نگاه آینده‌پژوهی و دانش‌بنیانی از ابعاد خدمت موثر است
کد خبر: 4121685
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷
مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور:

نگاه آینده‌پژوهی و دانش‌بنیانی از ابعاد خدمت موثر است

مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور با تأکید بر دفاع قاطع و شفاف از ولایت، گفت: یکی از ابعاد خدمت موثر، نگاه آینده‌پژوهی، عرصه دانش‌بنیان و فناوری است.

سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور،به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، سردار محمد زهرایی، مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، عصر امروز ۲۳ بهمن‌ماه در آیین افتتاح اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابرها در کشور که در ارتفاعات باقران بیرجند انجام شد، اظهار کرد: باید از تمام توان خود در مسیر پیشرفت کشور بهره بگیریم چراکه این امر یک انتخاب نیست و یک ضرورت است.

وی با بیان اینکه گزارش طرح ایجاد سایت هوشمند بارورسازی ابرها نزد مقام معظم رهبری هم ارائه شده است و باید از دست‌اندرکاران و حامیان این طرح تقدیر کرد، افزود: اغتشاشات به ما آموخت همانطور که دشمنان در جبهه باطن از همه داشته‌هایشان استفاده کرده‌اند ما نیز باید در جبهه حق متحد و منسجم باشیم.

مسئول سازمان بسیج سازندگی ادامه داد: دشمن می‌خواست ستون خیمه را متزلزل کند و بگوید در این کشور خدمتی انجام نمی‌شود و همه مشکلات از سوی جمهوری اسلامی بر ملت تحمیل می‌شود پس طوری وانمود می‌کرد که به مردم خیانت شده است.

زهرایی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید دفاع قاطع و شفاف از ولایت داشته باشیم و در مسیر خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنیم، تصریح کرد: یکی از ابعاد خدمت موثر، نگاه آینده‌پژوهی، عرصه دانش‌بنیان و فناوری است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه آینده از آن کسانی است که از کارگران علمی سود ببرند و کارگر علمی کسی است که جسارت استفاده از علم خود را داشته باشد لذا در کشور با توجه به تعدد مراکز دانشگاهی به چنین نیروهایی نیاز داریم، اظهار کرد: استفاده از دانش و علم موجب کارآفرینی با خطرپذیری می‌شود چرا که نخبگان با تمام سختی‌ها و بروکراسی‌های اداری کار را به مرحله عملیاتی می‌رسانند.

وی بیان کرد: استفاده از علم و دانش در کنار جسارت به کار بردن آن در زمینه‌های مختلف می‌تواند آورده‌های خوبی برای کشور داشته باشد.

سردار محمدرضا مهدوی، فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان‌جنوبی نیز در این آیین گفت: علی‌رغم همه مشکلات و بی‌مهری‌ها به فعالان علم و فناوری اما با حمایت‌های بسیج علمی شاهد بهره‌برداری رسمی از پروژه باروری ابرها در استان هستیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دانش‌بنیان‌ها، یادآور شد: اولین بار در کشور سایت زمینی هوشمند باروری ابرها ایجاد شده تا به عنوان خدمتی ارزنده و دانش مورد نیاز منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

مهدوی با بیان اینکه خودباوری امروز در جوانان به وجود آمده و باید تقویت شود که نیازمند توجه بیشتر است تا ثمره آن به کشور و مردم برسد، خاطرنشان کرد: امید است پروژه دانش‌بنیان بارورسازی ابرها در کاهش اثرات خشکسالی با افزایش بارندگی موثر باشد.

هادی ایمانی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی نیز در این مراسم گفت: اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابرها در سطح کشور به همت نخبگان خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه مطالعات ایجاد این سایت از سال ۱۳۹۶ در خراسان‌جنوبی آغاز شد و اکنون با کمک بخش دانشگاهی استان به مرحله بهره‌برداری رسیده است، افزود: با توجه به وضعیت اقلیمی خراسان جنوبی ۳۵ سایت دیگر برای افزایش بارندگی در استان نیاز است که مکان‌یابی اولیه انجام شده اما اجرای آن نیازمند تامین اعتبار و حمایت از سوی دستگاه‌های متولی است.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی گفت: آمادگی پیاده‌سازی این طرح در سایر نقاط کشور را داریم و این امر می‌تواند نمونه‌ای برای دیگر استان‌ها باشد؛ با ایجاد این تعداد سایت شاهد افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصد بارندگی در استان خواهیم بود که در صورت تحقق کمک شایانی به رفع مشکل کم‌آبی می‌کند و قطعا ثمرات آن به بخش کشاورزی و دامپروری خواهد رسید.

ایمانی ادامه داد: حدود ۲ میلیارد ریال اعتبار صرف راه‌اندازی اولین سایت هوشمند زمینی بارورسازی ابرها شده است ولی اگر سایت‌های دیگر به صورت انبوه ساخته شود، هزینه‌های آن کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تمامی مواد باروری ابرها در خراسان جنوبی تولید و با موفقیت بالا آزمایش شده است،  اظهار کرد: بازدهی افزایش بارندگی در هر سایت زمینی زیر ۱۰ درصد است و برای اینکه تاثیر مطلوب در میزان بارندگی را شاهد باشیم باید تعداد سایت‌ها در نقاط مختلف افزایش یابد.

این سایت هوشمند داده‌های محیطی از جمله دما، میزان رطوبت و پوشش ابر را اندازه‌گیری کرده و اطلاعات را به مرکز کنترل ارسال می‌کند سپس با تحلیل و مقایسه داده‌ها اگر شرایط باروری ابرها فراهم باشد دستور اجرای عملیات از مرکز کنترل صادر می‌شود.

 

 

انتهای پیام
captcha