چه کسانی شایسته همنشینی با امام زمان(عج) هستند
کد خبر: 4127131
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۵
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

چه کسانی شایسته همنشینی با امام زمان(عج) هستند

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با برشمردن راه‌های موفقیت منتظران برای یاری‌رسانی به امام زمان(عج) گفت: دوری از گناه و خطا است که ما را شایسته همنشینی امام می‌کند.

حجت الاسلام حدائقبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 19 اسفند در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» کلیدهای موفقیت منتظران برای یاری‌رسان امام زمان(عج) را برشمرد و گفت: نخستین کلید همنشینی با نیکان است.

وی افزود: راه برای رسیدن به مقاصد معنوی زیاد است ولی مهم این است که کدام یک از راه‌ها نزدیک‌تر و انسان را زودتر به مقصد می‌رساند. در این باره عقاید گوناگون و گفته‌ها مختلف است و هر گروهی راهی را به عنوان اقرب‌الطرق (نزدیک‌ترین راه‌ها) پذیرفته و آن را نزدیک‌تر، سریع‌تر و بهتر می‌داند.

حدائق با بیان اینکه برخی معتقدند مصاحبت با نیکان اقرب‌الطرق یا همان نزدیکترین راه‌هاست، گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند چیزی نیست که از صحبت نیکان انسان را بیشتر به سوی خوبی‌ها بخواند و از بدی‌ها نجات دهد. نشستن در پیشگاه صالحان جامعه برای انسان شرف و هدایت به ارمغان می‌آورد، دل‌های زنگار گرفته را نورانیت و صفا می‌بخشد و ناخودآگاه انسان را به سوی معنویت جلب می‌کند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با یادآوری حدیثی از امام سجاد(ع) که فرمودند همنشینی با افراد صالح آدمی را به سوی صلاح دعوت می‌کند، افزود: انرژی و نیروهای معنوی که این‌گونه شخصیت‌ها از آن برخوردارند در همنشینان نفوذ کرده و با مرور زمان اعمال و رفتار آنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی نفوذ معنوی سریع است و احتیاج به زمان طولانی ندارد بلکه یک نشست، نگاه و یک گفتار فوق‌العاده وضعیت فکری و اعتقادی دیگران را تغییر داده و حیاتی جاویدان در آنان ایجاد می‌کند.

وی تأکید کرد: در جمع نیکان، دیگران هم عطرآگین شده و به صفحه خوبان می‌پیوندند. صفای نورانیت و پاکی پاکان دیگران را نیز فرا گرفته و قلب و جان آلودگان را به سوی خود جلب می‌کند.

مجالست و همنشینی با افراد معنوی

حدائق با بیان اینکه همراه بودن با مردان خودساخته انسان را می‌سازد و توجهاتی که به آنان می‌شود، همراهانش را نیز فرا می‌گیرد، گفت: شیخ مفید در کتاب المزار نقل کرده و فرموده مستحب است پس از زیارت ائمه معصومین(ع) دعایی قرائت شود در قسمتی از آن دعا چنین آمده است: ای ولی خدا بهره و ثواب زیارت هم را ارتباط و انس با زائران خالص قرار ده، آن زائرانی که از خدای سبحان آزادی از آتش را برایشان می‌خواهی و به پاداش نیک شان از خدا مشتاقی.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز تصریح کرد: در واقع فردی که در خدمت پاکان و صالحان قرار گیرد، از انوار تابناکی که بر آنان می‌تابد بهره‌مند می‌شود؛ مجالست با نیکان همچنین است. بر اثر مصاحبت و همنشینی و رفاقت خصوصیات فکری و اعتقادی افراد به یکدیگر انتقال پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: معمولاً افرادی که صاحب یقین بوده و دارای اراده و نفوذ هستند، در دیگران بیشترین اثر را می‌گذارند، خصوصیات فکری و اعتقادی خود را در آنان ایجاد و یا تقویت می‌کنند که ضعف و کمبودهایی را که در شخص مقابل وجود دارد در هم شکسته، شهامت خوب شدن می‌بخشد، به او پر پرواز می‌دهد تا در فضای بیکران معنویت سیر کند.

حدائق گفت: مجالست و همنشینی با افراد معنوی در خصوصیات فکری طرف مقابل تحول ایجاد کرده و افکار ناسالم را تبدیل به اندیشه‌ها و اعتقادات صحیح و انسانی می‌کند ولی این یک قانون کلی نیست. به این جهت همان‌گونه که دین به یک شخص آگاه و عالم دستور می‌دهد در میان مردم جاهل و ناآگاه رفته و آنان را به سوی دین و مذهب فرا خواند و آن را به دستورات حیات‌بخش تشیع آشنا سازد، همین‌گونه فرمان می‌دهد افراد از همنشینی با افراد پست و منحرف دوری جویند.

وی با طرح این سؤال که مجالست با چه کسانی باید داشته باشیم، نخستین گروه را علمای ربانی عنوان کرد و افزود: همنشینی و مجالست با علمای ربانی در انسان اثر گذاشته و او را با معارف نورانی اهل بیت(ع) آشنا ساخته و قلب وی را با محبت خاندان وحید پیوند می‌زند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند نزد هر عالمی ننشینید، مگر دانشمندی که شما را از ریا باز داشته و به سوی اخلاص فرا می‌خواند. شما را به سوی خدا خوانده و به آل‌الله دعوت می‌کند و هدف از گفتار و راه نمایش دعوت به سوی خود نیست.

یاریگر امام زمان(عج) باشیم

حدائق گروه دوم را ابرار و صلحا برشمرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند ای پسر مسعود، همنشینان تو باید افراد نیک باشد و برادران تو اشخاص متقی و زاهد زیرا خداوند در قرآن فرموده است در آن روز یعنی روز قیامت دوستان بعضی با بعضی دیگر دشمن هستند مگر پرهیزگاران و در وصیتی ابوذر نیز فرمودند ای اباذر هم سخن برای خود انتخاب مکن اگر فرد مؤمن را. زیرا شیرینی زندگی همنشین بودن با اولیاءالله و مردان خود ساخته است. بنابراین آنچه زندگی دنیا را برای مردان خدا شیرین می‌کند وجود اولیاءالله و افراد خود ساخته‌ای است که برخورد با آنان یاد خدا و اهل بیت(ع) را در دل انسان زنده می‌کند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز با بیان اینکه در واقع دوری از گناه و خطا است که ما را لایق همنشینی امام زمان(عج) می‌کند، گفت: آیا نوع معاشرت‌های ما و زندگی ما طوری است که امام زمان(عج) وارد مجلس ما شده همنشین با ما باشند و نظر لطفی داشته باشند. امام باقر(ع) فرمودند هرگاه خداوند بخواهد بر مردم قضاوت کند آن هم به خاطر اعمال ناشایسته مردم ما اهل بیت(ع) را از مجاورت با آن‌ها دور می‌کند.

وی یادآور شد: امام زمان(عج) در نامه‌ای به شیخ مفید فرمودند ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ‌چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نیست، از خواری و منزلتی که دچارش شده‌اید باخبریم از آن زمانی که بسیاری از شما به برخی کارهای ناشایست میل کردند که پیشینیان صالح شما از آن‌ها دوری می‌جستند به عهد و میثاق مأخوذ خدایی را آنچنان پشت سر انداختند که گویا به آن پیمان آگاه نیستند. با این حال ما شما را رها نکرده و یادتان را از خاطر نبرده‌ایم که اگر جز این بود دشواری‌ها و مصیبت‌ها بر شما فرود می‌آمد و دشمنان شما را ریشه‌کن می‌کردند پس تقوای خدا را پیشه کنید و ما را یاری دهید.

حدائق در پایان تأکید کرد: بر منتظران ظهور آن حضرت است که با دوری از گناه و خودسازی و اصلاح اعمال، شایستگی همنشینی با امام زمان(عج) را در خود ایجاد کرده و یاریگر آن حضرت باشند.

انتهای پیام
captcha