خروجٍ بالسِّیف امام زمان(عج) به چه معناست
کد خبر: 4122661
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۱

خروجٍ بالسِّیف امام زمان(عج) به چه معناست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که در خصوص مباحث مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر می‌جنگد و خروجٍ بالسِّیف به چه معنایی است، به تبیین نکاتی در این رابطه پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 28 بهمن‌ماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که در خصوص مباحث مهدویت مطرح می‌شود این است که آیا امام زمان(عج) با شمشیر می‌جنگد و خروجٍ بالسِّیف به چه معنایی است.

وی افزود: در روایات آمده است، امام زمان(عج) با شمشیر می‌آید. بعضی‌ها می‌خندند و می‌گویند شمشیر امروز کارایی خود را از دست داده است. امروز دنیا، یک دنیای متمدنِ پیشرفته است. در تکنولوژی امروز، شاهدیم شلیکی از یک قاره‌ می‌شود و به قاره دیگر مورد هدف می‌خورد. شمشیری که در دست من است، در برابر سلاح‌های پیشرفته چه‌کار می‌خواهد انجام دهد.

حدائق با بیان اینکه سؤال این است که این روایت را امروز چطور می‌توانیم تعریف و برداشت کنیم، گفت: امام زمان(عج)، در عصر ظهور، با قدرتی کاملاً برتر از همه‌ قدرت‌های عالم، ظهور می‌کند، قدرتی که خدا به امام زمان(عج) داده، مافوق همه‌ قدرت‌هاست، پس «سیف» یک معنایش مظهر قدرت است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: می‌گویند فلانی اسلحه دارد؛ یعنی قدرت با اوست. یا، فلانی شمشیر دارد. در ادبیات عرب، می‌گویند فلانی شمشیر با اوست؛ یعنی با قدرت دارد می‌آید.

وی بیان کرد: یک معنای خروجِ بالسِّیف، فَالخُروجُ بِالقُدرَة است یعنی امام زمان(عج) با قدرت ظهور می‌کند. حالا این قدرت، تکنولوژی معاصر، یعنی تمام این قدرت‌های موجودِ عالم در برابر مشیّت و اراده‌ الهی و قدرت صاحب‌الزمان، عدد و رقمی نیست.

حدائق تأکید کرد: امام زمان(عج)، با بقیه‌ ائمه فرق می‌کند؛ ائمه آمدند، تحمل کردند، چون وظیفه‌ تشکیل حکومت جهانی را نداشتند. این‌ها وظیفه‌ تربیت داشتند اما مسئولیت حکومت جهانی، به صاحب‌الزمان واگذار شده است. امام زمان(عج) برای تشکیل این حکومت، باید با قدرت بیاید و با کسانی که زاویه دارند، برخورد کند و با کفّار، أَشِدّاء را داشته باشد.

گناه؛ ریشه مشکلات

وی در بخش دیگری از سخنان به تبیین نکاتی در خصوص سبک زندگی پرداخت و گفت: در مقدمه دعای کمیل، امیرالمؤمنین(ع) یک اصراری را سربسته اشاره می‌فرمایند: اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تَحْبِسُ الدُّعَاء، اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِيَ الذُّنُوبَ الَّتِی تُنْزِلُ الْبَلاَءَ، تُغَيِّرُ النِّعَمَ، تَهْتِكُ الْعِصَمَ؛ یعنی تمام مشکلات مردم از گناه و از فساد است.

حدائق اضافه کرد: اگر دعا به اجابت نمی‌رسد، ریشه در گناه دارد. اگر نعمت از کسی گرفته می‌شود و یک‌دفعه سلامتی، ثروت، آبرو، موقعیت و نظام خانوادگی‎‌اش به‌هم می‌ریزد، یک بخشی از آن را باید ریشه‌یابی کرد که چرا و با چه کسانی رفت و آمد کردی که این‌گونه معنویت‌های تو از بین رفت. سابق، اگر می‌خواست با نامحرمی صحبت کند، رعایت می‌کرد اما اکنون خیلی بی‌مهابا صحبت می‌کند این‌ها همیشه ریشه در فساد دارد که اهل‌ بیت(ع) هم درباره آن شرح و توضیح داده‌اند.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: ما فرصت‌ها و توفیقاتی در زندگی داشتیم که از دستمان رفت. امام سجاد(ع) در این رابطه می‌فرماید: اگر عادت‌های خوبتان ترک شد، نعمت از شما گرفته می‌شود. قبلاً چکار می‌کردید؟ کارهای خوبتان را کنار گذاشتید، بنابراین الطاف الهی هم کنار رفت.

وی با یادآوری آیات قرآن کریم گفت: خداوند می‌فرماید: ما می‌خواهیم بچشانیم که نتیجه‌ کارهایتان را ببینید. آثار بعضی از کارهایی که انجام داده‌اید را ببینید، «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ‌شاید برگردید. تلنگرهایی به شما زده شود که به خودتان بیایید. در زندگی به بسیاری از دیکتاتورهای عالم هم این تلنگرها خورده شد، اما متأسفانه برنگشتند.

انتهای پیام
captcha