رسانه در دنیای امروز ابزار انحصاری برای عده‌ای از اختاپوس‌های قدرت است
کد خبر: 4124013
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
حجت‌الاسلام خسروپناه:

رسانه در دنیای امروز ابزار انحصاری برای عده‌ای از اختاپوس‌های قدرت است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروزه رسانه یک ابزار انحصاری برای عده‌ای از اختاپوس‌های قدرت در دنیا شده است. در حالی‌که امروزه جریان‌های ماسونری به جد به دنبال این هستند قدرت رسانه را به دست آورند و به همین دلیل باید در حوزه تصرف در فضا پیشرفت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز چهارم اسفندماه، در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل مجموعه قلم برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی جزو سه استان برتر رسانه از نظر عدد، آمار و کمیت و جزو دو استان برتر به لحاظ محتوایی است. بر همین اساس به اصحاب رسانه این استان تبریک و خداقوت می‌گویم و امیدوارم همکاران در بسیج هنرمندان هم با کمیت و کیفیت و با سرعتی بیشتر این مسیر را ارتقا دهند.

وی بیان کرد: رسانه ابزار جدیدی است و سه رکن پیام، مخاطب و بستری که این پیام را به مخاطب برساند؛ دارد. البته که در قدیم هم این رسانه بوده ولو اینکه این اصطلاح مدرنی که از رسانه در ذهن‌ها وجود دارد، وجود نداشته و بستر پیام نیز دود آتش و کبوتر نامه‌بر بوده که با استفاده از این دو ابزار سعی می‌کردند پیام را با سرعت بیشتری به مخاطبان منتقل کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اما بعدها روزنامه، تلویزیون و رادیو اختراع شد و در دهه اخیر نیز با شکل‌گیری پایگاه‌های مجازی، شکل جدیدی به رسانه داده و امروزه این رسانه به اندازه‌ای با سرعت پیش می‌رود که یک فیلم هالیوودی در کمتر از یک روز در سراسر دنیا منتشر می‌شود.

خسروپناه با بیان اینکه امروزه رسانه لحظه‌ای است، گفت: این در حالی است که امروزه در دنیا مرتبا نوآوری‌های مختلف علمی در حوزه‌های علوم شناختی و دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، اما رسانه‌های آن‌ها اجازه ندارند که این علوم را به مخاطبان انتقال دهند، چرا که  آن‌ها سیاست‌های خاص خود را دارند.

وی تصریح کرد: امروزه رسانه یک ابزار انحصاری برای عده‌ای از اختاپوس‌های قدرت در دنیا شده است. این در حالی است که امروزه جریان‌های ماسونری به جد به دنبال این هستند قدرت رسانه را به دست آورند، لذا بخش مهمی از حوزه پشتیبانی رسانه  بحث فضاست. یعنی به همان اندازه که باید در حوزه نرم‌افزاری حوزه رسانه رشد کنیم باید در حوزه تصرف در فضا هم رشد داشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خوشبختانه اقدامی که توسط مجموعه‌های وزارت دفاع، سپاه و ارتش انجام شده و توانسته‌اند موشک‌های ماهواره‌بر و پیچیده‌ای را بسازند تا بتوانند در مدار قرار گیرند و اطلاعاتی دریافت و اطلاعاتی را نیز منتقل کنند، اقدامات بسیار خوبی است و چنین زیرساخت‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

خسروپناه اظهار کرد: به نظر می‌رسد که تا 10 سال آینده به دلایل برخی از قوانین بین‌المللی که وضع خواهد شد به کشورها اجازه داده نخواهد شد که بتوانند در عالم فضا تصرف داشته بشند. از این‌رو 10 سال آینده ۱۰ سال تصمیم‌ساز مهمی است که به لطف خداوند، مسئولین نظام به سند هوافضا توجه دارند و در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز این مهم تصویب و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: بنابراین بحث رسانه فقط این نیست که چقدر تولید کننده پیام و کاربست رسانه در انتقال پیام داشته باشیم بلکه رسانه یک عقبه علمی، آکادمیک و فناورانه دارد که نباید از آن غفلت کنیم و باید مرتبا به رشد ماهواره بپردازیم، قدرت ماهواره‌ای خود را قوی کنیم تا بتوانیم در مدار قرار دهیم تا در نهایت قدرت رسانه‌ای قوی داشته باشیم.

رسانه؛ ابزاری برای جنگ شناختی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: امروزه ابزار جنگ شناختی رسانه است و اگر از آن به عنوان جنگ رسانه‌ای تعبیر کنیم، تعبیر غلطی نیست. دانشمندان در حوزه فناوری هوافضا اقدامات شاخص خود را انجام می‌دهند و این بستر را فراهم می‌آورند و در نهایت اصحاب رسانه هستند از این ابزار در جهت انتقال پیام استفاده می‌کنند.

خسروپناه تاکید کرد: ما در حوزه رسانه جبهه انقلاب اسلامی، ضعف جدی داریم و آن ضعف این است که رسانه ما رسانه فردی و جزیره‌ای است و با وجود اینکه رسانه‌های متعددی داریم، اما این رسانه‌ها انبوه نیستند و به تعبیری اجتماع و شبکه‌سازی این رسانه‌ها همان ضعفی است که متاسفانه با آن مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: در اینجا رسانه‌هایی که معتقد به انقلاب هستند و می‌خواهند مسیر شهدا را طی و پیام انقلاب را به مخاطب منتقل کنند مخاطبان من هستند. از این‌رو به این رسانه‌ها باید بگویم که شما رسانه‌ها متفرق هستید و جبهه ندارید و این ضعف شما در این راستا است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اینکه در حوزه هوافضا، فناوری نرم رسانه‌ای و شکل‌گیری انواع رسانه‌های مدرن که پیام انقلاب را به مخاطب منتقل می‌کنند؛ رشد کرده‌ایم شکی نیست، اما چرا با وجود چنین رشدی نتوانسته‌ایم همانند دشمن که از رسانه استفاده می‌کند تا پیام کاذبانه خود را منتشر و به سرعت بر مخاطب اثر گذاری کند، استفاده کنیم؟ چرا با وجود تعدد رسانه در کشور که دانش رسانه را هم می‌دانند و رویکرد انقلابی را هم دارند اما آنگونه که باید تاثیرگذار نبوده‌اند و این توانایی را ندارند؟

خسروپناه افزود: در پاسخ به این سوال باید بگویم که در کشور رسانه انبوه نداریم و تمام رسانه‌هایی که داریم جزیره‌ای هستند.

مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین در فرمایش رهبر معظم انقلاب، رسانه است

وی با اشاره به جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به آن تاکید می‌فرمایند، تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری از جهاد تبیین سخن می‌گویند، مهم‌ترین ابزار جهاد تبیین هم رسانه است. در واقع جهاد تبیین وقتی می‌شود جهاد که جمعیت در آن وجود داشته باشد و به عبارتی نیز جهاد تبیین به معنای تلاش مستمر همگانی فی سبیل‌الله در مقابل دشمن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هرگاه سخن از جهاد است بدانیم که دشمن و جنگ هم وجود دارد و همواره تلاش مستمر، جمعیت و جنگ شرط این جهاد تبیین است. در جنگ‌های نظامی اگر گردان‌ها، تیم‌ها و... شکل نمی‌گرفتند ما به این پیروزی‌های که امروز به آن افتخار می‌کنیم، دست پیدا نمی‌کردیم. اگر لشکر نداشتیم که گردان‌های مختلفی در پی آن شکل گیرد ما نمی‌توانستیم به این پیروزی‌های مهم در جنگ هشت‌ساله‌ای که به تعبیری جنگ جهانی سوم بود و رزمندگان ما اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور در اختیار دشمن قرار گیرد؛ دست پیدا کنیم.

خسروپناه ادامه داد: از این‌رو از شما اصحاب رسانه می‌خواهم که شما باید شبکه رسانه درست کنید، یعنی همه با هم یک پیام مهم را منتشر کنید.

انتهای پیام
captcha