مسئولان در سیاست‌گذاری‌ها مسجد را محور فعالیت‌های قرآنی قرار دهند
کد خبر: 4129496
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲

مسئولان در سیاست‌گذاری‌ها مسجد را محور فعالیت‌های قرآنی قرار دهند

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان گفت: مسئولان باید در درجه اول در سیاست‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد مسجد را محور همه فعالیت‌های قرآنی قرار دهند و سپس در هنگام اجرا نیز مسجد در اولویت کارها قرار گیرد.

حجت الاسلام حاجتی سرپرست کانون مساجد گیلان

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا حاجتی، سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از استان، ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان در خصوص ضرورت تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی مبنی بر تأکید مقام معظم رهبری، اظهار کرد: قطعاً اقداماتی توسط نهادها برای تحقق این امر صورت گرفته اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب احتیاج است که اهتمام کاملی توسط تمامی نهادهای خدمت‌رسان به مسجد صورت گیرد و از طرف دیگر گفتمان‌سازی بین نیروهایی که پای کار مسجد در محلات ایستاده‌اند انجام شود که مرکز یادگیری و آموزش قرآن را مسجد بدانند و خدمات قرآنی را به صورت متمرکز در مسجد انجام دهند.

وی افزود: مسجد در حقیقت کانون اصلی فعالیت‌های قرآنی است یعنی مسجدی که پایگاه قرآنی بوده یکی از کارکردهای اصلی مسجد را احیا کرده و به حقیقت وجودی خود نزدیک شده است، یکی از ویژگی‌های این مسجد پویایی است که توانسته مربی افرادی باشد که در عرصه قرآن فعالیت می‌کنند.

حاجتی در خصوص مساجدی که نمونه موفقی از پایگاه‌ قرآنی بوده‌اند، گفت: مساجدی در سطح استان و کشور هستند که فعالیت‌های قوی و مناسبی در این راستا انجام داده‌اند لذا لازم است تقویت و حمایت شوند تا به تمامی مؤلفات پایگاه قرآنی دست بیابند.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان تصریح کرد: موانعی وجود دارد که نشئت گرفته از نظام دیوان‌سالار و بروکراتیکی است که گاهاً بر مساجد حاکم است و سیاست‌گذاری‌های نادرستی که بعضاً درباره مسجد و کارکردهای آن صورت گرفته، این موانع رفته رفته باعث شده که فعالیت‌های قرآنی از مسجد خارج شود و پیامدهایی را داشته باشد.

وی در خصوص نقش مسئولان در تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری گفت: اول از همه مخاطب این امر مقام معظم رهبری، مسئولان هستند، آنها باید در درجه اول در سیاست‌گذاری‌هایی که صورت می‌گیرد مسجد را محور همه فعالیت‌های قرآنی قرار دهند و سپس در هنگام اجرا نیز مسجد در اولویت کارها قرار گیرد.

حاجتی در خصوص مزایای تحقق پایگاه قرآنی در مساجد، بیان کرد: یکی مزایای تربیت افراد قرآنی در مسجد این است که تربیت چند بعدی صورت می‌گیرد و قرآن‌پژوه فقط به بعد حرفه‌ای قرآن نمی‌پردازد بلکه حاصل مسجدی بودن برایش این است که قرآن‌پژوه متشرع، متخلق، مسجدی و مبادی آداب خواهد بود لذا اگر ما تربیت افراد قرآنی را از مسجد خارج کنیم فقط به بعد حرفه‌ای قرآن پرداخته‌ایم که پیامد دیگر هم این است مسجد یکی از کارکردهای مهم خود را که حوزه قرآن است از دست خواهد داد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد گیلان با ارائه راهکارهای پیشبرد این تحول در مساجد گفت: تحقق تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی هم‌افزایی نهادها در حوزه مسجد و فعالیت‌های قرآنی را می‌طلبد، همچنین خدمت‌رسانی به مساجد در حوزه قرآن هم به‌صورت محتوایی و هم به‌صورت حمایت‌های مالی با در نظر گرفتن عدم تصدی‌گری در امور مردمی انجام شود، مؤسسات قرآنی با محوریت مساجد تأسیس شوند، فعالیت‌های قرآنی مساجد به رسمیت شناخته شود، گفتمان‌سازی در جامعه فعالان قرآنی با این عنوان که مسجد سنگر و مرکز امور قرآنی است، فرهنگ‌سازی شود.

وی با اشاره به حمایت‌های مالی بیان کرد: حمایت‌های مالی لازم است توسط نهاد‌های خدمت‌رسان به مسجد صورت گیرد اما نباید در خلال این حمایت‌ها تصدی‌گری در امور مردمی صورت گیرد تا هر مسجد به تناسب ظرفیت‌های خود تصمیمات لازم را اتخاذ کند.

حاجتی برگزاری جشنواره‌های قرآنی مردمی و محافل قرآنی را از جمله عوامل تحقق این مطالبه عنوان و گفت: تداوم جشنواره‌ها و محافل رفته رفته ما را به آن ظرفیت حقیقی مسجد می‌رساند و مسجد را تبدیل به مرکز یادگیری قرآن می‌کند.

انتهای پیام
captcha