آغاز به کار 2 طرح ویژه تحول جمعیتی در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 4123526
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱

آغاز به کار 2 طرح ویژه تحول جمعیتی در خراسان‌جنوبی

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی از آغاز به کار دو طرح ویژه در راستای فرزندآوری و تحول جمعیت خبر داد و گفت: خراسان‌جنوبی جزو استان‌های جوان کشور محسوب می‌شود.

فرشته اسدزاده، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا، به نقل از استانداری خراسان‌حنوبی، فرشته اسدزاده، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی، امروز، دوم اسفندماه در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای و تلویزیونی اظهار کرد: دو طرح ویژه «شرف» و «نرخ» در راستای تحقق برنامه‌های دولت در طرح جوانی جمعیت در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گرفتند.

وی با اشاره به برگزاری اولین رویداد استانی تحول‌آفرین جمعیت که با حضور مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده وزارت کشور در شهرستان طبس برگزار شد، تصریح کرد: در این شهرستان طرح «شرف»(شبکه رسمی فعالان ازدواج، فرزندآوری، جمعیت) را پایه‌ریزی کردیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بحث فرزندآوری یک واژه بوده، اما مصداق آن دریایی ژرف است، گفت: ما به این باور رسیدیم که برای تحقق طرح فرزندآوری باید یک تیم برای هر شهرستان شروع به کار کند، لذا هسته مرکزی نرخ(نقشه راه خراسان‌جنوبی در حوزه تحول جمعیتی) را طراحی کردیم.

اسدزاده ادامه داد: این طرح باید در تمامی بخش‌ها و شهرستان‌ها پایه‌ریزی شود و روند اجرای کار به‌زودی به فرمانداران ابلاغ خواهد شد و تا پایان اسفندماه، در هریک از شهرستان‌ها و بخش‌های استان هسته‌های سه نفره جهت تدوین طرح نرخ کار خود را آغاز خواهند کرد و برنامه عملیاتی خود برای سال 1402به دفتر امور بانوان اعلام خواهند کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: وقتی از فرزندآوری و تحول و جوانی جمعیت صحبت می‌شود، این یک کمی‌گرایی نیست بلکه برنامه‌ریزی برای داشتن جامعه جوان پویا و کارآمد است.

اسدزاده با تأکید بر اینکه فرزندپروری مهم‌تر از فرزندآوری است، تصریح کرد: تصمیم به فرزندآوری یک انتخاب عاقلانه است که با توجه به این تصمیم شما شرایط زندگی خود را می‌سنجید و نسبت به این موضوع برنامه‌ریزی می‌کنید.

وی یادآور شد: سال 1401، سال اول برای آزمایش هفت ساله قانون جوانی جمعیت است و مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که آیا این حرف به عمل می‌رسد و ما امیدواریم نتایج کار از سال آینده ظهور و بروز داشته باشد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی درخصوص شرایط استان در تحقق طرح جوانی جمعیت گفت: خراسان‌جنوبی ثابت کرد اصلاً تابع شرایط قانون و تسهیلات نبوده و وقتی مقام معظم رهبری در دهه 80 دستور دادند، اتفاق مهم رقم خورد و در حال حاضر بالاترین عدد موالید را به نسبت استان‌های دیگر داریم.

اسدزاده با تأکید بر اینکه خراسان‌جنوبی جزو استان‌های جوان کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه براساس داده‌ها و اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ باروری در استان بیش از 5. 2 بوده که پنج شهرستان خراسان‌جنوبی نمی‌توانند از تسهیلات فرزندآوری استفاده کنند و برای اصلاح این شرایط و برخورداری استان از تسهیلات فرزندآوری، پیگیری‌هایی شده و این موضوع به‌طور ویژه در دستور کار است.

انتهای پیام
captcha