450 نخبه یزدی جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند
کد خبر: 4126410
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱

450 نخبه یزدی جذب دستگاه‌های اجرایی می‌شوند

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد از جذب 450 نفر از نخبگان استان در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: امسال 85 نفر از نخبگان استان در دستگاه‌های اجرایی مشغول فعالیت شدند.

نشست خبری بنیاد نخبگان یزدبه گزارش ایکنا از یزد، حیدر مفتاحی‌زاده، رئیس بنیاد نخبگان استان یزد، امروز، 15 اسفندماه در جمع خبرنگاران با اشاره به تأسیس این نهاد در 12 دی‌ماه سال 1387 به عنوان اولین بنیاد نخبگان استانی در سطح کشور گفت: استان یزد بالاترین نسبت استعداد برتر را به جمعیت کل کشور دارد و به همین دلیل یزد نخبه‌خیزترین استان کشور شناخته می‌شود و این موضوع فرصت عظیمی برای برنامه‌ریزی و ارائه خدمت به جامعه نخبگان استان فراهم کرده است.

وی با اشاره به شناسایی نخبگان اظهار کرد: این اقدام از پایه هفتم دانش‌آموزی و به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته می‌شود تا هنگامی که فرد صاحب ایده و اختراع شده و باید مورد حمایت قرار گیرد.

مفتاحی‌زاده با اشاره به اینکه عمده جامعه هدف را نخبگان علمی تشکیل می‌دهند گفت: از یک سو شناسایی این جامعه سهل‌الوصول بوده و نهاد مرجع یعنی دانشگاه برای اطلاع از صحت و سقم این جامعه در دسترس است و مهمتر نقش دانشجویان در سطح جامعه است که به گفته شهید بهشتی «دانشجو مؤذن جامعه است.»

تدوین طرح نخبه کارآفرین در یزد

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد با اشاره به اجرای طرح شهید وزوایی با هدف انتخاب دانشجویان مستعد برتر گفت: در واقع مستعد برتر یعنی فردی که پتانسل‌هایی دارد و برای ارائه آن فرصتی فراهم نشده که اگر به منصه ظهور برسد و اختراعی صورت گیرد و به نمایش گذاشته شود، به عنوان نخبه مطرح می‌شود. در قالب این طرح 90 دانشجو مستعد برتر یزدی معرفی و اکنون از حمایت بنیاد نخبگان بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: طرح شهید بابایی از دیگر طرح‌هایی است که در قالب رویدادهای مسئله محور رقابتی دانشجویی انجام می‌شود بدین نحو که در قالب تیم‌های دانشجویی برای حل مسائل اقدام و در صورت رفع و حل آن مسئله مورد حمایت‌های این نهاد قرار می‌گیرند.

مفتاحی‌زاده، اجرای طرح «شهید احمدی روشن» را یادآور شد که در قالب طرح‌های مسئله محور تیم‌های نخبگانی اجرایی می‌شود و گفت: صنایع استان، دستگاه‌های اجرایی، متولیان فرهنگی و نهادهای استان مسائل و مشکلات را به بنیاد انتقال داده و در قالب این طرح تیم مسئله محور زیر نظر استادی مجرب مسئله را در بازه زمانی مشخص، نسبت به حل آن اقدام می‌شود که امسال 42 تیم در استان در قالب این طرح فعالیت دارند.

وی؛ طرح «شهید فخری‌زاده» را از دیگر برنامه‌های بنیاد برشمرد و در ادامه از تدوین طرح نخبه کارآفرین برای اولین‌بار در قالب شناسایی نخبگان کارآفرین خبر داد و شناسایی دانش آموزان مستعد برتر را در اولویت سال آینده دانست و گفت: هم اکنون اطلاعات 2300 نخبه در سطح استان یزد در این نهاد به ثبت رسیده و از حمایت‌های این نهاد بهره‌مند می‌شوند.

اجرای طرح «جایگزین خدمت» ویژه دانشجویان

مفتاحی‌زاده، با اشاره به حمایت مهران فاطمی استاندار یزد از نخبگان استان از انعقاد تفاهم نامه‌ای با هدف جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی خبر داد و بیان کرد: ان شاءالله سال آینده 450 نفر از نخبگان در دستگاه‌های اجرایی جذب خواهند شد، این آمار در سال جاری 85 نفر بوده است.

وی با اشاره به ثبت اطلاعات 90 مخترع در این نهاد گفت: متأسفانه مخترعان برای فعالیت و ارائه ایده، با کمبود فضا مواجه هستند و مکان یا فضایی برای فعالیت و ارائه خدمات مورد نظر را ندارند و لذا درخواست داریم نهادهای مرتبط حمایت لازم را داشته باشند تا شاهد فعالیت نخبگان در خود استان باشیم.

مفتاحی‌زاده با اشاره به اجرای طرح بورسیه دانشجویی در صنعت نیز از فعالیت 95 نفر از دانشجویان در این طرح خبر داد و آن را فرصتی برای بازگشت نخبگان به استان دانست.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد، تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز نخبگانی، تحلیل سند تحولی یزدنوین توسط نخبگان استان، اجرای طرح «جایگزین خدمت» ویژه نخبگانی که برای خدمت سربازی باید اقدام کنند، را از دیگر اقدامات برشمرد و یادآور شد: در قالب طرح جایگزین خدمت دانشجویان می‌توانند در دوره آموزشی سربازی شرکت و سپس در 14 ماه این موضوع را در قالب طرح پژوهشی سپری کنند. 

انتهای پیام
captcha