عدم آموزش احکام باعث تسلط دشمن بر فضای تبلیغی روحانیون می‌شود
کد خبر: 4128216
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹

عدم آموزش احکام باعث تسلط دشمن بر فضای تبلیغی روحانیون می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس در جمع مبلغین شهرستان شیراز عدم آموزش احکام را یکی از زمینه هایی دانست که دشمن می تواند بر فضای تبلیغی روحانیون مسلط شود.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فاس و امام جمعه شیراز امروز در همایش مبلغین شیراز با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب قرآن کریم گفت: ” الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا”، (این سنّت خداست در حق) آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند.

آیت الله دژکام با اشاره به اینکه ماه رمضان از ماه های اوج کار تبلیغی روحانیت است اظهار کرد: در این آیه خدای متعال از یک جمعی تعریف می کند که رسالات الهی را تبلیغ می کنند و این در اصل کار انبیا است و دیگران دنبال انبیا می روند و غیر از اینکه عالم هستند مبلغ آن چیزی هستند که می دانند.

نماینده ولی فقیه در فارس خطاب به طلاب حاضر گفت: این تبلیغ یکی از کارهای انبیا است که ارث آن به شما اهل علم رسیده است؛ رسالت تبلیغ دارای وجه های متعددی بوده که تمامی آن باید مورد نظر باشد بنابراین باید به مخاطب ۳ مجموعه تعالیم عقاید، اخلاق و احکام ارائه شود.

وی با تاکید براینکه آموزش احکام بسیار مهم است، افزود: یکی از زمینه هایی که دشمن بسیار راحت فضای تبلیغی ما را میگیرد به خاطر این است که ما احکام را آموزش نمی دهیم. احکام چارچوبی ایجاد می کند که به سادگی دشمن نمی تواند نفوذ کند لذا مخالف اخلاق و معنویت و عرفان نیستم اما آنها جای احکام را نمی گیرد.

امام جمعه شیراز کتاب “خلاصه تعالیم اسلام” مرحوم علامه طباطبایی را یکی از بهترین منابع برای تبلیغ دانست چراکه  ۳ قسمت مجموعه تعالیم دین را بسیار شیوا و صحیح توضیح داده است.

آیت الله دژکام از مبلغین خواست تا آیه ” الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ” رادر ۳ بخش عقاید، اخلاق و احکام کنند و گفت: کار تبلیغی ما طبق آیه های قرآن کریم باید برای خدا باشد چراکه اگر خشیت از خدای متعال در وجود مبلغ، در انتخاب موضوع و در کلام نباشد از تاثیر آن کم خواهد شد.

وی ادامه داد: بزرگان ما فرموده اند که اگر خودتان برای خدا نباشید مخاطب شما هم برای خدا نخواهد بود. از خدا ترسیدن را در ضمن صحبت های من و شما مخاطب یاد میگیرد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه در تبلیغ از غیر خدا نترسید، تاکید کرد: باید حرف حق زده شود و مردم بدانند که عالمشان هر وقت لازم باشد حرف حق را میزند و خوف از غیر خدا ندارد و این ویژگی روحانی است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه حساب و کتاب کار ها در دستان خداوند متعال است، اضافه کرد: کاری‌ کنیم که خدای متعال خوب برای ما حساب کند. خدا ظالم نیست و مطابق رفتار خودمان حساب می کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پای کار دین ایستادن و ‌حمایت کردن از حرف حقی که امروز رهبر معظم انقلاب بیان می کنند، بسیار مهم است و مردم اگر بدانند چقدر خوبی در حرف رهبری است تبعیت می‌کنند و این خوبی را شما باید جلوه دهید و دل مردم را نرم و همراه کنید و این کارهای خوبی است که در ماه رمضان منتظر شما عزیزان است.

بنابه گفته آیت الله دژکام، مطالب زیادی برای گفتن است اما چگونگی بیان و ارائه آنها سلیقه می‌خواهد تا مخاطب داشته باشد. فکر کنیم و ببینیم مطلبی که می خواهیم ارائه دهیم آیا مخاطب آنرا می‌گیرد و چطور پاسخ می دهد و موانع پذیرش حرف ما چیست و سعی کنید این موانع برطرف شود تا حرف وقتی ارائه می شود به نتیجه مناسب برسد.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر هم باید تاثیرگذار باشد، افزود: این تاثیرگذاری لوازم و شرایط بسیاری دارد و ما باید به خود و جامعه آمادگی دهیم و مسلما سخنان شما مبلغان موثر است و اگر منبر رفتیم و با مردم انس گرفتیم و تبلیغ مناسب کردیم قطعا این دل‌ها علاقمند به اسلام و قرآن است و همراهی خواهند کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
captcha