ساخت‌وسازها بر اساس فرهنگ بومی هر استان باشد
کد خبر: 4122637
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

ساخت‌وسازها بر اساس فرهنگ بومی هر استان باشد

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: ساخت و ساز جدید در هر منطقه‌ای باید بر اساس فرهنگ بومی و معماری همان منطقه باشد و متأسفانه در طرح تفصیلی این موارد لحاظ نشده است.

نشست خبری نظام مهندسیبه گزارش ایکنا از یزد، حمزه شکیب، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد، امروز، 27 بهمن ماه در جمع خبرنگاران استان یزد گفت: طرح تفصیلی که نوشته می‌شود گاهاً بعد از سال‌ها تصویب شده و برای اجرا ابلاغ می‌شود، در حالی که بسیاری از بخش‌های دیده شده غیرقابل اجراست و حتی در ساختمان‌سازی نیز آنچه اجرا می‌شود با نقشه اولیه مهندس فرق دارد و همین باعث می‌شود در صورت بروز حادثه با مشکل مواجه شده و دچار خسارت شویم. 

وی ادامه داد: هر گونه اجرای طرح در ساختمان‌سازی باید بر اساس فرهنگ بومی و معماری همان منطقه باشد و نمی‌شود برای نقاط مختلف کشور نقشه واحد ترسیم کرد و این روند باید اصلاح شود.

شکیب با اشاره به عضویت ۶۰۰ هزار نفر که در ۳۱ استان مشغول به فعالیت هستند گفت: بخشی از قوانین سازمان نظام‌ مهندسی منوط به همکاری و همراهی با دیگر ارگان‌ها است و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها باعث می‌شود آن محصول نهایی یعنی ساختمان، به نحو شایسته به مردم ارائه نشود.

وی ادامه داد: در این زمینه تلاش می‌شود تا یک مهندس به ناظر صرف نباشد و ظرفیت‌های فنی و تخصصی وی توسط دیگر ارگان‌ها دیده شود و مهندسان تنها به‌ عنوان یک ناظر ساده نباشند. البته بر روی مسائل آموزش و ارتقا دانش روز مهندسان تمرکز کرده‌ایم تا بیش از قبل شاهد بهره‌مندی از توان مهندسان باشیم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه در مقررات ملی ساختمان و نظامات اداری نیاز به تحول اساسی داریم بیان کرد: در زمان ساخت تمام ساز و کار در اختیار مهندسان نیست که در این زمینه حاکمیت باید در زمینه مقررات اصلاحات لازم را به عمل آورد و باعث شود مردم در هنگام وقوع حادثه دل‌نگرانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: تلاش شده قوانین و مقررات سرلوحه تمام برنامه‌ها باشد و بتوانیم با تعامل دیگر دستگاه‌ها در موضوع قوانین اصلاحات لازم را انجام دهیم. همچنین اولویت بر این قرار داده شده تا نرم افزار جامع و کاملی برای سراسر کشور راه‌اندازی شود تا بر اساس آن، شفافیت در فعالیت‌ها حکم‌فرما شود و اطلاعات لازم در دسترس همگان و به‌صورت ویژه ناظران قرار گیرد.

شکیب در پاسخ به سؤالی در مورد کمک به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه و همچنین خوی اضافه کرد: برای سوریه و ترکیه اعلام آمادگی کردیم تا یک تیم طراحی در این کشورها مستقر شده و برای ساخت و ساز کمک کنیم؛ همچنین برای کشور خودمان نیز با هماهنگی وزارت کشور و مدیریت بحران اعلام آمادگی کردیم تا ایده‌های جدید را در شهرهای خودمان اجرا کنیم.

مجتبی فرهمند، رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان یزد نیز در این نشست گفت: از اصلی ترین موضوعات ما فرهنگسازی و ارتباط با مردم است و متأسفانه در استان یزد تخلفات ساختمانی چالش جدی است و بسیاری از ساخت و سازهای یزد خارج از چارچوب قرار دارد و نمی‌توانیم ارزیابی دقیقی از سلامت ساختمان‌ها داشته باشیم و انعطاف در ضوابط می‌تواند کمک کند بتوانیم برای شهر، آینده ایمنی به ارمغان آوریم.

وی بیان کرد: نظارت و اجرا هر چه بهتر و بیشتر شود نتیجه آن کمتر شدن تلفات انسانی و خرابی کمتر است و هرگز زلزله‌ها و سیل‌ها نیستند که انسان را از بین می‌برند بلکه ما هستیم که با نادیده گرفتن قوانین باعث این خطرات می‌شویم و حوزه ساختمان یکی از مهمترین بخش‌های زندگی مردم است که باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام
captcha