شاخصه‌های یک مبلغ که افراد را به اسلام جذب می‌کند
کد خبر: 4121460
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی:

شاخصه‌های یک مبلغ که افراد را به اسلام جذب می‌کند

حجت‌الاسلام حسن رحیمی گفت: مبلغان دین ویژگی‌های مهمی دارند که در صورت برخورداری از آن، مردم جذب دین شده و در صورت نداشتن آن برای همیشه از آموزه‌ها گریزان خواهند بود.

حجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام حسن رحیمی، معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد ویژگی‌های یک تبلیغ اثرگذار و شاخصه‌های تبلیغ دین مبین اسلام، اظهار کرد: در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف پیغمبر اکرم(ص) و سایر پیامبران همین تبلیغ بوده است.

وی با بیان اینکه مبلغان دین ویژگی‌های مهمی دارند که در صورت برخورداری از آن، مردم جذب دین شده و در صورت نداشتن آن برای همیشه از آموزه‌ها گریزان خواهند بود، افزود: تبلیغ از آن جهت مهم است که برای مردم جهان به‌ویژه برای مسلمانان شناخت ابعاد و برنامه‌ها و زوایای اسلام و آگاهی از اهداف و انگیزه‌ها یک امر بسیار مهم و حیاتی است. نکته مهم این است که بدانیم اهداف تبلیغ چیست که مبلغ باید کامل آن را بداند.

رحیمی با بیان اينکه یکی از ویژگی‌های بارز یک مبلغ ایمان و آگاهی است، تصریح کرد: فردی که ایمان و آگاهی داشته و از دانش کافی برخوردار باشد بهتر خواهد توانست تبلیغ دین کند؛ چنان‌ که پیامبر(ص) از خداوند درخواست کرد «رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا؛ پروردگارا بر علم من بیفزا.»

وی با بیان اینکه ویژگی دیگر مبلغ صبر، قاطعیت و استواری است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، افزود: شاید در برخی موارد بی‌حرمتی، بی‌احترامی و سختی‌هایی در این راه وجود داشته باشد، اما با استواری و قاطعانه صحبت کردن یک مبلغ اساس کار را مشخص و باعث دوری از ‌کج‌روی‌ها خواهد شد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مورد بعدی دلسوزی است، گفت: دلسوز مردم بودن و افرادی که عاشق اسلام هستند باعث جذب بیشتر خواهد شد، چراکه مردم می‌بینند این مبلغ برای آنان ارزش قائل است؛ از طرفی اخلاق نیکو نیز باعث جذب افراد می‌شود.

رحیمی بیان کرد: یک مبلغ و فردی که تبلیغ دین می‌کند باید حسن خلق داشته باشد؛ همان‌گونه که قرآن نیز راز موفقیت پیامبر(ص) را در تبلیغ دین همین خوش‌خلقی می‌داند؛ چنانکه در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران آمده است: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ ای پیامبر پس به مهر و رحمتی از سوی خدا با آنان نرم خوی شدی، و اگر درشت خوی و سخت‌دل بودی از پیرامونت پراکنده می‌شدند؛ بنابراین از آنان گذشت کن، و برای آنان آمرزش بخواه، و در کارها با آنان مشورت کن، و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن؛ زیرا خدا توکل‌کنندگان را دوست دارد.»

وی با بیان اينکه مورد بعدی امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: این امر یکی از اصول دین اسلام بوده و باید به شیوه‌ای درست مورد استفاده قرار گیرد. توجه به عقلانیت و فطرت انسانی نیز از مهم‌ترین اصول تبلیغ است، چراکه از خطرناک‌ترین آفات تبلیغ دین این است که برنامه‌هایی را که با فطرت و عقل و خواسته‌های معقول افراد تطبیق ندارد وارد تبلیغ کنیم.

معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: اگر این مطابقت وجود نداشته و مبلغان دینی از روی عدم آگاهی، دستورات دینی را در مقابل دستورات عقلی انسان‌ها قرار دهند و مخاطب آن‌ها این‌گونه برداشت کند که دین فطرت معنویت و عقل یکی نیستند، به‌صورت طبیعی از مبلغ فاصله می‌گیرند و نه تنها به سمت مبلغ نمی‌آیند بلکه ممکن است برای همیشه از دین و روحانیت گریزان شوند.

وی با بیان اینکه شهید مطهری می‌فرمایند که یکی از ویژگی‌های دین اسلام این است که تمام تمایلات فکری انسان را درنظر گرفته است و برای تمام انسان‌ها برنامه دارد، یادآور شد: لازم است این موارد در بطن تبلیغ و توسط مبلغان رعایت شود تا مردم به جای دین‌گریزی، با مشاهده رفتار مبلغ علاقه وافری به اجرای احکام اسلام پیدا کنند.

انتهای پیام
captcha