علامه مصباح یزدی الگوی به تمام معنا در عرصه غیرت دینی بود
کد خبر: 4125560
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
علم‌الهدی:

علامه مصباح یزدی الگوی به تمام معنا در عرصه غیرت دینی بود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های شخصیتی معنوی، فکری، عبادی و اخلاصی مرحوم علامه مصباح یزدی این بود که ایشان غیرت دینی داشتند و آنجایی که پای خدمت به دین و حفظ ارزش‌ها و عمدتا مبانی فکری و اعتقادی دین در جامعه جوان، دانشگاه ی و حوزه علمیه مطرح بود به عنوان یک غیور دینی و دین‌مدار ایستادگی و مقاومت می‌کردند.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، امروز ۱۱ اسفندماه در همایش ملی علامه مصباح یزدی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ملاک‌های فضیلتی و عظمتی شخصیت علامه مصباح در حوزه علم و عمل می‌درخشد و عظمت‌های این شخصیت بر افراد بصیر و با درک پوشیده نیست و آنچه قابل توجه است، بیان کاملا رسا، موثر و نافذی است که مقام معظم رهبری در تبیین این شخصیت داشتند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب بر این امر توصیه داشتند که یاد این عالم بزرگوار در حوزه‌های علمیه به عنوان تابلوی نصب‌شده در برابر بینش‌ها از همه فضائل معنوی و علمی زنده بماند و مورد تذکر قرار گیرد که برگزاری این همایش نیز بر اساس فرمانی بود که ایشان صادر کردند.

امام جمعه مشهد گفت: احیای یاد و این عالم بزرگوار صرفا تجلیل از عظمت علمی و معنوی یک فراورده حوزه علمیه و استاد فداکار نیست، بلکه مقام معظم رهبری به این نکته توجه داشتند که تابلوی عظمت‌ها و فضائل یک استاد سازنده و با این عظمت در برابر بینش‌ها نصب شود تا افراد با نگاه به این تابلو و درک فضائل این شخصیت بتوانند در یک آموزش بصری قرار گیرند.

علم‌الهدی بیان کرد: گاهی تجلیل از اساتید بزرگ برای ما درس و آموزش بصری است و به عبارتی یاد این عزیزان تابلوی گویا و شفافی در برابر بینش‌های فکری و عقلی افرادی است که باید بسیاری از رهنمودهای حرکتی خود را در عرصه‌های اجتماعی، روحانیت و تکلیف‌مداری عرصه علم و عمل در این تابلو مشاهده ‌کنند و درس بگیرند و عمده نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر امر  احیای یاد این استاد بزرگ، همین حقیقت است.

وی اضافه کرد: تبیین نکته‌های فضیلتی این استاد بزرگ این نقش را در مسئله سازندگی فکر و اندیشه ایجاب می‌کند که همه افراد در میادین مختلف و گوناگون تکلیف‌مداری و روحانیت باید این مهم را مورد توجه قرار دهند.

علامه مصباح؛ راهنمای سازنده‌ در برابر حرکت‌های انقلاب 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: در آن زمان که با ایشان آشنا شدم، علامه مصباح را به عنوان یک استاد و راهنمای سازنده‌ای در برابر حرکت‌های انقلابی و فعالیت‌های خاص دوران مبارزه با نظام ستم‌شاهی می‌دیدم.

علم‌الهدی بیان کرد: ایشان پیش از پیروزی انقلاب در عرصه‌های مختلف انقلابی و مبارزاتی با یک سری تضادهایی مواجه می‌شدند، از یک سو افرادی که می‌خواستند هم موقعیت‌های فکری خود را در آن حیثیت ناب اعتقادات و روش‌های حرکت دینی حفظ کنند و هم در خط مبارزه با نظام ستم‌شاهی با بهترین وجه انجام وظیفه کنند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز با برخی از تعارضات در عرصه‌های جامعه انقلابی مواجه بودند که افکار و اندیشه‌های گوناگونی داشتند که شاید این تعارضات برای برخی از بزرگان، ترمزی ایجاد می‌کرد که در بسیاری از حرکت‌های انقلابی و مبارزاتی احتیاط کنند و در آن مبارزات شرکت نکنند و یا افرادی که در عرصه‌های مبارزاتی اقدام می‌کردند این تردید را داشتند که آیا همکاری با عده‌ای که در این تعارضات فکری هستند، یک حرکت خداپسندانه در جهت مبارزه با نظام ستم‌شاهی هست یا خیر؟ 

امام جمعه مشهد اظهار کرد: در آن زمان ایشان معیار شاخصی برای بسیاری از مبارزاتی بودند که در خط مبارزه و انقلاب فعالیت چشمگیری داشتند. مرحوم آیت‌الله خزعلی و علامه مصباح یزدی در آن زمان معیار افرادی بودند که می‌خواستند که مبارزات را ادامه دهند تا در انقلاب محضی که یقینا در راستای هدایت امام راحل باشدف انحرافی ایجاد نشود.

علم‌الهدی گفت: از آن زمان به ایشان ارادت داشتم و از راهبردهای فکری سازنده این عالم بزرگوار در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی استفاده می‌کردم.

وی تاکید کرد: در بین ویژگی‌های ممتاز معنوی، فکری، عبادی و اخلاصی که داشتند به واقع باید گفت که یکی از این ویژگی‌های برجسته الگویی ایشان، غیرت دینی بود و به عبارتی باید گفت که ایشان الگوی به تمام معنایی در عرصه غیرت دینی بودند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: آنجایی که پای خدمت به دین و حفظ ارزش‌ها و عمدتا مبانی فکری و اعتقادی دین در جامعه جوان، دانشگاهی و حوزه علمیه پیش می‌آمد در برابر هیچ فضایی تسلیم نمی‌شدند و با هر فضایی که به وجود می‌آمد هر چند تمام شخصیت با عظمت علمی و فلسفی این مرد بزرگ مخدوش می‌شد، اما ایشان به عنوان یک غیور دینی و دین‌مدار ایستادگی و مقاومت می‌کردند.

علم‌الهدی بیان کرد: این استاد با عظمت با این شخصیت والای علمی و اجتماعی که داشتند در برابر مسائل ساده اجتماعی مقابله می‌کردند و شخصیت با عظمتشان توسط برخی از عناصر سیاسی که با میل‌های آن‌ها سازگار نبود، به طرز وقیحانه‌ای لگدمال می‌شد، اما ایشان هرگز در برابر چنین برخوردهایی از پا نمی‌نشستند.

وی اظهار کرد: بیان دیگری که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در مورد آیت‌الله مصباح فرمودند که بسیاری از افراد با شنیدن آن شگفت زده شدند، این بود که ایشان فرمودند: «آیت‌الله مصباح خلاء وجود علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری را پر می‌کند». این بیان ایشان یک بیان احساسی نبود، بلکه همانند تمام رهنمودهای سازنده‌ای که با حکمت مطرح می‌کنند بیان حساب شده‌ای بود.

امام جمعه مشهد بیان کرد: نقشی که در کنار سرمایه‌های علمی، عملی و عبادی برای مرحوم علامه طباطبایی(ره) تعریف می‌شد، این بود که ایشان مؤسس اندیشه بودند و آیت‌الله شهید مطهری نیز نقش نشر اندیشه‌های نابی که در عرصه انقلاب و اسلام به وجود می‌آمد را بر عهده داشتند و به تعبیری نیز ناشری بودند که در پای نشر اندیشه در آخرین مرحله قدرت فداکاری می‌کردند.

علامه مصباح؛ موسس اندیشه

علم‌الهدی اظهار کرد: بیان حکیمانه رهبر معظم انقلاب اشاره به این دو خاصیت داشت که مرحوم علامه مصباح هم موسس اندیشه بودند و هم اندیشه را تولید می‌کردند به ویژه در برابر سیر تهاجم شبهاتی که از سوی دشمنان در عرصه‌های مختلف جهانی ظهور پیدا می‌کرد. 

وی افزود: در حقیقت علامه مصباح یزدی اندیشه رفع شبهه را تاسیس ‌کردند، ضمن اینکه در کنار رفع شبهات نیز مولد و مؤسس اندیشه‌های نابی بودند که با وضعیت روز عقاید ریشه دار و سترگ اسلامی و دینی را در قالب این اندیشه‌ها تبیین می‌کردند و حتی ناشر اندیشه نیز بودند و در مقام نشر اندیشه و در ایستادگی با دشمنان در هیچ حرکتی در استفاده از ظرفیت وجودی خود، خودداری نمی‌کردند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: علامه مصباح گاهی مبارزاتی که انجام می‎دادند در سطح ایشان نبود، اما بر حسب اصراری که در نشر اندیشه داشتند با وجود اینکه عرصه مبارزه عرصه ورود ایشان نبود، با کمال اخلاص وارد این عرصه می‌شدند و با بهترین وجه مقابله می‌کردند.

علم‌الهدی اظهار کرد: این دو بیانی که مقام معظم رهبری درباره علامه مصباح یزدی فرمودند در بیانات حکیمانه‌ای است که عظمت این بزرگوار را برای ما ثابت می‌کند. از این‌رو همه ما و همه افرادی که در عرصه روحانیت و این عرصه مقدس امام زمانی قرار داریم باید از این شخصیت بزرگوار در خدمت ساحت ولایتمداری حضرت بقیةالله درس بگیریم و الگوی خود قرار دهیم و همواره بدانیم آنجایی که پای خدمتگزاری ساحت مقدس بقیةالله است از هیچ پیش‌آمدی نترسیم و در عرصه مبارزه با دشمنان و انحرافات همانند این عالم بزرگوار با آن‌ها مبارزه کنیم.

انتهای پیام
captcha