خراسان‌جنوبی جایگاه مهمی در عرصه دین و دانش دارد
کد خبر: 4125293
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴

خراسان‌جنوبی جایگاه مهمی در عرصه دین و دانش دارد

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاریخ حوزه‌های علمیه خراسان‌جنوبی به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد، گفت: علاوه بر اندیشمندان پیشین، در عصر معاصر نیز اندیشمندانی داریم که در عرصه دین، ادب و دانش فعالیت دارند.

احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجندبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند امروز ۱۰ اسفندماه در نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران در فرهنگسرای بیرجند با اشاره به تاریخ تشکیل شهر بیرجند، اظهار کرد: تاریخ تشکیل این دیار به ۵ تا ۶ هزار سال قبل برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه این شهر دانشمندان، دین باوران و پژوهشگران بسیاری را پرورش داده و مهد پدران علم بسیاری است، تصریح کرد: در دوران معاصر نیز اندیشمندانی داریم که راه پیشینیان را در پیش گرفته و در عرصه دین، ادب و دانش فعالیت دارند.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه تاریخ حوزه‌های علمیه این دیار به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد، افزود: ایده تاسیس دانشگاه بیرجند نیز به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد و با یک دهه تاخیر در سال ۵۴ مورد تایید وزارت معارف و وزارت علوم وقت قرار گرفت.

لامعی گیو با اشاره به اینکه این دانشگاه در قالب یک مؤسسه آموزش عالی به ریاست زنده یاد پروفسور محمدحسن گنجی از دانش آموختگان مدرسه شوکتیه و پدر علم جغرافیای نوین ایران تأسیس شد، اظهار کرد: توسعه دانشگاه بیرجند در دوران انقلاب شکل گرفت؛ این دانشگاه که در سال ۵۸ یک مجتمع آموزشی عالی بود، در سال ۷۱ عنوان دانشگاه بیرجند را اخذ کرد. 

رئیس دانشگاه بیرجند بیان کرد: اکنون که در آستانه پنجاهمین سال فعالیت این دانشگاه هستیم بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۵ هزار دانشجو در رشته‌های تحصیلات تکمیلی، ۳۵۲ عضو هیات علمی، ۵۸۰ کارمند و ۵۸۰ دانشجوی بین الملل در ۹۸ گرایش و رشته، بدنه فعال دانشگاهی را تشکیل می‌دهند؛ دانشگاه بیرجند از منظر دانشجویی در سطح دانشگاه‌های سطح دو کشور و بر مبنای زیرساخت‌ها جز دانشگاه‌های توسعه یافته محسوب می‌شود،.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی زبان‌ها و گویش‌های مناطق مرزی ایران به همت دانشگاه بیرجند، ادآور شد: این همایش از ابعاد و زوایای مختلفی حائز اهمیت است که عرصه فرهنگی آن جایگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه فرهنگ ملت‌ها از طریق زبان منتقل می‌شود و زبان اولین نیاز ارتباطی بشر است، یادآور شد: گویش های مختلف مکمل زبان بوده و زبان فارسی درخت تنومند فرهنگی است.

همچنین متن پیام محمدعلی زلفی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به این همایش توسط رئیس دانشگاه بیرجند قرائت شد.

انتهای پیام
captcha