روایت دلتنگی‌هایی که سرآغاز جریان‌سازی فعالیت‌های قرآنی شد
کد خبر: 4123452
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

روایت دلتنگی‌هایی که سرآغاز جریان‌سازی فعالیت‌های قرآنی شد

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان با تأکید بر اینکه در انجام برنامه‌های قرآنی، این کتاب الهی باید رشته وحدت باشد، گفت: از حضور و مشارکت مردم و خیرین است که فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته و ادامه پیدا می‌کند و می‌توان شاهد اقدامات تأثیرگذار بود.

مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان

قرآن نور و برکت است و اگر در سایه آن با وحدت و مشارکت به تعالیم دینی و امور شایسته عمل کنیم خیر و برکت را نه فقط در زندگی خودمان بلکه برای اطرافیان‌مان نیز خواهیم دید. طبق تأکید خدای متعال در آیه 42 سوره مبارکه اعراف می‌خوانیم «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ و کسانی که ایمان آوردند و [به اندازه طاقت خود] کارهای شایسته انجام دادند، اهل بهشت هستند و در آن جاودانه‌اند، [چرا که] ما هیچکس را جز به اندازه طاقتش تکلیف نمی‌کنیم».

منیژه ارمندی، بانوی 64 ساله‌ای است که با استعانت از آیات قرآن و در سایه تعالیم نورانی وحی جمعی از خیرین و بانوان قرآنی را در لاهیجان، نگین سبز گیلان گرد هم آورده که توانسته‌اند علاوه‌ بر فعالیت‌های قرآنی در عرصه خدمات عام‌المنفعه اجتماعی و همچنین برنامه‌های فرهنگی نیز اقدامات قابل توجهی انجام بدهند.

منیژه ارمندی، مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، خود را مدیر نمی‌داند زیرا همیشه به‌عنوان‌ خادم قرآن در این عرصه فعالیت داشته است، می‌گوید: اهل تهران هستم و همسرم نظامی بود و علاوه‌بر آن سابقه حضور هشت‌ سال در جبهه‌های جنگ تحمیلی را در کارنامه خود داشت وقتی بازنشسته شد تصمیم گرفتیم از شلوغی تهران به شهر خلوت‌تری مهاجرت کنیم، بعد از کمی مشورت لاهیجان را برای ادامه زندگی انتخاب کردیم، البته همه جای ایران سرای من است و همه زیر پرچم جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم.

ارمندی افزود: اوایل که به‌ لاهیجان آمدیم تنهایی خیلی دلتنگم می‌کرد و سعی می‌کردم در کنار رسیدگی به امور منزل این تنهایی را با قرآن پر کنم و با آیات نورانی وحی مأنوس بودم تا اینکه تصمیم گرفتم تا جایی که امکان دارد با حضور بانوان علاقه‌مند جلسات قرآنی تشکیل دهیم. با یکی از بانوان محل که هنوز هم از همسایگان خوب ماست این موضوع را در میان گذاشتم و طبق پیشنهادی که دادند این جلسات در منزل ایشان برگزار و فعالیت ما آغاز شد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان با اشاره به اینکه هر جلسه تعداد بانوان شرکت‌کننده بیشتر می‌شد، افزود: با توجه به حضور مؤثر و استقبال بانوان قرآنی لاهیجان و همچنین با هدف خدمت هر چه بیشتر به آیات نورانی وحی تصمیم گرفتیم تا مجوز فعالیت مؤسسه‌ای را اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه همه هدف ما این است تا به سهم خود در مسیر اهتزاز و اعتلای جایگاه قرآن بین شهروندان قدم برداریم و تلاش‌ها برای قرآن باید خالص باشد، افزود: در واقع اسم مؤسسه برای هماهنگی و انسجام بوده وگرنه از حضور و مشارکت مردم و خیرین است که فعالیت‌های قرآنی شکل گرفته و ادامه پیدا می‌کند و می‌توان شاهد اقدامات تأثیرگذار بود.

مشارکت، رمز موفقیت فعالیت‌های قرآنی است

این مربی قرآن گفت: مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان سال 91 به ثبت رسید و در طبقه دوم منزل شخصی که مسیر رفت و آمد آن مجزا از طبقه اول بود، فعالیت‌ها را با برگزاری کلاس‌های تدبر در قرآن، نهج‌البلاغه، مفاهیم، روخوانی و تجوید آغاز کردیم که به برکت قرآن هر روز بر تعداد مخاطبان و شرکت‌کنندگان افزوده شد.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان ادامه داد: چهار سال پیش باران سقف خانه را تخریب کرد، دیگر اجازه فعالیت در آن مکان را ندادند و برای 6 ماه در یک مکان استیجاری فعالیت داشتیم، برای ادامه فعالیت‌ها از ظرفیت سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان و همچنین حسینیه و مساجد استفاده کردیم. در حال حاضر مکان مؤسسه به حسینه فاطمه زهرا(س) که به حسینیه «میرمجلسی» نیز شهرت دارد واقع در پردسر، جنب مسجد فاطمه زهرا(س) کوچه پاک‌پور منتقل شده است.

وی با بیان اینکه در دوران کرونا تا حدی اجرای برنامه‌های قرآنی و جلسات حضوری تحت تأثیر قرار گرفت، تصریح کرد: در آن ایام فعالیت‌ها را به‌صورت مجازی در رشته‌های مختلف حفظ، تجوید، مفاهیم، نهج‌البلاغه و... ادامه دادیم همچنین تعدادی از قرآن‌آموزان نیز در چهارچوب قانون و مقررات در مسابقات شرکت کردند.

این بانوی قرآنی مشارکت در امور مختلف را علاوه‌ بر آموزش‌‌های قرآنی از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه مطرح کرد و افزود: در زمان کرونا با نقدینگی که به همت و کمک فعالان قرآنی و خیرین جمع آوری شد اقلامی از جمله گان، دستکش، ماسک و الکل تهیه و بین برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان‌های لاهیجان و لنگرود توزیع شد که از رئیس نظام پزشکی شهرستان به‌منظور همکاری در امر سلامت تقدیرنامه دریافت کردیم و قطعاً همه این فعالیت‌ها اگر با مشارکت و حمایت تک تک دوستان و فعالان و قرآنیان نبود، میسر نمی‌شد که با حضورشان امتیاز خدامحوری را در کارنامه اعمال برای خود ثبت کردند.

خود بزرگ‌بینی آفت برنامه‌های قرآنی

وی با تأکید بر اینکه در انجام برنامه‌های قرآنی، این کتاب الهی باید رشته وحدت باشد، گفت: طبق آیه 103 سوره مبارکه آل عمران که خدای متعال فرموده: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» عمل کرده و از منیت بپرهیزیم زیرا خودستانی و خود بزرگ‌بینی آفت پیشبرد برنامه‌های جمعی و اثرگذار قرآنی است.

ارمندی با بیان اينکه در کنار دوره‌های حفظ و روخوانی قرآن برای کودکان و نوجوانان، کلاس‌های احکام و روخوانی به‌صورت مستمر که با حضور بانوان جوان و میانسال است برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: ماهانه جلسات ختم انعام برگزار می‌شود علاوه‌ بر این ویژه‌برنامه‌های متعدد در ایام مذهبی برای رده‌های سنی مختلف هم اجرا می‌شود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان افزود: تلاش می‌کنیم تا اجرای برنامه‌ها محدود به مؤسسه نباشد و طیف بیشتری از جامعه را در بر بگیرد، با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جلسات پرسش و پاسخ مذهبی با حضور روحانیون و اساتید فن برای جوانان برگزار کردیم که بازخورد خوبی هم داشت؛ همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی که با حضور علاقه‌مندان برگزار می‌شود در واقع با تأسی به آموزه‌های قرآنی و در راستای نشر معارف دینی و ترویج آیات نورانی وحی است.

تهیه جهیزیه تا آزادی زندانی با مشارکت خیرین

وی گفت: یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که با مساعدت فعالان قرآنی و خیرین نیک‌اندیش برگزار می‌شود و بسیار نیز مورد استقبال قرار می‌گيرد، برگزاری جشن در سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) است که علاوه‌ بر جشن، تهیه جهیزیه برای دختران کم‌بضاعت با تأکید بر حفظ حرمت و کرامت این عزیزان انجام می‌شود هم مورد استقبال قرار دارد.

ارمندی در خصوص اهم فعالیت‌های قرآنی اجرایی این مؤسسه بیان کرد: صندوق خیریه‌ای با عنوان «باب الحوائج» با حضور بانوان قرآنی و علاقه‌مند به مشارکت در امور خیر تشکیل دادیم که از محل آن بسته‌های معیشتی تهیه و در مناسبت‌های مذهبی از جمله شب قدر بین نیازمندان توزیع می‌شود. به تازگی نیز در روز 22 بهمن‌ماه غرفه «قرآن بخوان؛ جایزه بگیر» کنار استخر لاهیجان و در جوار آرامگاه شهدای گمنام برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی از سوی شهروندان روبرو بود.

مدیر مؤسسه قرآن و عترت مصباح الهدی لاهیجان با تأکید بر اینکه همه هدف ما این است تا به سهم خود در مسیر اهتزاز و اعتلای جایگاه قرآن بین شهروندان قدم برداریم و تلاش‌ها برای قرآن باید خالص باشد، گفت: سال گذشته به کمک خیرین در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) یک زندانی جرائم غیرعمد آزاد شد و به کانون خانواده بازگشت.

انتهای پیام
captcha