نقش مردم در تعیین سرنوشت جامعه و عصر ظهور
کد خبر: 4121050
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۴
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

نقش مردم در تعیین سرنوشت جامعه و عصر ظهور

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با اشاره به نقش مردم در تعیین سرنوشت جامعه و عصر ظهور، برخی از ویژگی‌های اعتقادی و رفتاری منتظران زمینه‌ساز ظهور را برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 21 بهمن در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به نقش مهم مردم در پیروزی این انقلاب اشاره کرد و گفت: همواره مردم نقش مهمی در تعیین سرنوشت جامعه دارند و در عصر ظهور نیز مردم در زمینه‌سازی ظهور نقش اصلی ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه عرصه سیاست و اجتماع، مهم‌ترین میدان بروز و ظهور بایسته‌های انتظار و مؤثرترین زمینه در جهت تحقق اهداف امام زمان(عج) در عصر غیبت و قبل از قیام ایشان است، افزود: از روایات به روشنی استفاده می‌شود که مردم یک جامعه به عنوان منتظران ظهور حضرت باید دارای صفات و ویژگی‌هایی باشند.

حدائق نخستین ویژگی را ویژگی‌های اعتقادی برشمرد و افزود: در این مبحث نخست شناخت پروردگار مطرح است. زمینه‌سازان ظهور و یاران حضرت مهدی(عج) ابتدا باید خداوند را آنگونه که شایسته است بشناسند تا آنگونه که لازم است اطاعت و بندگی کنند؛ همان که فلسفه اساسی انسان‌ها از خلقت بوده است. «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند» (آیه 56 سوره ذاریات).

شناخت امام زمان(عج)

وی با بیان اینکه دومین ویژگی اعتقادی که باید مدنظر داشت، شناخت امام زمان(عج) است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم زمینه‎سازان ظهور، شناخت حضرت مهدی(عج) است؛ چراکه شناخت، زمینه عمل است. البته شناخت امام معصوم در هر زمانی بر پیروان او لازم است اما آنچه شناخت امام زمان(عج) را از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌کند، شرایط ویژه ایشان مانند ولادت پنهانی، زندگی پنهانی و خاص و آینده بشریت است که این شناخت هرچه عمیق‌تر و آگاهانه‌تر باشد، تأثیر عمیق‌تری بر شخص داشته و او را در مسیر زمینه‌سازی و یاری امام منتظر بیشتر کمک می‌کند و برعکس اگر فردی در مرحله شناخت دچار تردید یا نقصان معرفتی باشد در مرحله اطاعت هرگز پیرو خوبی نخواهد شد.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز یادآور شد: امام صادق(ع) فرمودند امام زمان خویش را بشناس، پس وقتی او را شناختی، پیش افتادن و یا تأخیر امر ظهور آسیبی به تو نمی‌رساند... پس هر آن کس که امام خویش را بشناسد مانند کسی است که در خیمه قائم باشد.

حدائق همچنین به ویژگی‌های رفتاری منتظران نیز اشاره کرد و افزود: همان‌طور که در بخش ویژگی‌های اعتقادی گفته شد، رفتار، تابع شناخت است، پس اگر کسی در مرحله شناخت معرفت خوبی نسبت به امام زمان(عج) پیدا کند حتی اگر ایشان را به ظاهر نبیند چون او را می‌شناسد و می‌داند در چه جایگاهی قرار دارد، فرمان او را گردن می‌نهد و در همه امور تابع محض است.

محبوب‌ترین کار نزد امام زمان(عج)

وی با بیان اینکه ویژگی‌های رفتاری در چند بخش قابل بررسی است، گفت: نخست آمادگی روحی و روانی است. زمینه‌ساز راستین به خوبی می‌داند که محبوب‌ترین کارها نزد امام زمان(عج) انجام واجبات دینی و ترک محرمات است. او به درجه‌ای از ایمان می‌رسد که توفیق در عمل به واجبات و ترک محرمات را از بهترین لذت‌های زندگی می‌داند.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: بی‌گمان برای حضرت مهدی(عج) یارانی هستند که قوت و قدرت روحی و روانی بالایی دارند تا بتوانند بر دشمنان چیره شوند.

حدائق ویژگی دوم رفتاری را امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: علاقه‌مندان و یاوران حضرت مهدی(عج) هیچ‌گاه نباید سیره و روش پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) او را فراموش کنند بلکه باید همواره آن را در نظر داشته و آماده پیوستن به قیام جهانی حضرت مهدی(عج) باشند و در عین حال خود علیه ظلم ستم مبارزه کنند. رسول گرامی اسلام فرمودند همواره گروهی از امت من تا روز رستاخیز پیروزمندانه در راه حق نبرد می‌کنند.

وی همچنین ویژگی رفتاری حق‌خواهی و حق‌مداری منتظران را یادآور شد و گفت: تاریخ صحنه ظهور و نزاع دو گروه حق و باطل و دو اندیشه طغیان‌گری و حق‌گرایی است. راه حق و صلاح، راه پیامبران و صالحان و راه باطل و کفر، راه شیاطین و سردمداران زر و زور و تزویر است. این دو گروه و نبرد میان آن‌ها همیشه در جامعه بوده و همه منتظران واقعی امام زمان(عج) باید پیرو و طرفدار حق و مخالف دشمن و باطل باشند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز ادامه داد: با ظهور حضرت مهدی(عج) جهان شاهد مصاف نهایی حق و باطل و پیروزی و غلبه حق به رهبری آن حضرت خواهد بود و منتظران ظهور نیز در هر حال باید برای چنین مصافی آماده باشد و خود نیز باید حق و حق‌خواهی را محور و مدار برنامه و فعالیت‌هایشان قرار دهند. رسول خدا(ص) در این زمینه فرمودند گروهی از امت من همواره حق را آشکار می‌کنند تا فرمان خدا یعنی امر ظهور فرا رسد.

استقامت و ایستادگی در سختی‌ها

حدائق، ویژگی رفتاری دیگری منتظران را استقامت و ایستادگی در سختی‌ها عنوان کرد و گفت: انتظار ظهور یکی از بزرگ‌ترین عوامل پایداری و استقامت و مقاومت در برابر سختی‌ها و مشکلات غیبت است. انتظار مسلمانان و به ویژه شیعیان را در برابر ظلم‌ها، فسادها و زورگویی‌ها و انواع بلاها و سختی‌ها ثابت و پابرجا نگه می‌دارد و به آنان دل و جرئت می‌دهد تا در برابر تهدیدها تطمیع‌ها و سخت‌گیری‌های دشمنان اسلام خود را نبازند و از هیچ‌چیز و هیچ‌کس نهراسند.

وی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) به مسلمانان صدر اسلام فرمودند بعد از شما قومی خواهند آمد که پاداش هر یک از آن‌ها برابر پاداش ۵۰ نفر از شماست... برادران من کسانی هستند که در آخرالزمان می‌آیند و ندیده به من ایمان می‌آورند ... استقامت هر یک از آن‌ها در دین خود از کندن خارهای گون در شب تاریک و به دست گرفتن آتش گداخته سخت‌تر است. آن‌ها مشعل‌های هدایت هستند که خداوند آنان را از فتنه‌های تیره و تار نجات می‌بخشد. امام حسین(ع) نیز در این باره فرمودند کسانی که در زمان غیبت او در مقابل آزار و تکذیب استقامت می‌کنند مانند کسانی هستند که در حضور رسول خدا(ص) شمشیر زده‌اند.

 مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس تأکید کرد: برای ظهور حضرت مهدی(عج) و یاری آن حضرت باید در هر لحظه‌ای آماده بود و خود را مهیا نگه داشت و این شامل آمادگی نظامی، جسمانی و... می‌شود اما مهم‌تر از همه آمادگی فکری، علمی و سیاسی در عصر غیبت است.

وی ویژگی رفتاری دیگر منتظران را اتحاد و همدلی برشمرد و افزود: مهم‌ترین چیزی که در عصر غیبت واجب است یکپارچگی و اتحاد شیعیان و پایبندی به عهدشان با امام زمان(عج) است. هرگونه اخلال در صفوف متحد منتظران منافی با وظایف دینی آنان و کمک به دشمنان آن حضرت است. امام زمان(عج) در توقیع معروف خود به شیخ مفید می‌نویسند اگر شیعیان ما که خداوند به اطاعت خویش موفقشان بدارد، در وفا به پیمانی که با ما دارند یکپارچه می‌شدند، هرگز از میمنت ملاقات ما محروم نشده و ظهور ما به تاخیر نمی‌افتاد و البته سعادت حضور در محضر ما با معرفتی حقیقی هرچه زودتر نصیبشان می‌شد.

رعایت حقوق دیگران

حدائق با بیان اینکه ویژگی دیگر منتظران رعایت حقوق دیگران است، گفت: از مهم‌ترین امور در زندگی محبان و منتظران قائم رعایت حق برادران و مسلمانان و کمک به آنان است. انسان منتظر نمی‌تواند به گونه‌ای زندگی کند که حقوق دیگران بر عهده‌اش باشد و در عین حال خود را دوستدار و منتظر مهدی موعود(عج) بداند. امام صادق(عج) وظایف شیعیان را در رابطه با برادران مسلمان خود چنین معرفی می‌کند: آنچه برای برادر مسلمانت دوست بدار که برای خود دوست می‌داری. از خشمگین کردن برادر مسلمان خود دوری کن و آنچه را که مورد رضایتش است انجام ده و از اوامرش اطاعت کن. چشم و راهنما و آیینه او باش... و وقتی چنین کردی، دوستی خود را به دوستی او، و دوستی او را به دوستی خود پیوند داده‌ای.

عضو جامعه روحانیت شیراز تأکید کرد: علاقه‌مندان و یاران امام مهدی(عج) باید کاملاً خود را وظیفه‌شناس و پایبند به اسلام و متعهد و مسئول بدانند و همواره مراقب احوال و کارهای خود باشند و از انحرافات دوری جست و پناه به خدا ببرند و مو به مو احکام اسلام را عمل کند تا شایستگی سربازی آن حضرت را پیدا کنند.

وی ویژگی دیگر منتظران را اطاعت از نایبان امام عنوان کرد و افزود: عصر غیبت دوران پنهان‌زیستی امام و عدم دسترسی به اوست. در این صورت برای اخذ احکام و تعالیم دینی و عمل به وظایف و تکالیف سیاسی، اجتماعی و عقیدتی باید به نائبان عام آن حضرت مراجعه کرد و به ولایت و رهبری آنان گردن نهاد. فقها و علما به عنوان جانشینان امام معصوم، راهبران جامعه و هادیان امت و محل رجوع مردم هستند و احکام دینی را با اجتهاد و تفقه خود به آنان ابلاغ می‌کنند.

انتهای پیام
captcha