قرآن کریم می‌تواند انسان را به «مقام محمود» برساند
کد خبر: 4130917
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۸

قرآن کریم می‌تواند انسان را به «مقام محمود» برساند

یک پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه قرآن کریم چون از ناحیه خدای حکیم نازل شده کتابی استوار و محمود است، گفت: قرآن در عین لطافت و بلاغت از استحکام عقلی برخودار است و خداوند راه کمال را به زیبایی در قرآن برای بندگان خود گشوده است تا بتوانیم به «مقام محمود» نزدیک شویم.

قرآن کریمبه گزارش ایکنا از خوزستان، سیف الله معلمی، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی امروز یکشنبه 13 فروردین در برنامه سحرگاهی صدای خوزستان درباره عظمت قرآن کریم گفت: یکی از عظمت‌های قرآن کریم که شایسته است از آن یاد کنیم این است که تنزل یافته از خدای حکیم حمید است: «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» (فصلت، 42). از پيش روى آن و از پشت‏ سرش باطل به سويش نمى ‏آيد وحى [نامه]اى است از حكيمى ستوده[صفات].

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در فرازی از خطبه 176 می‌فرماید: «ألا اِنَّ کُلّ حارِثٍ مُبتَلّی فِی حَرثِهِ وَ عاقِبَةِ عَمَلِهِ، غَیرَ حَرَثَةِ القُرآن» روز قیامت ندا دهنده‌ای بانگ بر می‌آورد، آگاه باشید هر کس در گرو کِشته خویش و محصول آن است جز کسانی که عمل خود را از محتوای قرآن اندوختند. در این فراز نورانی، حضرت مولای متقیان، پرده دیگری از عظمت ‌قرآن کریم را برای ما کنار زده است و حقیقتی از عالم قیامت را برای ما روشن می‌کند که در آنجا حامل و عامل قرآن، به چه مقام والایی می‌تواند دسترسی پیدا کند.

معلمی افزود: مراد کسانی هستند که بذرهای حقایق قرآنی را در دل کاشتند و به وسیله معانی قرآن، وجود خود را آبیاری و شخصیت خود را شایسته لقاءالله ساخته‌اند. در این فراز بیدار کننده، نقش قرآن و عظمت آن در تعالی انسانی که با قرآن، مأنوس و عامل به معانی آن باشد، به خوبی روشن شده است.

این پژوهشگر قرآنی گفت: خداوند سبحان در آیه دوم سوره فصلت از تنزل قرآن کریم از سوی خدای رحیم و رحمان سخن گفته است: «تَنْزِيلٌ مِنَ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ » در آیه دیگری از همین سوره تنزل آن را از خدای حکیم حمید دانسته است: «لَا يَأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» به این معنی که بطلان به این کتاب راه ندارد و چون از ناحیه خدای حکیم حمید نازل شده است، کتابی استوار، محمود و ستوده است.

معلمی اظهار کرد: این قرآن محمود، از طرفی بر پیامبری نازل شده که خود به مقام محمود بودن نائل شده است: «عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا» (اسراء، 79) و از طرف دیگر، قرآن کریم در عین لطافت و بلاغت از استحکام عقلی برخودار است که آن را از تخیلی بودن منزه می کند. خداوند راه کمال را به زیبایی به روی بندگان خود گشوده است. پس در این به شب‌ها به تهجد و عبودیت خدای متعال همت کنیم تا به مقام محمود نزدیک شویم. این ظرفیت در همه انسان‌ها هست که به مقام عنداللهی نزدیک شوند.  

انتهای پیام
captcha