تشریح برنامه‌های دهه بزرگداشت شهدا در فارس / تجلیل از خبرنگار ایکنا
کد خبر: 4125958
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲

تشریح برنامه‌های دهه بزرگداشت شهدا در فارس / تجلیل از خبرنگار ایکنا

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در تشریح برنامه‌های دهه بزرگداشت شهدا از افتتاح نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی شاهد و ایثارگران 5 استان، غرس 15 هزار نهال به یاد شهدای استان،‌ برپایی محافل انس با قرآن و... در این استان خبر داد.

تجلیل از خبرنگار ایکنا، بنیاد شهید فارسبه گزارش ایکنا از فارس،‌ ابراهیم بیانی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس امروز، 13 اسفندماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با یادآوری اینکه در سال 1358 بنیاد شهید به دستور امام راحل تأسیس شد، گفت: گرچه ۲۲ اسفند به بهانه تاسیس سالروز تأسیس بنیاد شهید به عنوان روز شهید نامگذاری شده است اما باید متذکر شویم که هر روز شهید است، زیرا وامدار شهدا هستیم.

وی با تأکید بر اینکه استقلال، امنیت و آرامش را مرهون ایثار و فداکاری‌های شهدا هستیم، افزود: نباید تصور کنیم که روز شهید تنها در طول سال 22 اسفندماه است بلکه هر روز، روز شهید است و باید با تأسی به شهدا راه آنان را طی کنیم.

بیانی ضمن گرامیداشت یاد 230 هزار شهید کشور و قریب 15 هزار شهید استان فارس به تشریح برنامه‌های بزرگداشت روز شهدا در استان پرداخت و گفت: طی قریب 10 ویژه برنامه‌هایی به منظور گرامیداشت یاد شهدا در سطح استان فارس برگزار می‌شود که با توجه به هجمه های دشمنان با شعارهای عوام‌فریبانه تلاش شده است تا از ظرفیت دختران و زنان و نسل جوان و نوجوانان در این برنامه‌ها بیشتر استفاده شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس با بیان اینکه چند صد برنامه طی این ایام به منظور پاسداشت یاد شهدا در سطح استان اجرا خواهد شد،‌ گفت: نمایشگاه آثار هنرمندان شاهد و ایثارگر منطقه 4 کشور شامل استان‌های فارس، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از امروز در شیراز برپا شده است.

وی تصریح کرد: فراخوان این نمایشگاه در خردادماه امسال اعلام شده و قریب به یک هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از میان آن‌ها 110 اثر از 65 هنرمند در رشته‌های عکاسی، نقاشی و نقاشی خط با موضوع آزاد به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که پس از داوری این آثار در هر بخش، 3 هنرمند جزو نفرات اول تا سوم و 3 هنرمند دیگر نیز قابل تقدیر شدند.

بیانی زمان برپایی این نمایشگاه 13 تا 15 اسفندماه از ساعت 7 تا 19 و مکان آن را گالری مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان اعلام کرد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه نیز کارگاه آموزشی در رشته‌های عکاسی، نقاشی و خط با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود که شرکت برای عموم مردم در آن رایگان و آزاد است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس همچنین از رونمایی کتاب آثار شهدای هنرمندان این استان با عنوان «چلچراغ هنر» خبر داد و گفت: این کتاب با محتوای زندگی، وصیت، خاطره و آثار هنری 166 شهید هنرمند دوران دفاع مقدس و ترور از جمله شهیدان آرشام سرایداران و محمدرضا کشاورز است که در رشته‌های عکس، نقاشی، خط، شعر، بازیگری، فیلم‌سازی و نویسندگی می‌پردازد.

رونمایی از مستند زندگی شهید «محمد مسرور» نخستین شهید مدافع حرم استان فارس، تقدیر از برگزیدگان جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی «عبدالله» از دیگر برنامه‌هایی بود که وی از آن‌ها نام برد و افزود: به‌مناسبت بازگشت پیکر پاک سردار شهید عبدالله اسکندری، نخستین جشنواره فرهنگی، هنری و ادبی با عنوان «عبدالله» در سطح ملی فراخوان شد.

بیانی با بیان اینکه این جشنواره در بخش‌های دلنوشته، شعر، عکاسی و نقاشی برگزار شد،‌ گفت:‌ موضوع‌های این جشنواره در بخش دلنوشته و شعر سردار شهید عبدالله اسکندری، در بخش عکاسی زندگی قبل از شهادت، استقبال، وداع و تشییع پیکر پاک سردار شهید اسکندری و در بخش نقاشی در قالب رنگ روغن، آبرنگ، مداد رنگی و سیاه قلم، سردار شهید اسکندری، من سرباز وطنم، ایران سربلند بود که نفرات برتر این جشنواره در اختتامیه نمایشگاه آثار هنرمندان شاهد و ایثارگر اعلام خواهند شد.

وی اجرای طرح ویزیت رایگان در تاریخ 19 اسفندماه از ساعت 15 تا 18 در حرم شاهچراغ(ع)، برگزاری مسابقه دلنوشته به شهدا توسط دانش‌آموزان در مدارس استان، برپایی محافل انس با قرآن در حرم شاهچراغ(ع)، غرس 15 هزار نهال به نام شهدای فارس، برگزاری مسابقه دوچرخه سواری، شب شعر شهدا در سطح استان، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز و برپایی میز خدمت بنیاد شهید در مصلاهای نماز جمعه استان، طراحی و چاپ پوستر شهدا و نصب بر روی دیوار نگاره‌ها، اجرای برنامه «یاد یاران» در پادگان‌های نظامی و انتظامی، برگازری برنامه 900 ثانیه با شهدا به منظور روشن کردن 15 هزار شمع به یاد 15 هزار شهدای فارس توسط بانوان و دختران را از جمله برنامه‌های این ایام عنوان کرد.

به گفته بیانی، برگزاری جشن ممتازین دانشجویی در سطح استان، نیم بها شدن بلیت سینماها، کنسرت‌ها، تئاتر، موزه‌ها و اماکن تاریخی، برگزاری مراسم شبی با شهدا در تمام مساجد استان، پخش اذان به یاد شهدا در معابر و اماکن عمومی در روز 22 اسفندماه، تزئیین ورودی تمام دستگاه‌ها با عکس شهدا و نمادهای ایثار و شهادت، رایگان کردن مترو در روز بزرگداشت شهدا، تجلیل از کارکنان شاهد، تهیه و نصب روز شهید بر روی اتوبوس‌های شهری و پخش تیزر از تلویزیون‌های داخلی مترو، برگزاری مراسم صبحگاهی با شهدا همراه با نواختن زنگ ایثار، برپایی موکب گرامیداشت یاد شهدا، اجرای رژه موتورسواران همراه با حمل تصاویر شهدا و پرچم توسط یگان‌های موتورسوار بسیج و فراجا از دیگر برنامه‌های این ایام هستند.

برپایی محافل انس با قرآن در خوابگاه‌های دانشجویی، اهدای شاخه گل و شیرینی توسط نیروهای انتظامی و بسیج، تجهیز کتابخانه‌های ارتش در 22 اسفندماه، غبارروبی و عطرافشانی قبور شهدا توسط دانش‌آموزان، اهدای شاخه گل و شیرینی توسط فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای، مراسم روز شهید و پخش زنده از صدا و سیما، اعزام روایتگران ایثار و برپایی موکب شهدا روبه‌روی بنیاد شهید استان از دیگر برنامه‌هایی بود که بیانی از آن‌ها نام برد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم علاوه بر افتتاح نمایشگاه منطقه‌ای هنرهای تجسمی شاهد و ایثارگران 5 استان کشور در شیراز، از 6 نفر از خبرنگاران و عکاسان جانباز و ایثارگر و همچنین خبرنگاران برتر حوزه  ایثار و شهادت استان فارس از جمله زهرا عسکری، خبرنگار و سردبیر خبرگزاری ایکنا استان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha