب و بدحجابی بپردازیم. بار مواجهه فرهنگی، شناختی و اغنایی بر عهده شورای فرهنگی، بار مواجهه انتظامی، امنیتی و قانونی هم بر عهده وزارت کشور است.

شعبان‌زاده با بیان اینکه یکی از دلایل انفعال حوزه فرهنگی در عرصه حجاب طی سال‌های اخیر، فشارهای اقتصادی است که مقوله فرهنگ را تحت‌الشعاع قرار داد، افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به‌دنبال راهبرد گفتمانی با اغناسازی و تبیین برای مقابله با بدحجابی و کشف حجاب است و این اقدام را با تولید محصولات فاخر فرهنگی به انجام می‌رساند.

وی با بیان اینکه مقوله حجاب مسئله فردی و سیاسی نیست بلکه یک مسئله اجتماعی و فرهنگی است، ادامه داد: برای گفتمان‌سازی باید حجاب را به‌عنوان یک مسئله اجتماعی و فرهنگی و به‌عنوان حقوق عامه مردم تلقی کنیم، در حالی که حربه دشمن آن است که کشف حجاب را به یک موضوع نافرمانی مدنی تبدیل کند و حجاب را در چارچوب شخصی و سیاسی نگاه دارد، باید همان اقدامی را که نسبت به ماسک زدن برای مقبله با کرونا اتفاق افتاد و در بسیاری از ادارات از ارائه خدمات به افراد بدون ماسک، سرباز می‌زدند برای مقابله با کشف حجاب و بدحجابی هم رقم بخورد، زیرا حجاب یک مقوله اجتماعی و مردمی است.

اقتدار سیاسی در اجرای قانون حجاب تضعیف شده است

شعبان‌زاده بیان کرد: حوادث اخیر کشورمان و تصمیم‌های دیرهنگام مسئولان در مواجهه با آن، سبب شد تا اقتدار سیاسی در اعمال قانون در برابر کسانی که کشف حجاب کردند، تضعیف شود، گفتمان بازگشت اقتدار سیاسی از منظر افکار عمومی برای مقابله با بی‌حجابی در دستور کار سازمان تبلیغات قرار دارد. ما باید راویان صحنه‌های اقتدار سیاسی نظام باشیم و این احساس را در جامعه القا کنیم که حاکمیت می‌خواهد با مقوله بی‌حجابی برخورد جدی کند، بنابراین زمانی که تلقی عمومی مردم این شود که اقتدار سیاسی پای کار مقابله با بدحجابی آمده است، افرادی که گمان می‌کنند حجاب آزاد شده، ملزم به رعایت حجاب می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما باید راویان صحنه‌های اقتدار سیاسی نظام باشیم و این احساس را در جامعه القاکنیم که حاکمیت می‌خواهد با مقوله بی‌حجابی برخورد جدی کند بنابراین زمانی که تلقی عمومی مردم این شود که اقتدار سیاسی پای کار مقابله با بدحجابی آمده است، افرادی که گمان می‌کنند حجاب آزاد شده، ملزم به رعایت حجاب می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم ادامه داد: تلقی عمومی آن است که دولت برای مقابله با بی‌حجابی کوتاه آمده‌است، بنابراین یکی از برنامه‌‎های ما احیای اجرای مقتدرانه قانون حجاب است و نباید اجازه بدهیم اجرای قانون ضعیف جلوه کند و احترام به قانون در نزد مردم تنزل یابد.

شعبان‌زاده تصریح کرد: خلأ قانونی در مقابله با کشف حجاب باید برطرف شود، زیرا هم‌اکنون قانون حجاب کیفری است و جرایمی که برای کشف حجاب درنظر گرفته شده، بازدارنده نیست بنابراین باید به سمت تدوین و اجرای یک قانون حقوقی و مدنی حرکت کنیم قانونی که سبب اعمال محرومیت اجتماعی برای کسانی باشد که کشف حجاب می‌کنند. یکی از پایه‌های کار گفتمان‌سازی در سازمان تبلیغات آن است که محرومیت اجتماعی را برای کسانی که به قوانین احترام نمی‌گذارند، تعریف کند.

از اقدامات انتظامی و امنیتی برای مقابله با بدحجابی حمایت می‌کنیم

وی اظهار کرد: سازمان تبلیغات در تلاش است تا از طریق اصناف و دستگاه‌های ذی‌ربط توان رزم میدانی نهادهای مختلف را برای مقابله با بدحجابی و بی‌حجابی افزایش بدهد، بنابراین برای رفع معضل بدحجابی باید اعمال قانون از سوی اصناف و مأموران نیروهای انتظامی و امنیتی به‌طورجدی فعال باشند و احساس تنهایی نکنند و تقویت روحیه و حمایت مردمی از اقدامات حامیان اجرای قانون یکی از اقدامات فرهنگی است که نباید از آن غافل ماند.

شعبان‌زاده ضمن تشریح اقدامات سازمان تبلیغات اسلامی قم در حوزه عفاف و حجاب، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در سال گذشته با یک‌سوم از دبیرستان‌های دخترانه یعنی حدود 65 دبیرستان در استان قم ارتباط مستقیم برقرار کرده و گفتمان زیست عفیفانه را با مدیران مدارس و عناصر اصلی مدرسه یعنی معلمان، کادر مدرسه، مربیان پرورشی، انجمن اولیا و مربیان و دانش‌آموزان لیدر مدرسه مطرح کرد و شورای زیست عفیفانه در این مدارس تشکیل شد. درهمین راستا بیش از 300 جلسه تبیینی در مدارس دخترانه برگزار شد.

در امر حجاب مردم را مقابل مردم قرار بدهیم

وی با بیان اینکه در موضوع حجاب باید با مردم به سراغ مردم برویم، تصریح کرد: باید صنف آرایشگران زنانه در استان قم را توجیه کنیم که کشف حجاب سبب فروپاشی بنیان خانواده می‌شود و شبهات مربوط به عفاف و حجاب و احکام مرتبط با آن را بدانند، بنابراین سازمان تبلیغات استان با توانمندسازی معرفتی بانوان آرایشگر استان قم به‌عنوان سفیران زیبایی به سراغ تبیین حقایق مربوط به عفاف و حجاب می‌رود. ما با شل‌حجاب‌ها به سراغ مکشوفه‌ها و کشف حجاب‌ها می‌رویم و بر این باور هستیم که اگر شل‌حجاب‌ها قیام کنند مقاومت اجتماعی بی‌حجاب‌ها کاهش می‌یابد.

شعبان‌زاده با اشاره به اینکه برنامه سوم سازمان تبلیغات اسلامی تمرکز بر بوستان‌های استان قم است، تصریح کرد: حدود ۳۰۰ مبلغ تا پایان ماه رمضان در بوستان‌های معروف و پر رفت‌‌وآمد استان قم حضور دارند و تذکر حجاب داده و در این مورد به پرسش‌های مردم پاسخ می‌دهند، بسیج و شهرداری قم زیرساخت‌های این طرح را آماده می‌کند و نیروی انسانی از سوی سازمان، دفتر تبلیغات اسلامی استان و حوزه‌های علمیه تأمین می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم گفت: ایجاد روشنگری برای 9 هزار فعال فرهنگی زنان استان قم در مقوله عفاف و حجاب در 30 شب ماه مبارک رمضان از دیگر برنامه‌های این نهاد است.

انتهای پیام
captcha